vraag over Festool Vs 600

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hoi Allemaal,

Ik heb onlangs een vs 600 met bijna alle sjablonen op de kop getikt en bij de gamma een stuk afvalhout gehaald om blinde zwaluwstaart verbinding te gaan proberen te maken. Rare is (heb handleiding meermaals doorgelezen) dat de verbinding niet mooi strak wordt. Ik gebruik bij het sz 14 sjaboon de frees 14.3 mm 13mm diep 10 graden. Echter blijft de verbinding losjes (zit nu op 13 mm diepte) en de verbinding steekt ook te diep in. Is er iemand in de buurt van Leiden die bereid is mij te helpen. Ik ben nogal autodidact en moet het hoofdzakelijk van afkijken hebben :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Frees zit niet op de goede diepte. Je moet altijd wat proberen. In verschillende houtsoorten krijg je ook altijd verschillende afstelhoogten voor de frees.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik zit al bijna op de maximale diepte, ik heb het sjabloon ook helemaal naar voren ingesteld maar nog houd ik een behoorlijke rand over. Het sjabloon zit er goed stevig ingedrukt. Na elke keer frezen controleer ik en onthoud de diepte etc. Kwestie van heel veel afvalhout gebruiken denk ik :)
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Dat had ik al begrepen, ik had hier 4 kopieerringen bij die ik verkocht heb aan een klusbedrijf in Alpen a/d Rijn en deze heeft me ook veel tips gegeven. Ook wat ik kan aanschaffen om altijd dezelfde diepte te hebben etc. Echter staat de sz14 nu op zijn uiterste + stand en nog steeds gaat de frees er te diep in. Dus ik hou hout over, kun je eraf schaven maar heb het over circa 3mm en niet .3... dus erg veel. Ik ga eens een ander sjabloon proberen ben ff klaar met zwaluwstaarten (behalve met mooi weer in de lucht )
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
De sz14 is niet goed leesbaar meer maar zou em moeten zijn. Ik ga morgen alle sjablonen eens napluizen en dan hier benoemen. Weet ik gelijk wat ik allemaal erbij heb. Heb alle handleidingen ervoor al gedownload in het NL. Als iemand daar belang bij heeft ik deel ze graag.

Toch ff schuurtje ingelopen.
Ik heb liggen
SZ 20
FZ 10
SZO 20S
SZO 20Z
FZ 6
SZO 14 S
SZO 14Z
SZ 14 (welke in de houder zit nu)
enige die nog mist is de deuvel sjabloon die ik niet nodig heb en er niet bij zat toen ik deze set overkocht.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Ik heb geen festool zwaluwstaartmal, maar de basis principes zijn voor al deze dingen hetzelfde. Als je zijkanten te ver in de fronten vallen, zit de mal niet goed op de deelnaad van de twee planken. Bij mijn mal staat er een streepje op de vingers. Waar de twee stukken hout tegen elkaar komen, moet het streepje staan. Als de verbinding te los zit, moet je de frees laten zakken. Zit de verbinding te vast, dan moet de frees omhoog.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Volgens de handleiding moet ik bij te diep infrezen het sjabloon verder naar voren halen (klinkt logisch want frees gaat minder ver dan) echter werkt dit niet goed. Het is nog steeds te diep. Lijkt wel of het niet goed uitgelijnd is ofzo. Alles staat wel goed zo op het oog. Ik weet meten is weten maar je kan ding ook kantelen voor de deuvel sjabloon en in het kantelstuk zitten 3 verzonken punten dat die op zijn 0 komt. Dan zou het sjabloon goed moeten liggen. Binnenkort maar weer eens prutsen ermee , altijd leuk als je nieuw gereedschap koopt er geen snars van snapt maar stapje voor stapje dichter bij je doel komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.