materiaal werkbank

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Hoi,
Ik wil een simpele houtbewerkings werkbank maken. Niet zo'n grote ivm ruimte gebrek: 120x60 cm. Nu wil ik het allemaal vrij simpel houden. Mijn eerste gedachten was om het geheel te bouwen van 2x4" vurenhout. Alleen vurenhout is wat zacht. Niet echt een probleem, maar wat harder hout zou fijn zijn.
Nu was ik een beetje aan het rondkijken voor alternatieven. Toen bedacht ik wellicht is het idee om het blad van 34 stroken 18mm berkentriplex te maken. Dat is een heel stuk harder en niet zo'n hele duren oplossing.
Ik zou graag jullie mening horen over deze oplossing en wellicht andere mogelijkheden?
Bedankt!
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Als ik je goed begrijp wil je stroken zagen, die op zijn kant zetten en dat lijmen? dus eigenlijk wordt de binnenkant van de multiplex jouw top? Lijkt mij lastig haalbaar, de binnenkant is vaak vrij kwetsbaar, soms luchtkamers, opgevulde stukjes etc. ik zou daar niet meteen aan denken om te gebruiken, in dit geval is kopshout denk ik niet sterker.

Waarom niet gewoon een plaat berkentriplex in zijn geheel gebruiken als werkbank? kan uit kwartplaat, dus 2 18mm platen op elkaar lijmen geeft je 36mm werkblad, waarom dan nog in stroken zagen?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Of een beuken meubelplaat (timmerpaneel heet dat ook wel in de dhz-winkel). Goed hard, mooi vlak, ziet er goed uit. Voor zo'n klein oppervlak nog betaalbaar. Randen opdikken met reststroken.
 

rowan

Actieve deelnemer
2 dec 2012
59
11
Beuken werkbladen hebben ze bij Hornbach voor hele scherpe prijzen, daar kan je het zelf niet voor maken.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Beuken panelen had ik ook al aangedacht maar die zijn wel wat dun. Maar als ik de rand opdik ben ik al een heel eind. Geen hornbach in de buurt maar ga wel ff zoeken ander ikea.

Verder mensen nog sugesties om hem semi verrijdbaar te maken en tips welke werkbankspindel te kopen?

Dank!
 

Geck0

Actieve deelnemer
misschien kan je het een beetje als een moxon vise maken., ik had ook beperkte ruimte en je kan er een hoop kanten mee op ., schaaf en hak alles hier op tegenwoordig ;)
finetools heeft bijv mooie hardware hiervoor., of gewoon 2 werkbank spindels bij baptist e.d
ff snel oud plaatje vanmezelf ik heb een maatje van 80 x 60 cm



Kumiko start.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Zoals Rowan al aangaf, paar weken terug bij de Hornbach gezien. Was toen in de aanbieding. Toen ik het zag moest ik wel even slikken. Mijn vuren werkblad was dan wel iets goedkoper en is iets dikker (ca. 90mm), het was ook heel veel meer werk.
 

rowan

Actieve deelnemer
2 dec 2012
59
11
Nice! die workbench wielen. dankje

Waar koop ik 40mm 60x240 cm voor 60 euro?

Bij Hornbach is het blad 27 mm, geen 40
Maar 2x27=54. dat moet genoeg zijn voor een redelijke werkbank. ( als je het doorzaag en op elkaar wilt lijmen)
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Zoals Rowan al aangaf, paar weken terug bij de Hornbach gezien. Was toen in de aanbieding. Toen ik het zag moest ik wel even slikken. Mijn vuren werkblad was dan wel iets goedkoper en is iets dikker (ca. 90mm), het was ook heel veel meer werk.

Hornbach doet niet aan aanbiedingen, mogelijk was het een afprijzing vanwege een schade blad.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Weet iemand waar je in de randstad beukenhout kan kopen? Ben wel beniewd naar het prijs verschil en kan ik hem helemaal van beuken maken.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Heb een soortgelijk meubelpaneel als hierboven aangeduid van Hornbach gekocht, maar dan 18 mm eiken. Best wel teleurgesteld over de kwaliteit van de verlijming in de lengterichting. Er lijkt op sommige plaatsen geen lijm tussen te zitten. Daarom zou ik zoeken naar een ander uitgangsmateriaal voor het werkblad van een werkbank. Het idee van Toxiq of een degelijk massief eiken tafelblad van Marktplaats is wellicht beter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.