Treden trap infrezen

Pascal10

Nieuw lid
19 aug 2014
9
0
Volgende week begin ik aan een (voor mij) groot project.
Namelijk het maken van een nieuwe trap.

Op zich is het een eenvoudige trap (rechte steektrap) maar zit met nog wat vragen hierover.

M'n trapbomen zijn 40mm dik, bestaat er een regel hoe diep de treden worden ingefreesd? Ik dacht zelf aan 20mm.

Op verschillende filmpjes en ook hier op het forum zag ik dat voor het infrezen een kopieerring wordt gebruikt op de bovenfrees.
Heeft dit voor- of nadelen tov een kopieerfrees met lager? Ik veronderstel dat je in het laatste geval de mal dan gewoon op de juiste maat kan maken?

Indien ik beter met kopieerringen werk, iemand tips voor eens setje voor de Triton tra001?

Ik probeer enkele foto's te posten van het resultaat.

Alvast bedankt,

Pascal
 
P

Pel

Guest
Je kunt toch gewoon een latje er naast klemmen op de halve breedte van de zool van de frees, 20 mm diep is prima.

Groet Pel.
 

kijkbouw

Actieve deelnemer
5 mei 2017
40
11
Malletje van latten idd. En lat in juiste schuinte langs trapboom mee laten lopen. Verdeling langs trapboom . Zo kun je mal steeds verschuiven. Ik vind 10 mm al diep genoeg. Minder kops hout is minder kraken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
hangt van de boom af maar ik vind 20 aan de diepe kant als de trap niet wordt ondersteunt door een trapkast of muur
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ja 10mm is de standaard, je wil je boom zo dik mogelijk houden.

Het nadeel van een mal voor frees met lager is dat die lager gewoonlijk een kleine diameter heeft, enkele mm hoog en telkens draaiend tegen het mal komt. Daardoor is de kans groot dat hij snel een afdruk gaat maken op het mal tenzij dat van alu of hardhout is, en dan klopt je gat niet meer.
 

Pascal10

Nieuw lid
19 aug 2014
9
0
Bedankt voor de tips!

Ik heb ook nog een Dewalt dw 26200 invalfrees, deze is wel slechts 900ww. Zou dit voldoende zijn om de nesten te frezen? (hout is rubberwood) Ik heb de indruk dat hier wat makkelijker metrische maten te bestellen zijn van de kopieerringen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je 'm in elkaar zet gebruik dan een paar sjorbanden die je redelijk aantrekt, dan blijft alles bij elkaar.
Met een hamer en blokje hout stel je de trap loodrecht en dan de treden met de boom verbinden en de trap verankeren
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
In de trapprojecten op deze site zie ik nooit dat er lijm wordt gebruikt voor de treden, laat staan zwaluwstaart verbindingen. De vlizotrap van mijn woonhuis heeft treden die dmv zwaluwstaart zijn verbonden met de bomen (frabriekstrapje uit twee delen).

is lijm inderdaad ongebruikelijk?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Lijm is inderdaad ongebruikelijk. Het is niet nodig door de schroeven of spijkers en je zou een hele lange standtijd nodig hebben omdat het monteren vrij lang duurt.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Effe deze topic verderzetten ...

Ik ben van plan om een rechte trap te maken maar .... door de constructie van het huis kan ik de trap niet voormonteren en er in zijn geheel inplaatsen....:mad: dus dacht ik aan het ter plekke in mekaar zetten. Maar dan kan ik niet langs de zijkanten de tredes spijkeren of schroeven.... Hoe kan ik er dan voor zorgen dat de trap niet uit mekaar gaat ? Kan dit als alternatief (halve schuif zwaluwstaart met of zonder lijm) ?
traptredeinwerken.png

of is er een andere methode ?
Jos
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Je kan toch schuin omhoog spijkeren? Zo werden trappen met de wangen in het zicht vroeger gemaakt. Zo zet je de treden bij een trap met een draai ook op de spil vast.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Tja, heb nog niet alle houtconstructies doorworsteld he...dus gewoon recht infrezen en dan van onderen nagelen.

bedankt

Ik heb in december een rechte trap gemaakt, een robuuste opklapbare vlizo.

Ik heb daar ook 10mm sleuven gefreesd met een mal. Een (andere) vlizotrap van mij gebruikt inderdaad zwaluwstaart verbindingen, maar dat werkt alleen met een simpele rechte trap, je moet de trede er immers in kunnen inschuiven.

Afhankelijk van hoe je de trap wil maken en ook hoe netjes hij straks moet worden, is het belangrijk te beginnen met een goede freesmal te maken en deze telkens goed vast te zetten zodat je frees niet wegloopt. Besteed daar aandacht aan dat scheelt je frustratie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.