Kapstok Kast - Eikenhout

Paladin

Nieuw lid
23 dec 2015
6
0
Na mij halverwege vorig jaar geregistreerd te hebben op het forum heb ik voornamelijk informatie op gedaan, nu het weer beter begint te worden komt ook de klus en opruim woede weer boven, en een van de zaken die mijn vriendin graag wat meer opgeruimd zou zien is de gang/hal. En zo is een nieuw project geboren, gezien het voor mij de eerste keer is dat ik echt voor binnen iets ga maken wat er ook mooi strak uit moet blijven zien, zoek ik dus nog wat advies of ik zaken over het hoofd zie, of specifiek rekening moet houden met de eigenschappen van het hout (Eiken in dit geval)

Ik heb een kapstok ontworpen in SketchUp met opberg ruimte voor schoenen en andere zaken die je graag bij de hand hebt voordat je naar buiten gaat :) met de volgende afmetingen: Breedte 200cm, hoogte 220cm (diepte bovenstuk 16cm, onderstuk 32cm)

De voorkant:
KapStok_20170429_Voorkant.jpg

De Zijkant:
KapStok_20170429_Zijkant.jpg

Ik wil dus de hele constructie maken uit eikenhout, met planken van 160x28mm deze worden op maat gemaakt bij de houthandel inclusief gelijke dikte en mooi recht, mijn vraag is nu gezien ik redelijk nieuw ben met eikenhout, zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden? Werking van het hout (moet ik het hout eerst thuis laten liggen voor enige tijd voor het te verwerken of is eikenhout hier niet heel gevoelig voor), werking van het product (er zit weinig diepte in, maar wel veel lengte/hoogte)

Verder denk ik dat ik de planken aan elkaar wil verbinden doormiddel van domino's en lijm, ik wil geen schroeven gebruiken.

Het plan is het hout eind deze week te gaan bestellen, dus elke tip/advies is welkom op het moment, en ik zal natuurlijk voortgang regelmatig posten.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Ik zou de kast in een onderkast maken. En eventueel een bovenkast. Zo te zien kan je geen hangertjes hangen aan de bovenstang; daar is de afstand tot de muur te klein voor. Verder zou ik met lades werken voor handschoenen mutsen enz. Hou ook mee dat je misschien nog eens verhuist.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.