Hoe deze stam accacia verwerken

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb een stuk accaciastam met knoesten op de kop getikt.
Maar wat doe ik nu best verder met deze stam? De knoesten er af zagen en laten drogen, of de stam verder in plakken zagen.
Ik heb hem nu ruw doormidden gezaagd om hem hanteerbaar te maken. De ganse stam weegt 85 kg en één keer in en uit de auto tillen was voldoende.

IMG_0766.jpg

IMG_0765.jpg

IMG_0770.jpg

IMG_0763.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ja zoals Jurriaan al zegt, je moet het plannen zodat je de beste stukken in je werk houd, voor de burls die nu aan de onderkant zitten zou ik diep genoeg uitzagen of buiten de schalen proberen te houden, zodat je die voor kleine speciale potjes kunt gebruiken.

Ik had een kersen stam met spot burls er in, en heb daar kleine holle potjes van gedraaid, echt wel mooi.

Cherry burl.jpg Cherry spot burl.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb nog nooit schalen met natuurrand gedraaid. Eerst toch eens proberen op mindere stukken. Of hulp vragen.
Ik ga de stamdelen zo snel mogelijk behandelen om scheuren zo veel mogelijk te vermijden tijdens het drogen.
Jurriaan, heb je een voorbeeld van zulk een schaal?
Leo, dat zijn wel erg mooie potjes.
Deze knoesten het ik van een andere stam gezaagd. De stam in zijn geheel was niet mee te nemen omdat die in.over een gracht lag.

IMG_0715.jpg

IMG_0718.jpg

IMG_0719.jpg
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb nog nooit schalen met natuurrand gedraaid. Eerst toch eens proberen op mindere stukken. Of hulp vragen.
Ik ga de stamdelen zo snel mogelijk behandelen om scheuren zo veel mogelijk te vermijden tijdens het drogen.
Jurriaan, heb je een voorbeeld van zulk een schaal?
Leo, dat zijn wel erg mooie potjes.
Deze knoesten het ik van een andere stam gezaagd. De stam in zijn geheel was niet mee te nemen omdat die in.over een gracht lag.

Bekijk bijlage 63513

Bekijk bijlage 63518

Bekijk bijlage 63514

Die zijn prachtig Mathieu, word er jaloers van, Ik zou proberen om het zo te draaien dat je de scherpe punten er aan kan laten, Ik heb nooit burls gedraaid die zo vol met punten zaten, alleen maar plaatselijk, maar de burls die Ik gedraaid heb, daar heb Ik wel het uiterlijk van dat speciale uiterlijk er zoveel mogelijk aan gelaten, terwijl Ik ook het binnenste liet zien, draai niet al die punten weg en ben voorzichtig met het verwijderen van de schors.


Ik heb hier enkele voorbeelden die je misschien helpen om te beslissen hoe en wat er van te maken :).

Sugar Maple burl.jpg Manitoba Maple spot burl.jpg Rock Maple Burl.jpg Willow burl.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.