Houtworm in eiken balk behandelen + combinatie met geschikte verf

DIY

Nieuw lid
8 mei 2017
5
0
Beste,

Na wat gegoogeld te hebben ben ik op deze site terecht gekomen. Ik heb even rondgekeken (heel veel mooie creaties gevonden), en denk dat jullie beslist antwoord zullen hebben op mijn vragen.. die misschien ietwat amateuristisch zijn:eek:

Bij de bouw van ons huisje zouden we graag een metalen steunbalk van ons dak wegwerken. Tweedehands hebben we een eiken balk gekocht, maar ik zag toch wel enkele gaatjes van houtworm in de balk. De balk zelf is naar mijn schatting wel enkele tientallen jaren oud, de verkoper zei 'rond de tweehonderd jaar'... geen idee of dit realistisch is?

Mijn vragen:
- Bij de balk zou ik dus de zachte delen willen weg schrapen. De verkoper had het volgende in bezit:
315069414_7-oud-gereedschap-vlas-en-houtbewerking.jpg
- Wie weet hoe dit noemt, dan kan ik me dit misschien ook tweedehands aanschaffen?

- De eiken balk zou ik nadien willen behandelen, maar met welk product is dit het beste om nadien er een witte verf/lak over te zetten? Is Xylamon geschikt of beter iets anders?

- Welke verf zouden jullie gebruiken in combinatie met de behandeling tegen houtworm? Ik heb al veel gelezen op het forum over Skylt, waar velen blijkbaar tevreden over zijn, maar heb niets gezien die spreekt over de combinatie Skylt en bestrijdingsmiddel.

Verwarmen of laten invriezen tegen de worm is geen optie, de minimum lengte is 3,5 meter. De verkoper zei ook dat de worm niet in het harde deel gaat, alleen in de zachtere... Nu kan ik aannemen dat hij een voorkeur heeft voor de zachtere stukken hout, maar niet dat de rest van de balk niet aangetast zou kunnen worden. Of heb ik ongelijk?

Voor alle duidelijkheid de balk heeft geen steunfunctie, enkel als afwerking.

Alvast bedankt voor het helpen meedenken!
Groeten,
DIY
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Gaatjes zijn van oude infestatie - reeds uitgevlogen kevertjes. Dat zegt dus niks over of er nog houtworm in het hout zit. 'Antieke' eiken balken kunnen best 200 jaar oud zijn. Als je dat (om wat voor reden dan ook ) zeker zou willen weten zou je dendrochronologisch onderzoek aan je balk kunnen laten doen. Of koolstof-14 datering. Maar beiden lijken me overkill.

Preventief of curatief behandelen van hout tegen houtworm kan goed met de daarvoor beschikbare middelen, zoals Perfacs/Luxan houtwormmiddel, of vergelijkbare producten op basis van permethrin. Goed impregneren, laten drogen, en je kunt het daarna gewoon overschilderen. Voor de zekerheid kun je het een tijdje ongeschilderd wegleggen om te controleren of er nog levende kevers in zitten (controleren of er boormeel uit/afkomt) - dan moet je het nl. nogmaals behandelen, en dat wordt wat moeilijk als je het ook al geschilderd hebt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Ik zou even goed nadenken voor ik met een haalmes aan de gang gaat. Het is een uitstekend stuk gereedschaap als je ermee overweg kunt. Je moet een haalmes regelmatig slijpen. Beheers je dit? Als ik het goed heb word eiken harder als het ouder word. Gewoon aan beginnen je leert er veel van.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Houtrot kan je beter op andere manier wegkrijgen. Zoals met een verfkrabber of wegsteken met een beitel.

Als het hout geschilderd wordt is een aparte insectenbehandeling normaal niet nodig. Ze komen niet in geschilderd hout. Misschien hooguit als je een soort hebt die jarenlang in het hout blijft.
 

DIY

Nieuw lid
8 mei 2017
5
0
Bedankt voor alle snelle reacties!

Preventief of curatief behandelen van hout tegen houtworm kan goed met de daarvoor beschikbare middelen, zoals Perfacs/Luxan houtwormmiddel, of vergelijkbare producten op basis van permethrin. Goed impregneren, laten drogen, en je kunt het daarna gewoon overschilderen. Voor de zekerheid kun je het een tijdje ongeschilderd wegleggen om te controleren of er nog levende kevers in zitten (controleren of er boormeel uit/afkomt) - dan moet je het nl. nogmaals behandelen, en dat wordt wat moeilijk als je het ook al geschilderd hebt.
Is de wachttijd enkele weken of zou dit eerder naar een half jaar gaan?

Ik zou even goed nadenken voor ik met een haalmes aan de gang gaat. Het is een uitstekend stuk gereedschaap als je ermee overweg kunt. Je moet een haalmes regelmatig slijpen. Beheers je dit? Als ik het goed heb word eiken harder als het ouder word. Gewoon aan beginnen je leert er veel van.
Eerlijk gezegd heb ik dit nog nooit gedaan, maar dat maakt de uitdaging (en eventuele voldoening) alleen maar groter :D
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De gebruiksaanwijzing van Perfacs zegt:

Controleer periodiek en in elk geval ongeveer 1 jaar na de toepassing of de behandeling afdoende is geweest.

Vindt u weer boormeel, dan het hout, eventueel plaatselijk, opnieuw behandelen.

Ik denk dat dat jaar vooral geldt voor boktorinfestaties. Voor houtworm denk ik dat als je na een week of 6 niks meer ziet (afgaande op de uitkomsten van standaard werkzaamheidstesten) je gevoeglijk kunt aannemen dat er niks meer inzit en/of dat alle nog aanwezige keverlarven dood zijn.
 

DIY

Nieuw lid
8 mei 2017
5
0
Hij zit erin, nu nog juist verven en plafond bepleisteren. Nogmaals bedankt allemaal!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.