Recent Projectje - Palisander + Kersenhouten eetkamertafel

mattia

Nieuw lid
4 mei 2013
18
0
Helaas heb ik van het knutselproces voor deze tafel relatief weinig foto's gemaakt, maar ik wilde het eindresultaat toch met jullie delen.

Ik het ooit (jaren terug) via Martkplaats iemand gevonden die palissander planken aanbood, door zijn zoon uit Indonesië geïmporteerd. De meeste grote delen waren al weg, maar wat hij nog had wilde hij wel voor een mooi prijsje van de hand doen. Dus voor ongeveer 800 euro ongeveer een cuub sonokeling / indisch palissander meegenomen, vooral kleinere delen (80x12x3cm, ruw), en kwartiers. Daarbij zaten een aantal stukken die ik nog ga verzagen voor gitaar zij- en achterbladen, en genoeg voor 3 balken van ongeveer 2 meter lang en 21cm breed, van volle 60mm dik ruw gezaagd.

Daar ontstond dus het idee om er een tafel van te maken. Maarja, 2M x 60cm is een tikkeltje smal. En massief palissander voor de poten had ik niet.

De oplossing: Na het vlakken / schaven van de 3 delen, heb ik van de twee met de lintzaag een bookmatch van ongeveer 5mm met de lintzaag afgezaagd, en de derde herzaagd (resaw) nog 4 plakken van 5mm verkregen. Dit gaf dus 2 massieve planken (buitenranden) en 6 gezaagde plankjes, die ik op een substraat van western red ceder (= ongeveer dezelfde krimp als palissander) heb verlijmd om zo 3 gelamineerde 'planken' te creëren. Dit laatste met behulp van een vacuumzak + pomp en epoxylijm. Ik bouw als hobby gitaren, en heb daarvoor al enkele vacuum hulpstukken in gebruik. Deze delen verlijmd, en breadboards (pinned), en afgewerkt met Osmo kleurloze wax (tropisch hout). Het ondersteld heb ik van Eruopeesch kersenhout gemaakt (Jaap van Leersum), met poten verlijmd uit twee delen die licht taps toelopen, afwerking met Osma hardwaxolie.

image1.jpgimage2.jpgimage3.jpg

Ik heb nog een aantal delen van het palisander liggen waar ik mooie koffietafels van zou kunnen maken (wel mooi, niet ultiem geschikt voor gitaren), maar ben daar nog over aan het filisoferen / ontwerpen. Voor de kleinere delen nog steeds niet echt toepassingen. Ben ook beetje aan het kijken naar combinaties met galsvezelbeton, palet beetje uitbreiden...
 

Bijlagen

  • image2.jpg
    image2.jpg
    64 KB · Weergaven: 308

mattia

Nieuw lid
4 mei 2013
18
0
dankjewel! Ik heb in mijn 'even voorstellen' postje een paar gitaarplaatjes, als dat je interesseert. Als ik eindelijk een beetje op stoom kom met de gitaren kan ik nog wel een serie 'in progress' shots posten (laatste bouw die ik goed gedocumenteerd heb is nu alweer 10-12 jaar geleden...)
 

mattia

Nieuw lid
4 mei 2013
18
0
wax voor het blad (Osmo klarwachs) en hardwax olie (ook van Osmo) voor de poten. So far redelijk slijtvast, ga denk ik binnenkort een klein extra laagje geven.
 

mattia

Nieuw lid
4 mei 2013
18
0
De lichte plekken zijn spinthout inderdaad. Er zit aan de onderkant van het grotere 'doorschemerend' stukje ook een kleine 'holling', beetje tactiele verassing voor degene die daar zit. Blijft toch een natuurmateriaal!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Goed opgelost met dat ceder eronder.
Niemand die het ziet.
Mooie tafel geworden en leuk ook weer 'ns te zien want wie doet er tegenwoordig nog iets in Palisander?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.