Kolomboor draaibank

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Hoi,

Is een kolomboor als draaibank te gebruiken?

Ik wil wat knoppen maken, en zit te kijken naar methodes om dit te doen met het gereedschap wat ik al heb. Alternatieven met een mal voor de frees of cirkelzaag zijn ook mogelijk. Of een medeforumlid vragen :rolleyes:
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
het kàn in principe wel, maar de lagers van een kolomboor zijn niet gemaakt voor zo'n zijdelingse belasting, je zal er dus erg snel je kolomboor mee vernielen.

Verder is het sowieso verre van optimaal, aangezien je geen beitelsteun hebt om op te rusten enzoverder.
Op bezoek bij een forumlid lijkt me meer aan te raden.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Ik heb een soort van chuck laten maken om in mijn pennenboor van mijn tafelzaag (mortising attachment) te gebruiken.
Hij ligt klaar, maar moet hem nog even ophalen, dus ik kan je nog niet vertellen of dit werkt :)
Bekijk bijlage CHUCK.PDF
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Over de lagers maak ik me niet erg druk. Het is een oude, slechte kolomboormachine. Een beitelsteun valt wel te improviseren.

Moet ik trouwens ook nog even een draaibeitel regelen :rolleyes: Misschien maar een oude vijl opofferen.

@rmenkveld: Bedankt! Heb een PB gestuurd.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik hoop dat je boormachine nog redelijke lagers heeft. Anders gaat het werkstuk zwabberen. Deze manier om snel even wat knoppen te draaien werd en wordt nog veel gebruikt door mensen die geen draaibank hebben. O.a. bij lui die Stanley schaven herstellen.
Ik ben geen voorstander van het gebruiken van een oude vijl. Vroeger werd dat veel gedaan om een goedkope platte beitel te maken. De kans op breken (door z'n hardheid en zonder elasticiteit) is erg groot. Als dit gebeurd is de (persoonlijke) schade niet te overzien.
Je kan dan nog beter een goedkoop setje bij HBM kopen
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Ter visualisatie, net mijn "chuck" binnengekregen :) Dus hierbij een impressie...:

chuck1.jpg

chuck2.jpg

De vier gaten in de wand zijn om het blokje te fixeren binnen de ring, de twee gaatjes in de bodem zijn om een meenemer te maken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Bedankt voor de foto's en tekening Ruben.

Dat risico van vijlen had ik in een ander topic ook net gelezen. Met tips hoe dat te verbeteren. Oa. deze pdf. Misschien heb ik nog een andere bruikbare (verslijpbare) beitel.

De stabiliteit van de lagers van de kolomboor moet ik inderdaad ook even checken. Bedankt voor de tips! Ik heb ooit wel eens wat gedraaid (vroeger op school), zal ook wel even wennen/oppassen zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Of even op MP kijken. Prijzen beginnen vanaf 25 euro.
Het leukste lijkt me wel om af te spreken met een draaier uit de buurt. Kan je de knoppen zelf met hulp op een behoorlijke machine maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.