Wat is de functie van verlijmen met lamello?

kepernagel

Actieve deelnemer
1 mei 2017
30
0
Leuven, België
Hallo,


ik zie dat sommigen lamello's gebruiken om planken vlak te verlijmen.


Zijn ze dan veel sterker? Of waarvoor dient dit?


Eerst dacht ik dat het een hulpje was zodat de planken heel vlak op elkaar aansluiten zodat je niet eindeloos moet gaan vlakschaven achteraf.


Maar dan ben ik eens gaan bekijken en blijkt dat zo'n lamello 2mm dik is, terwijl de sleuven die verkocht worden om de groeven te trekken +- 4mm dik zijn.
Dat lijkt me veel te veel marge, daarmee krijg je de vlakken niet mooi tegen elkaar. Is dit fout?

Voorbeeld:
http://www.bosch-pt.com/be/nl/accoc...met-drie-snijvlakken-hardmetaal/groefzaagjes/
"Uitstekend geschikt voor het gebruik van lamellendeuvels"


Of betekent het dat ondanks dat dat freesje 4mm is, dat die toch een kleinere sleuf gaat trekken in het hout?



Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
291
111
als ik het goed heb zuigen de lamellen het vocht uit de lijm en zwellen ze, waardoor je een stevige verbinding krijgt
is de reden dat je zeker lijm op waterbasis moet gebruiken

groeten
Wim
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
De lamellen van Lamello zijn toch gewoon 4mm dik hoor. Sommigen hebben een dusdanige 'tight-fit' dat ik ze met een kleine tik vd hamer moet plaatsen (Zeker als ik wat heb overdreven met hoeveelheid lijm), en ze er - na een droge passing - alleen nog met een combineertang er weer terug uit krijg.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
De lamellen zijn als het goed is 3,9mm dik.
Sinds kort heb ik een (geweldige) makita lamellenfrees en daarvoor een (waardeloze) ferm frees.
Die laatste had zoveel speling dat de groeven te breed werden.
De makita zaagt precies 4mm groefjes en nu blijkt dat die lamello's alleen 3,9mm zijn als je ze gortdroog bewaart (niet in mijn schuur dus) en krijg ik ze er niet meer in.
Ik moet ze eerst drogen en dan werkt het prima.

Ze zijn erg handig met het verlijmen van lastig uit te lijnen/klemmen delen. Supersnel en precies.
Dat ze sterkte toevoegen is grote onzin, tenzij je kops hout of spaanplaat verlijmd.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Eerst dacht ik dat het een hulpje was zodat de planken heel vlak op elkaar aansluiten zodat je niet eindeloos moet gaan vlakschaven achteraf.

Dat is de reden en dat lukt het best met een lamellofrees van een goed merk.
De originele van Lamello zijn heel precies (Zwitsers topfabrikaat) maar ook deWalt en Makita zijn voor de meesten goed genoeg.
Voor sterkte heeft het weinig nut want net als bij een gebroken been die nooit meer op dezelfde plek breekt is de lijmverbinding sterker dan het hout.
 

kepernagel

Actieve deelnemer
1 mei 2017
30
0
Leuven, België
Aha nu besef ik het ook: ik keek altijd naar waar het bekken start, maar je moet de maat beginnen waar de nonius op 0 staat. Dat scheelt 2mm.

Wat een domme fout :(

Maar ik ben wel blij dat ik de vraag gesteld heb. Bedankt Marcel en Ronald, jullie hebben op één seconde mij goed vooruit geholpen.
 

kepernagel

Actieve deelnemer
1 mei 2017
30
0
Leuven, België
Om terug naar de originele vraag te gaan, ik begrijp nu dat het dient om de vlakken erg goed op elkaar te krijgen.


Pas nog drie langere planken gelijmd (om en om), en die trokken al wat scheef, de ene naar beneden en de andere naar boven, en dat is erg moeilijk om dat tijdens het klemmen nog te corrigeren.


Als de lamello dat oplost is hij een investering waard.


Moet je echt zo'n lamellofrees hebben of werkt een bovenfrees met een groeffreesje ook?
 

drever

Actieve deelnemer
2 apr 2016
35
1
beste kepernagel ,
als ik deze foto bekijk lijkt me dat er niets mis is met de schuifmaat noch met het lamello plaatje .
maar bij het aflezen van de schuifmaat moet je letten op de plaats van de 0 op de nonius ten opzichte van de maatstreepjes
op het lange gedeelte van de schuifmaat .
in dit geval blijkt de maat precies 4,00 mm te zijn .
groetjes drever
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Pas nog drie langere planken gelijmd (om en om), en die trokken al wat scheef, de ene naar beneden en de andere naar boven, en dat is erg moeilijk om dat tijdens het klemmen nog te corrigeren.

Als de lamello dat oplost is hij een investering waard.

Moet je echt zo'n lamellofrees hebben of werkt een bovenfrees met een groeffreesje ook?

Als je planken scheef trekken dan kan dat verschillende oorzaken hebben.
Bijv dat je hout niet goed gedroogd is of niet lang genoeg in dezelfde ruimte heeft gelegen om te acclimatiseren, dwz het hout moet dezelfde vochtigheidsgraad hebben als de ruimte waar je werkstuk komt te staan.
Stel je gebruikt planken uit een ruimte met een vochtpercentage van bijv 18 % en na het verlijmen komt het in een ruimte te staan waar het vochtgehalte bijv 11 % is of andersom dan krijg je problemen.
Daarnaast als je planken verlijmt zorg dan dat de jaarringen om en om geplaatst worden dus hol en bol als je op de kopse kanten kijkt.
Lamello's zijn een hulpmiddel en het kan ook met naaldspijkertjes die je een paar mm inslaat en dan afknipt 2 mm boven de plank zodat als je gaat lijmen dat je planken niet gaan drijven op de lijm.
Ook niet knetterhard je klemmen aandraaien anders gaat het geheel waarschijnlijk hol/bol staan, gewoon net aan zodat over de hele lengte er geen kier te zien is.
Als je vaker dit soort klussen doet koop dan een lamellofrees van de eerder genoemde goede merken.
Als je éénmalig dit doet gebruik dan de truc met naaldspijkertjes.
Ikzelf zou niet met een bovenfrees aan de gang gaan, de lamellofrees en de lamello's zijn qua maatvoering precies op elkaar afgestemd en met een lamellofrees frees je precies de vorm van de lamello.
Je stelt een lamello behalve in de juiste hoek ook precies op de juiste hoogte (meestal midden) van je plank in en zo worden alle planken gelijk.
Met een bovenfrees krijg je vaker afwijkingen en als resultaat planken die niet op gelijke hoogte liggen dus een ongelijk vlak want een afwijking van 1 a 2 mm is zo gemaakt en dan heb je geen vlakke tafel.
Bespaar jezelf ergernis en koop als je dit vaker gaat doen een lamellofrees.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.