Salontafel van kersenhout

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ik ben momenteel bezig met een beginnerscursus meubelmaken. In de eerste 3 lessen heb ik een hamer gemaakt en aan het einde van de les werd gevraagd om zelf met een idee te komen voor een project voor de komende 7 lessen.
Ik wilde graag nog een nieuw salontafel. Eerst een beetje rondgeneuzeld op alle sociale media en google voor een leuk ontwerp. Daar kwam ik het volgende plaatje tegen.

45ba895b1035a6399e46f9719781174c.jpg

Dit ontwerp sprak mij heel erg aan. Simpel en toch met enigzins technische uitdaging (voor mij). Dit uitgewerkt in SketchUp om wat afmetingen vandaan te kunnen halen.
De verdeling van zwaluwstaarten weet ik nog niet zeker, misschien vind ik het wel mooier om deze anders te verdelen en niet zo gelijkmatig.

salontafel2-page-001.jpg

salontafel3-page-001.jpg

salontafel4-page-001.jpg

Of ik de plank onder de top ook ga doen, is nog even de vraag hoe ik met mijn tijd uit ga komen aan het einde van de cursus. En of ik dan ook pen en gat met wig ga doen is dan ook nog de vraag.
Heel vooruitstrevend voor mijn doen, maar wie geen doelen stelt, zal ook nergens komen. Met betrekking op de zwalustaartverbindingen. Nog nooit een zwalustaart in mijn leven gemaakt. Dus dacht ik gisteravond om daar toch maar even op te oefenen, om überhaupt te kijken of ik dit een beetje kon. Ik heb het idee dat ik youtube onderhand uitgekeken heb m.b.t. houtbewerkingsfilmpjes, dus gisteren naar de werkplaats om even een verbinding te maken.
Mijn vriendin heeft mij in de tussentijd een beetje gefilmd en dit op Instagram gepost, het filmpje heb ik vervolgens voor jullie op youtube gezet om hier te kunnen uploaden.


Hier nog even de resultaten van de eerste zwaluwstaartverbinding.

IMG_3386.jpg
Druk aan het zagen.

IMG_3387.jpg

IMG_3388.jpg

IMG_3389.jpg

Ik vond het niet tegenvallen voor de eerste keer. Komend weekend nog even oefenen, want volgende week woensdagavond mogen we weer naar de cursus. Ik heb vorige week al wat panelen verlijmd tijdens de cursus, maar hier heb ik geen foto's van gemaakt. Zal volgende week wat foto's proberen te maken.

Ik hoop dat ik jullie een beetje kan boeien tijdens mijn avontuur naar een mooi eindresultaat.
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Wat een gave tafel! ;) Erg leuk om een andere interpretatie van hetzelfde basisidee te zien. Ik ga deze zeker volgen (en zal m'n eigen bouwverslag binnenkort ook afronden)
En wat een nette zwaluwstaarten voor een eerste poging, complimenten.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Wat een gave tafel! ;) Erg leuk om een andere interpretatie van hetzelfde basisidee te zien. Ik ga deze zeker volgen (en zal m'n eigen bouwverslag binnenkort ook afronden)
En wat een nette zwaluwstaarten voor een eerste poging, complimenten.

Haha echt heel toevallig :p Ja ik ben wel benieuwd wat jouw eindresultaat wordt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Leuke tafel zo met die plek voor wat bladen.
Enne...als je had gezegd dat je al vaker zwaluwstaarten had gemaakt had ik je ook geloofd.
Dat belooft iets moois te worden, succes!
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Bedankt, ja ik hoop niet dat het beginnersgeluk was, want anders heb ik nog een zware dobber met 40 zwaluwstaarten te gaan.
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de maatvoering? (De mijne heeft een hoogte van 43cm en een grondoppervlak van 103x60cm; het blad is 85x60 en de bodem van de krantenbak is 15x60cm) Die van jou is naar verhouding hoger en "vierkanter".
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
maatvoering is 40 cm hoog, grondoppervlak is ca 800x480mm, blad is 670x480mm, bodem krantenbak is binnenmaats ca 100mm. Die maatgeving die jij nu hebt, heb ik nu ongeveer bij de bestaande salontafel en dat vond ik te groot voor onze woonkamer.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
leroowj, volg jij toevallig een meubelcursus bij syntra? op de foto's te zien had ik net zo iemand bij de autocad cursus zitten, daarom dat ik het even vraag...
verder leuk project, uw zwaluwstaarten zijn inderdaad een pak beter dan een "echte beginner" :p groetjes
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Nee, ik volg mijn cursus in Delft, bij Meubelmakerij Studio InHout. Nog nooit gehoord van Syntra, wat is dat? Schetsen zijn trouwens gemaakt in SketchUp, AutoCad vind ik wat te ver gezocht en onhandig om even een schets te maken.
En bedankt :D
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Hey Leroowj, syntra is een opleidingscentrum voor avond en dagopleidingen... :) daar doe ik men opleiding houtbewerking, nu meubelmaker... Wij krijgen ook les om alles te kunnen uittekenen in autocad maar zelf prefereer ik eigenlijk ook wel sketchup !

groetjes en succes met het maken van deze prachtige salontafel!
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Afgelopen woensdag weer een avondje gerommeld, maar omdat het niet allemaal vanzelf ging met een hol zagende tafelzaag, heb ik niet heel veel gedaan en nog minder foto's gemaakt. Alle panelen zijn gelijmd en uiteindelijk op maat gezaagd, dus volgende week ga ik aan de zwaluwstaarten beginnen. Dan komen er wel foto's!

Wel zou ik willen vragen wat jullie aanraden qua afwerking van kersenhout. Ik kan online niet heel veel vinden over verschillende soorten afwerkingen op kersenhout. Ik heb wat reststukken meegenomen, maar verder dan lijnolie, hardwaxolie en danish olie kom ik niet. Bijvoorbeeld ebonizing van kersenhout, is dat een optie of is dat drie keer niks?

Hey Leroowj, syntra is een opleidingscentrum voor avond en dagopleidingen... :) daar doe ik men opleiding houtbewerking, nu meubelmaker... Wij krijgen ook les om alles te kunnen uittekenen in autocad maar zelf prefereer ik eigenlijk ook wel sketchup !

groetjes en succes met het maken van deze prachtige salontafel!

Dankjewel! Handig dat je dat ook mee krijgt op de cursus, SketchUp vind ik echt een uitvinding.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
En dan is het woensdag geweest. Zowaar foto's gemaakt gisteren :p

IMG_3434.jpg
Alle 3 de zijpanelen. En waar ik gisteren achter kwam, is dat als je de planken niet met de jaarringen om en om verlijmd, dat ze ook daadwerkelijk krom trekken. De schade valt mee, want het valt met de hand terug te buigen, dus hoop dat dit niet teveel overlast veroorzaakt later.

IMG_3429.jpg
Afgetekend en ingezaagd.

IMG_3430.jpg

IMG_3431.jpg
En beginnen met hakken.

IMG_3432.jpg
Zeer tevreden met het resultaat, ze dienen nog wel opgeschoond te worden tot aan de lijntjes.

Ik heb de onderste ligplank mee naar huis genomen, zodat ik hier van het weekend mee verder kan gaan. Tevens ben ik zo enthousiast over de afwerking met de Danish Oil, dat dit het gaat worden.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Omdat de panelen lang genoeg waren, heb ik deze op 750 mm lang gehouden, dit heb ik ook aangepast in SketchUp om er een idee bij te krijgen. De tafel wordt er wat slanker van i.p.v. zo blokkerig.
Eerste afmetingen maar aan de kant geschoven, aangezien we toch willen verhuizen en de tafel dan niet meer aan de bestaande maatgeving hoeft te voldoen.

salontafel6-page-001.jpg
bovenblad is hier 750 mm

salontafel2-page-001.jpg
en hier 520mm
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
ik raad meestal aan om eerst een verdunde laag lijnolie op Kersenhout aan te brengen omdat dat het rood van het hout prachtig ophaalt. Daarna dan afwerken met Danish olie of liever nog met OSMO Topolie. Maar het is natuurlijk ook een kwestie van (kleur) smaak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.