Er was eens een dak van een lagere school......hergebruik van gelamineerde liggers.

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
Aangezien ik met mijn eigenbouw lintzaag ( heel ander topic ) wel het een en ander aan gebruikt hout kon herzagen heb ik 2 jaar geleden besloten om de verbouw van eigen woning te kunnen doen met gebruikt hout. Niet zozeer om prijstechnische redenen, of duurzame gedachtegang, maar soms loop je ergens tegenaan zeg maar. Van een sloper alle gelamineerde liggers van een dak van een basisschool uit de jaren 60 gekocht. Met een grote schamelwagen opgehaald en tevens een behoorlijke partij balkhout meegenomen dat er nog mooi bij op paste, totaal denk ik zo'n 3 ton aan hout. Tot dan had ik nog nooit met gelamineerd hout gewerkt, het spul was mooi spijkervrij en kaarsrecht. Met de lintzaag de liggers van 71 x 380 mm en 7 mtr. lang, terug gezaagd naar daksporen van 34 x 200 en 71 x 200 mm. Het bleek kaarsrecht te blijven na het zagen, prima hout dus om de kap van de woning ( op dat moment een beetje saaie jaren 70 woning ) mee te vervangen.
Omdat ik nog veel over had ook maar de staanders voor alle houtskeletwanden, de dakbalken, klossen, en overige regels ervan gezaagd. Ook de kleinere regels bleven spanningsvrij en kaarsrecht. Lijmnaden lieten niet los, en hout spleet niet bij bevestigen. Uitvlakken of uitvullen van de plafondschroten aan de binnenzijde, dus onderzijde sporen, bleek helemaal niet nodig. Dat is met nieuwe regels wel eens anders!!
Afgezien van het feit dat het hout kaarsrecht was en dus uitlijnen aan een draad dus prima ging, kreeg ik steeds meer leuke reacties tijdens het verwerken. Splinternieuw vuren en mooi geschaafd constructiehout ziet er nu eenmaal tijdens de nieuwbouw strakker en gelikter uit dan hergebruikt hout en nieuw hout lijkt daardoor helaas vaak beter van kwaliteit dan dat het in werkelijkheid is. Hergebruikte balken in verschillende kleuren, met lijmresten, koppen nog in de oranje menie en spijkergaten hier en daar gaven de bouw op sommige momenten een "kameleon" uitstraling.
Deze uitstraling maakte reacties los bij mensen die ik niet verwacht had. Uitspraken van:" Wat moet je toch met die 2e hands overschotten" tot aan : "Geweldig milieubewust idee!" ....en alle uitspraken ertussenin.
Ik heb me eigenlijk wel prima vermaakt met dat gelamineerde spul, en uiteraard alleen door eigen inzet bleek het prijstechnisch aantrekkelijker dan nieuw hout. Indien ik weer tegen zo'n partij aan zou lopen zou ik het weer doen.

Huis voor verbouw:
11752014_879640142115529_201069786712078458_n[1].jpg


Het plaatsen van de herzaagde gelamineerde sporen in verschillende kleurtjes, zeer strak aan een draad, terwijl de draagconstructie oude kap er nog onder zit. Konden we mooi op staan, zijn later uiteraard verwijderd:

P1350460.jpg

Voorste deel gordingkap i.p.v. sporenkap i.v.m. overstek van 700 mm, nog voor opmetselen gevel ( oude gordingen liggen er ook nog in )

2015-08-20 11.14.58.jpg

Alle "left overs" gebruikt om te herzagen voor de geventileerde schroten constructie onder de zinken dakrand en zinken buitenplafond:

P1350671.jpg

Regelwerken houtskelet aanbouw, vrij fors gehouden i.v.m. dikte van de glaswol isolatie:

P1330680.jpg

Plat dak balklaag aanbouw, ( dat was het enige niet gelamineerde hout) :

P1330682.jpg


Eindresultaat na het dekken met een vlakke dakpan (met daarvoor tevens het tuinhek van vers gezaagd eiken) :

P1360502.jpg
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Tjonge wat een verschil, van een wat saai huis een fraai optrekje gemaakt, compliment, ook wat betreft de bijzondere aanpak!
 
P

Pel

Guest
Niks mis mee om gebruikt hout te gebruiken, alleen al de voordelen dat het goedkoper is als nieuw hout, en een voordeel dat het droog is en zeker uitgewerkt. En je ziet er toch niets meer van als het mooi is afgewerkt zoals hier te zien, laat de mensen maar kletsen moet je maar denken. Diegene die vaak het meeste er iets tegen hebben zullen zich nu wel achter hun oren krabben. Heb je voor de afwerking volkernplaten HPL gebruikt?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Zo dan heb je opeens een ander huis zeg. Mooi ontwerp, en over het hergebruik van materialen, kan me alleen al het voordeel bedenken dat het hout redelijk uitgewerkt is.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Wat een bijzonder mooi ontwerp, hergebruik van materialen juich ik altijd toe en het eindresultaat is in vergelijking met de bestaande bouw ongekend mooi!
 

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
De verf voor de gevel is van Boonstoppel, SL garantietex gevelverf met een zeer open structuur. 1 keer in transparante voorstrijk ( net lijm ) , en daarna in 1 keer dekkend. Vooral dat sprak mij aan, ik het idee dat ook een dampdoorlatend product iets minder dampdoorlatend wordt als hij 2 lagen krijgt.....

Nog een stukje hergebruik:
Poos terug bijna een hele voetgangersbrug van azobe opgekocht. Was door hangjongeren deels in de fik gestoken.
De balken van 100 x 240, met damwandsponning, met de lintzaag terug gezaagd naar palen en liggers voor de schutting die er nog moest komen.
Als bekleding heb ik een partij afgekeurde vloerdelen van trailers ( vrachtwagen aanhangers ) gekocht.
Geen idee wat voor houtsoort, er zit geen rechte draad in, betrekkelijk hard spul.
Planken waren reeds voorzien van een halfhout sponning. Kromme planken hebben we lekker op gestookt in de winter, het rechte spul is dus gebruikt als bekleding voor de schutting. Iedere plank met 1 schroef van 5 x 70 ( rvs ) vastgezet. Planken kunnen dus iets krommen en werken in het weer.



20170515_202107.jpg20170515_202200.jpg
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
prachtige metamorfose! Zeker het hergebruik van de afgekeurde vloerdelen voor trailers vind ik fantastisch. Hoe geraak je hier toch aan?
 

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
Als ik heel eerlijk ben stond al het schuttinghout als brandhout te koop. Maar ja, als je alleen spijkers hebt lijkt alles op een hamer. M.a.w., mensen die een kachel hebben zien alles als brandhout. En mensen die bijna alleen hout verkopen aan mensen met een kachel dus ook....
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Geslaagde projecten, huis en schutting! Mooi hoor!

Zeker voor het huis moet je een goed voorstellingsvermogen hebben, wat een metamorfose :D
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Zo heb ik een zoot hout verwerkt tot plantenbakken, werd ook als brandhout aangeboden vond ik echter te mooi om op te stoken. Ik vind het wel een enorm gave schutting.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.