Hoe haaks mag ik de zaagsnede van mijn cirkelzaag verwachten?

Cryptopsy

Nieuw lid
20 apr 2017
12
0
Hallo mensen,

Ik lees al een tijdje mee op die forum, maar posten heb ik nog niet eerder gedaan. Qua ervaring en vaardigheid zit ik helemaal in de onderste regionen, maar ik vind houtbewerking wel erg leuk om mee bezig te zijn.

Onlangs heb ik een cirkelzaag gekocht. Omdat ik een ontzettende hekel heb aan 'net niet'-gereedschap heb ik niet het goedkoopste model genomen, maar een Bosch GKS 55+ GCE. Er zit een rails bij die ik zonder adapter kan gebruiken en het leek me een kwaliteitszaag. Nu heb ik er al het een en ander mee gezaagd, maar laatst viel me op dat de zaagsnede perfect haaks is. Dus op een dikte van 18 mm zie ik de snede, ik schat een 0,75 of een hele mm weglopen van de de schrijfhaak.

Ik vraag mij af of het aan het gereedschap ligt of aan mij. Ik had gehoopt dat ik mijzelf de aanschaf van een zaagtafel zou kunnen besparen (voor de incidentele bijzondere klusjes kan ik daarvoor naar mijn schoonvader).

Als ik de schrijfhaak op het brede gedeelte van de zool zet, lijkt het zaagblad haaks of vrijwel haaks te staan. Vanaf de smalle kan lijkt dat minder het geval, maar ja, dat is ook wel een smal stukje om de haak op te zetten.

Is het een bekend gegeven dat het vrij makkelijk is om een cirkelzaag een beetje scheef te duwen? Zou het te maken hebben met het gebruik van de bijgeleverde rails? Heeft iemand andere tips? Verwacht ik teveel precisie van dit stuk gereedschap?
 
P

Pel

Guest
De zaag moet op een plank van zeg maar 20 cm zuiver haaks kunnen zagen, als dat het geval is dan zaagt hij haaks, als dat niet het geval is dan moet je zou je de rail moeten bijstellen.

Groet Pel.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Misschien kan je de machine verstellen tov de zaag, eergisteren had ik het aan de hand met de Festool zaagde ook niet 100% haaks, bij deze machine zitten 2 schroefjes die je kan stellen .
 

Cryptopsy

Nieuw lid
20 apr 2017
12
0
De schrijfhaak is haaks. D.w.z. ik heb de lijnentest gedaan en die is zuiver.
Het bijstellen m.b.v. schroefjes is helaas niet mogelijk. Ik had die tip ook al gezien op een YouTube-filmpje, maar dergelijke stelschroeven heb ik niet kunnen vinden. Jammer dat ik daar niet op gelet heb bij het uitzoeken. Zodra ik thuis ben, probeer ik het nog eens op een plank die zeker breed genoeg is. En anders maar contact met Toolnation voor garantie.
 

meenkdrie

Nieuw lid
5 okt 2015
7
0
Deze afwijking heb je in de dikterichting?

In de lengte is de zaag toch nooit de boosdoener als je een rail gebruikt? Of deze verschuift tijdens het zagen.
 
P

Pel

Guest
Je zegt dat je winkelhaak zuiver haaks is, echter ik heb wel eens mee gemaakt dat de buitenkant exact haaks was, maar de binnenkant van de winkelhaak niet. Controleer dat ook even, want je hebt soms de gewoonte om de haak tegen en boven op de plank te leggen, en dat blijkt dan niet haaks, terwijl de buitenkant van de haak wel haaks blijkt te zijn.

Groet Pel
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Er zitten twee kleine inbusschroefjes in de zool waar je de 90 graden hoek mee kan tweaken. Daarna kan je het rode pijltje dat de hoek aangeeft verschuiven door hem even los te schroeven.
 

Cryptopsy

Nieuw lid
20 apr 2017
12
0
Nou, ik vermoed dat de oorzaak van het probleem in een te smalle plank zat. Had nog een stuk spaanplaat van 3 cm dik o.i.d. liggen dus daar heb ik vandaag op getest. Zonder geleider en met geleider (welke ik nu goed kon vastzetten met de klemmen die ik net binnen had).

Eerst gemeten met de schrijfhaak, toen met een geodriehoek, maar ik bleef steeds twijfelen wat nu wel of niet te vertrouwen was. Het was wel duidelijk dat het erg dicht in de buurt van de 90 zat. Alleen als ik eenmaal aan het meten sla, kan ik lichtelijk geobsedeerd raken.

Uiteindelijk de hoek vastgezet op een zweihaak, hiermee de 'lijnentest' gedaan, hetgeen een driehoek opleverde met een hoogte van +/- 12 cm en een basis van 1 mm. M.b.v. de omgekeerde tangens kon ik vervolgens een afwijking van 0,2 graden berekenen. Niet dat ik denk dat ik serieus over de afstand van de dikte van het hout zo'n kleine afwijking betrouwbaar kan meten met mijn beperkte middelen, maar het zit in ieder geval erg dicht bij 'zuiver'.

@Sang
Ik betwijfel of je de goede zaag voor ogen hebt; die inbusschroefjes kan ik niet vinden, maar de aanduiding van de hoek is ook geen rood pijltje.
 

PaulF

Nieuw lid
29 nov 2016
12
0
Hilversum
Ik ben ook maar een beginnertje. Ik zet een zaaglijn op plaat of plank en klem geleiderail dan vast. Je kunt cirkelzaag op diepte nul zetten en diepte-instelling las laten.
Dan kun je met de zaag langs de geleiderail gaan. Druk je zaagblad (motor uitgeschakeld) licht in zodat je zaagtanden op de zaaglijn drukken. Dan kun je controleren of alles recht blijft lopen en je de goede zaagsnede maakt.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Ik heb het topic nu twee keer doorgelezen en begrijp eerlijk gezegd niet goed waar jullie het nu over hebben......:rolleyes: Ik ben vandag niet zo helder door alle houtindrukken die ik bij Rick open dag Massave hout heb opgedaan, maar praten jullie niet wat bij elkaar langs?

Wie kan hier wat duidelijkheid in brengen?

Fons
 

Cryptopsy

Nieuw lid
20 apr 2017
12
0
Ik kan alleen voor mezelf spreken uiteraard, maar het probleem waar ik tegenaan liep, en wat ik dus in mijn eerste post probeerde uit te leggen, was dat ik niet haaks leek te kunnen zagen. Waarbij haaks wil zeggen: een hoek van 90 graden tussen de zool en het zaagblad.

De richting van de zaagsnede was voor mij geen probleem. Als die geleiderail goed ligt, gaat er niet zo snel nog iets mis
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Kijk, nu wordt het mij wat duidelijker. Op mijn Festool invalzaag kun je door het 90 graden stelpunt heen met ongeveer 1 graad. Het is dan altijd een zaak om goed het 90 graden punt te zoeken en dan daar te fixeren.

Fons
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Controleer ook eens of de zaag evenwijdig aan de zool staat. Door de zaag in hoogte te verstellen kan dit bij sommige modellen verlopen. Dan wringt de zaag en kan je uit de haak gaan zagen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb het topic nu twee keer doorgelezen en begrijp eerlijk gezegd niet goed waar jullie het nu over hebben......:rolleyes:
Ik ben vandag niet zo helder door alle houtindrukken die ik bij Rick open dag Massave hout heb opgedaan, maar praten jullie niet wat bij elkaar langs?
Wie kan hier wat duidelijkheid in brengen?
Fons

En ik maar denken dat het aan mij lag dat ik er niets van begreep.:rolleyes:
Mvg,:).
 
P

Pel

Guest
Ik dacht in eerste instantie dat het over een stationaire cirkelzaag ging? Zo zie je maar weer dat sommige vragen verschillende associaties met elkaar in verband kunnen brengen.:)

Groet Pel.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Bosch GKS 55+ GCE.
Dus op een dikte van 18 mm zie ik de snede, ik schat een 0,75 of een hele mm weglopen van de de schrijfhaak.

Dat is 5° geloof ik. Dat is geen afwijking meer te noemen :rolleyes:

Plaats eens wat scherpe detail foto's van het apparaat. Misschien kunnen we stelmogelijkheden vinden.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Kan je wel de zool met een blokhaak op 90 graden zetten?
Vreemde vraag misschien maar zit je blad goed gemonteerd, misschien zit er een splintertje hout tussen je blad en de as of ergens in het stelmechanisme?
Is je zool wel helemaal vlak en staat de as loodrecht op de zool?
Anders kan je blijven stellen.
Zowiezo is het niet gemakkelijk om uit de hand met een cirkelzaag altijd perfekt haaks te zagen.
Als je een blokhaak erlangs houdt dan sluit het vaak niet overal even netjes vind ik.
Op z'n best is het een benadering van haaks en vaak moet je nog even naschaven
Voor dat soort zaken is een goede zaagtafel uiteindelijk beter geschikt en zelfs dan door spanningen die vrijkomen tijdens het zagen moet je vaak nog naschaven.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.