Wie heeft er een verstand van BUVA 3punts deursloten ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Onze voordeur doet al lastig vanaf dat we hier wonen
Gaat regelmatig niet open, of wil niet op slot :(
Als hij niet open wil dan is de lip waarmee je de deur vergrendeld op een paar mm uit blijven staan
De oplossing is dan vanaf binnen de deur met de klink openen, lip terug duwen en dan doet hij het weer (even)

Vandaag vond ik het tijd dit eens een nader onderzoek te onderwerpen
Alle plaatjes in het kozijn verwijderd zodat alle drie de lippen ruimte hadden om uitgedraaid te worden zonder ergens op klem te lopen
Dat was het niet

vervolgens het slot nog eens in en uitdraaien met de deur open en daar viel op als ik de lip tegen hou met mijn duim ik deze 3/4 kan uitdraaien en dan weer naar binnen valt (kan hem makkelijk terug duwen)
De vraag is dus, is er iets kapot in het mechanisme of is er iets mis met de cilinder (verkeerde type/maat)

Hoe kom ik er achter waar het probleem zit
De cilinder heb ik al eens uitgewisseld met 1 uit een andere deur, ook al eens omgekeerd gemonteerd (dan lijkt het probleem andersom erger te zijn) vaker wel dicht maar niet open

20170514_120502.jpg

Ongeveer in deze positie kan ik de lip terug naar binnen duwen, het lijkt dus dat het mechanisme over het draaiende deel heen kan slippen ?!
20170514_120539.jpg

20170514_120600.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
De binnenkant is licht uitgevoerd. De krukbediende versie is goedkoper dab de cilinderbediende versie. Als je hem openmaakt zal je verbaasd zijn hoe dun de plaatje die de krachten overbrengen zijn. Ik adviseerde alleen cilinderbediende. Ik heb veel sloten gemaakt maar er zitten tegenwoordig steeds meer en lichtere onderdelen in. Advies nieuwe kopen cilinderbediend.
 
P

Pel

Guest
Ben het eens met Wim, een goed slot kopen Jeroen, vergis je niet want goede sloten zijn nogal prijzig. Er wordt door de fabrikanten steeds dunner materiaal gebruikt, is natuurlijk goedkoper dus meer winst voor de fabrikant. Kan ook nog dat het slot en de cilinder niet bij elkaar horen, je weet hoe het op de bouw soms kan gaan, duw het er dat maar in, als het werkt is het goed.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wij zijn hier ruim 2 jaar geleden komen wonen en toen direct alle sloten vervangen, alle deuren gaan goed behalve deze
ik weet dus niet of het daarvoor ook slecht was, want de oude sloten hebben we in ons oude huis geplaatst (deze sloten hadden we net gekocht, alle deuren met 1 sleutel) dus zonde om te laten zitten

Je bedoeld een deur die niet meer met een deurklink open kan wim ? dat lijkt me niet erg handig vanuit binnen open te maken (stel er is brand en de sleutel is net even niet voorhanden)

Dat het eea dun uitgevoerd is was me ook al opgevallen
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Zelf heb ik 7jaar geleden een 2tal Nemef Driepunt 4916/02ls sloten geplaatst en die zitten er nog steeds in, en je weet de cilinder bepaald de sleutel, niet het slot. die Nemef heeft onder en boven een haak die tegen elkaar indraaien en zelfs al haal je de scharnier pennen eruit dan nog krijg je de deur niet open.
Daarnaast zou ik je adviseren een cylinder met knop te bestellen voor je voordeur juist vanwege hetgeen je aangeeft, dit staat tegenwoordig ook in het bouwbesluit heb ik vernomen.
Ik heb dat zelf gedaan omdat ik maar 1 deur heb waar je met de slutel naar binnen kan en ik had iemand in huis die het handig vond om de sleutel aan de binnenkant in de deur te staken....als die erin zit en een klein stukje gedraaid is sta je buiten en kom je er niet meer in.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Daar ga ik eens over nadenken maar is wel weer een grote ingreep en het is de vraag of mijn cilinders er ook met knop zijn
iig dank je voor het advies
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Knopcilinder is volgens het huidige bouwbesluit niet verplicht op buitendeuren van een reguliere woning.

Je kan altijd een cilinder laten bijmaken die overeenkomt met je huidige cilinders.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja cilinders bij laten maken is geen probleem maar de vraag is of dit merk ook cilinders met knop heeft ?!
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Met knop moet je opletten dat je niet via de brievenbus de knop kan omdraaien, Nederlanders met een imigratieverleden hebben dunne armpjes.
M&C is een, volgens mij, nieuw merk dat voor relatief weinig geld cilinders maakt met kerntrekbeveiliging, gehard stalen middenkolom en je kan de deur openen als er aan de andere kant een sleutel in zit.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Met knop moet je opletten dat je niet via de brievenbus de knop kan omdraaien, Nederlanders met een imigratieverleden hebben dunne armpjes.
M&C is een, volgens mij, nieuw merk dat voor relatief weinig geld cilinders maakt met kerntrekbeveiliging, gehard stalen middenkolom en je kan de deur openen als er aan de andere kant een sleutel in zit.

Het zijn niet altijd immigranten die je huis binnen komen hoor. veel brievenbussen zijn te smal voor de armen
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Bij een krukbediend slot trek je de kruk omhoog en gaan de schoten uit , daarna draai je de sleutel om en zit deze op slot . Bijna alleen bij achterdeuren .
Een sleutel bediend slot draai je met de sleutel op slot , bedoeld voor voordeuren en achterdeuren .
Jeroen heeft de cilinders toen vervangen , maar dit probleem zit in de 3puntssluiting .
Wanneer ze zwaar draaien en dan kapot gaan ligt dat aan de afstelling van de sluitkommen , kromtrekken van de deur of verzakken van de deur .
Buva is een handelsmaatschappij en laat overal sloten maken , dit slot is al vrij oud .

- Zoek een slotenmaker bij je in de buurt en neem de cilinder mee , die kan je cilinder waarschijnlijk ombouwen naar knopcilinder

Succes Willem
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.