Grote plaat beuken, waar laten drogen?

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Ik heb vorige week voor een tafel een mooie plaat beuken gekocht. 250 lang, cm dik, 110 breed. Redelijk vers gezaagd (paar maanden), aan één zijde een tweetal kleine scheuren (10cm) het hout in - dus nog alleszins onder controle.

Ik vraag me alleen af wat ik het beste kan doen qua drogen/verwerken. De plaat ligt nu in het bos te drogen op een mooie stapel gelijksoortige planken. Mijn opties:
  1. Ik kan hem daar een nog paar maanden laten liggen en dan pas ophalen. Hij ligt in de schaduw, en droogt dan niet te hard. Nadeel is wel dat de schors er nu nog op zit en de kopse kanten niet behandeld zijn, dus eigenlijk ben ik geneigd om dan nog even langs te gaan om dat op te lossen. En, ik heb er natuurlijk geen controle over of hij inderdaad netjes in de schaduw ligt en dergelijke.
  2. Ik kan hem ook ophalen en bij mij in de tuin leggen. Dan weet ik precies wat er mee gebeurd, kan ik hem optimaal prepareren en nog een tijdje laten liggen.
  3. Ik kan hem ook ophalen en gewoon direct in huis zetten. De verwarming staat nu toch uit, dus heel hard drogen doet het dan niet. Kan ik direct een zwaluwstaartje over de scheuren zetten, of in ieder geval meteen ingrijpen als hij verder doorscheurt. Grootste voordeel is dat ik hem dan meteen op het onderstel kan leggen - die plank is ZWAAR! dus liever maar 1 keer tillen.

Wat zouden jullie doen? Mijn neiging is om hem toch maar direct binnen te leggen - alleen al omdat ik er mee aan de gang wil natuurlijk.

Oh, en als iemand nog tips heeft over hoe ik een plaat van 120 kilo moet handelen (anders dan met 4 verhuizers) hoor ik het natuurlijk ook graag... :)
 

tuoh

Oud hout
Best zo snel mogelijk buiten oplatten en afdekken voor de regen, maar wel zorgen dat de wind vrij spel heeft. Droogtijd zal iets van 1cm per jaar gaan bedragen op die manier. Beuk werkt nogal tijdens het drogen, zeker dosse planken gaan hol komen te staan en er is kans op(droog)scheuren.
Afhankelijk van dikte ga je dus zeker moeten rekenen op een paar jaar droogtijd. Zou het hout daarom maar in de tuin leggen:p
Zolang het hout niet voldoende droog is GEEN bewerkingen aan uitvoeren, is nutteloos, omdat het hout nog serieus kan gaan werken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik zou hem naar een droger brengen
dat kost bij die dikte volgens mij iets van 300 euro per kuub
kost het je wellicht 75 euro maar is hij enkele maanden droog en klaar om te bewerken
zo een mooie plaat moet je eigenlijk niet eens over nadenken
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Heb je al een plan B voor je tafel? Beuken werkt enorm, trekt graag krom, scheurt alsof het niks is, is heerlijk voor houtwormen en schimmel. De kans dat je over een paar jaar een mooi vlak tafelblad hebt is niet zo heel groot.

Sorry
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Houtworm en schimmel, daar heb ik binnen gelukkig geen last van :) Dus voor de duidelijkheid, hij is bedoeld als eettafel binnen.

Het is wel een plaat uit midden van de boom, dus nagenoeg haaks op de jaarringen. Ik hoop dat dat een stuk scheelt met kromtrekken; garantie heb je natuurlijk nooit. Ik heb ook een werkbank die deels uit ongestoomde beuken bestaat, en door de rechte nerf zijn die kaarsrecht gebleven.

Er kan sowieso nog het nodige afgeschaafd worden, nu 8cm dik dus ik kan nog wel het nodige kromtrekken corrigeren. En tja, anders wordt het naw in de lengte doorzagen en weer in stukken verlijmen.

Ik heb iig een verzoekje bij een houthandel neergelegd of-ie daar in de kiln mee kan. Ook daar hoor ik trouwens weer verschillende meningen; de een zegt, eerst even buiten in de wind laten drogen en dan de kiln in, de ander dat hij beter direct in de oven gelegd kan worden. Ik weet het nu niet meer :(

Mensen even jaloers maken:
plaatje hout.jpg
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Houtworm en schimmel, daar heb ik binnen gelukkig geen last van :) Dus voor de duidelijkheid, hij is bedoeld als eettafel binnen.

Het is wel een plaat uit midden van de boom, dus nagenoeg haaks op de jaarringen. Ik hoop dat dat een stuk scheelt met kromtrekken; garantie heb je natuurlijk nooit. Ik heb ook een werkbank die deels uit ongestoomde beuken bestaat, en door de rechte nerf zijn die kaarsrecht gebleven.

Er kan sowieso nog het nodige afgeschaafd worden, nu 8cm dik dus ik kan nog wel het nodige kromtrekken corrigeren. En tja, anders wordt het naw in de lengte doorzagen en weer in stukken verlijmen.

Ik heb iig een verzoekje bij een houthandel neergelegd of-ie daar in de kiln mee kan. Ook daar hoor ik trouwens weer verschillende meningen; de een zegt, eerst even buiten in de wind laten drogen en dan de kiln in, de ander dat hij beter direct in de oven gelegd kan worden. Ik weet het nu niet meer :(

Mensen even jaloers maken:
Bekijk bijlage 63859

Pas in de oven doen als je er echt niets meer mee kunt:)
 

tuoh

Oud hout
Beuk word na het zagen en oplatten en als de bool samengetrokken is met (stalen) banden door de "echte" houtzagers eerst ettelijke weken verticaal weg gezet met het gat naar beneden. Pas daarna word ie ofwel horizontaal weggestapelt en afgedekt, of verdwijnt ie in de droogkamer om terug te drogen naar ongeveer 17% (= winddroog). Het is pas als een klant droog hout (8 à10%) gaat bestellen dat iet opnieuw de droogkamer ingaat om naar deze waarde terug te drogen.
Ineens terug drogen naar 8 à 10% gaat ook, maar eens uit de droogkamer moet het hout dan wel in een geschikte (=geklimatiseerde)opslagplaats komen te liggen anders heeft het proces geen zin gehad.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Slaap zit er niet in, is de natuurlijke kleur van het hout.

Vandaag een prijsopgave van een houtdroger gehad. Die 75 euro kan je vergeten, er wordt 185 ex gevraagd. Au!
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Slaap zit er wel degelijk in. Beuk heeft van nature (vind ik persoonlijk) een hele saaie eentonige kleur met weinig mooie tekening. Door de slaap krijgt de beuk wel mooie verkleuringen en tekeningen. De boom was al aan het doodgaan op stam vandaar al het slaap in het kernhout. Met een plaat uit het midden van de boom mag je ook wel oppassen met scheuren in de midden van de plaat als je deze geforceerd gaat drogen en proberen recht te houden.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Het lijkt idd sterk op slaap. En om dat te verduidelijken, slaap is niet alleen zwarte streepjes in het hout, het is schimmelvorming in het hout. de zwarte streepjes komen vooral voor als 2 soorten schimmel elkaar treffen en stoffen afscheiden om zich te beschermen.

succes!

Slaap zit er wel degelijk in. Beuk heeft van nature (vind ik persoonlijk) een hele saaie eentonige kleur met weinig mooie tekening. Door de slaap krijgt de beuk wel mooie verkleuringen en tekeningen. De boom was al aan het doodgaan op stam vandaar al het slaap in het kernhout. Met een plaat uit het midden van de boom mag je ook wel oppassen met scheuren in de midden van de plaat als je deze geforceerd gaat drogen en proberen recht te houden.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Plaat ligt inmiddels bij de houtdroger. Hij gaat eerst een maand alleen luchtgedroogd worden, en daarna heel geleidelijk in de oven opwarmen. Ik moet rekenen op zeker 4 maanden.

Er gaan geen stalen banden oid omheen. Verwachting is dat hij niet gaat scheuren, hooguit zou hij een beetje bol kunnen gaan staan. Als dat een paar centimeter is kan ik dat er altijd nog af schaven/frezen. hout.jpg

Schatting was dat de plaat 250Kg woog. Gelukkig was er bij de droger een heftruck, we hebben hem met rolletjes uit het bos moeten halen en dat was niet zo handig.
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Even weer naar boven gehaald.

Ik heb de plaat hout afgelopen zaterdag opgehaald. Het goede nieuws: geen verdere scheuren. Ik was al door de houtdroger gewaarschuwd dat hij wel wat kromgetrokken was. Het had nog erger gekund, maar ik zit me nu toch het hoofd te breken wat het beste te doen. Eerst maar even een foto:

hout.jpg
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
De plaat ligt inmiddels (afgedekt) in mijn tuin; er moet teveel aan gebeuren om hem meteen binnen te leggen. Inladen bij de houtdroger ging prima, maar thuis heb ik helaas geen heftruck staan... En door het gewicht (200+ kg of zo) moet je overal goed over nadenken voordat je wat doet.

Dus een behoorlijke worstelpartij om hem op zijn plek te krijgen. Ik had een platenkarretje gehaald (HBM) maar had vergeten te controleren hoe hard de banden waren, dus toen we hem met zijn tweeen op zijn kant geworsteld hadden én van de wagen af hadden zakte de banden meteen zover in dat de as bijna over de grond ging. En toen de stoep op en de tuin ingeduwd - en de laatste worsteling was hem omhoog over twee schagen te krijgen. Het gekke met zo'n verplaatsing is dat alles die je eenvoudig inschat enorm tegenvalt, en alles waar je tegenop ziet valt mee.

En goed, toen lag hij - en wat nu?

De plaat is in het midden eigenlijk 'geknikt'. Er zit een vrij scherpe hoek in. Vanuit de hoek bemeten is de linker- en rechterkant eigenlijk nagenoeg recht gebleven, maar ze staan ten opzichte van elkaar duidelijk versprongen. De knik loopt over de hele lengte, niet exact overal op dezelfde plaats, maar wel redelijk in het midden. Als ik er een lat overheen leg zou er in het midden bijna 4 cm af moeten. Au! Dus, wat te doen?

De makkelijkste optie, de knik er uit tikken door er met mijn hand op te slaan bleek niet te werken :) Stomen en terugbuigen lijkt me ook niet echt een optie...

Ik kan nu eigenlijk twee opties verzinnen. Ik kan allereerst beginnen het hoge gedeelte in het midden wat af te vlakken (ik denk aan een frees met geleiders, of misschien met een electrische schaaf) en te kijken hoe het eruit ziet als dat midden vlak is. Dat de zijkanten dan een centimeter of 2 aflopen is misschien niet eens heel storend; het hoeft niet perfect glad, natuurlijk.

Een andere optie die ik kan verzinnen is om de plaat in het midden over de lengte door te zagen, en deze dan onderling recht te schaven en weer 'aan elkaar te lijmen. Maar ja, dat is natuurlijk wel heel zonde van zo'n mooi stuk hout, dan heb je wel een lijmnaad. Overigens ook een uitdaging om 8cm beuken te zagen, moet ik ergens een invalzaag lenen.

Suggesties zijn welkom...
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je per se geen lijmnaad wil zou je ook de in het midden zoals hij op de foto ligt kunnen omdraaien, tot op 3 mm uithollen, zodat hij vanzelf recht gaat liggen, en dan de holte opvullen met hout/epoxy. Dan heb je de plaat recht zonder lijmnaad. Alleen aan de kopse kanten zie je dan wat, maar daar moet een mouw aan te passen zijn, plaat iets inkorten en klein stukje bewaren van beide kanten bijvoorbeeld?

Dit werkt natuurlijk alleen als de knik echt recht loopt en je daarna niet nog flink grof moet schuren waar je nog 3 mm hout hebt.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
2 opties, wat je zelf voorstelt en dat is over lengte doorzagen en dan weer lijmen, maar je ziet ook wel vaak een tafelblad met bewust een kleine naad in het midden, gewoon open, effect is best mooi.

3AD8E483-6D7D-4024-8FD5-6069A9CD233E-2182-0000063DA6875C50.jpeg

B19F9C82-5DCA-4CCC-979E-5C721FE56860-2182-0000063DADB2B8C3.jpeg
 
Laatst bewerkt:

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Nu je hem in de tuin hebt gelegd en met de winter op komst zal het vocht percentage weer oplopen naar14-18%.als je er een rei
of rechte lat dwars oplegt en aan een zijde neerdrukt kan je opmeten wat de bolling is. Wil je hem recht hebben dan zal je de helft weg
moeten schaven. Ik zou aanraden hem te breken of te zagen Door het midde en binnen te leggen..in geval van breken kan je mooie zwaluwstaarten maken. In geval
van zagen:een goede lijm naad valt nauwelijks op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.