Eiken Balken Kantrechten

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dus, weer een bezoek aan (hout)vrienden in Frankrijk achter de rug. Deze keer met uitgebreid bezoek na uitnodiging aan de openluchtmuseum in Bretagne. Ik heb drie balken achtergelaten wat ik samen met collegae gekantrecht in drie dagen hebben. Die eersten die waren vers gekapt eiken en dat merkt ik meteen met het ontschorsen. Dat ging vlot en makkelijk een indicatie dat het was een in de lente gekapt boom wat eigenlijk altijd een grote fout is. Die stammen lieverd ook probleem met het bijlwerk in eerste instantie met het inkepen waar de bijl het neiging had om zich vast te klemmen in de spint ten tweede met het kanten en het doorsnijden van de taai vezelig hout. Met de derde stam ging het werk beter met hout wat een paar jaar de tijd had na het kappen uit te rusten.

P4210288.jpgP4260367.jpgP4210290.jpgP4210294.jpgP4260410.jpgP4260413.jpgP4270414.jpgP4270419.jpg

Ik maak gebruik van hoofdzakelijk twee bijlen ten eerste is de zogenoemde Bandhacke een zwaar bijl met lange en nauw snij en relatief kort steel ten tweede is de Breitbeil ook van Oostenrijks afkomst, een bijl van een kilo of drie gewicht, enkel vouw (in mijn geval links handig opgesteld) voor het glad maken van de gekantrecht oppervlakten. Met dank aan Bijl expert Mark, Timmerman Yvan en smid van de kasteel Guédelon, Martin.

Voor degene met interesse om dit soort werk te zien ben ik op de Ganzenmarkt te Enter einde deel van dit mand met twee compangnonen.

Groette,

Ernest
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hier is de (voorlopig) resultaat. Waarom voorlopig? Omdat het is mijn gewoonte nu om de pass gekant balken tenminste een jaar buiten in wind en weer te laten staan daarna zijn alle loos en ruwe plekken achtergelaten door de breitbeil glad gepoetst. Binnen duurt dat veel langer.
P4220308.jpg
 
P

Pel

Guest
Als je het zo bekijkt Ernest, dan blijft er van een boom weinig over als je kantrecht met de bijl, maar je hebt wel een mooie recht balk.

Groet Pel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Als je het zo bekijkt Ernest, dan blijft er van een boom weinig over als je kantrecht met de bijl, maar je hebt wel een mooie recht balk.

Groet Pel.

Het hangt af aan boomselectie maar met eiken in het bijzonder spint moet eraf en dus maakt het niet uit welke manier gebruikt werd om dat te doen, zaag of bijl. Voordeel van de bijl is het laat achter afval wat je kan nog gebruiken met zaagsel kan je niks. Met elke splinter kan ik een vuur onderhouden waarvan ik warm wordt, mijn avond eten kan voorbereiden, en mijn vlees behouden en mijn thee klaarmaken. Nog meer, met bijlen kan ik van een krom boomstam gebruik van maken zonder moeite maar als ik die zelfde boom moet zagen is er of veel of 100% afval of het kost ontzettende veel moeite. Ook kan ik (in principe) alle voorbereiding in het bos doen, (de middelen naar het materiaal nemen) en alle transport makkelijk zelf kan uitvoeren. Het enig wat voor mij wat ontbreekt in dit verhaal is toegang tot het bos en toestemming voor het kap daar hebben de hout flippers (lees bedrijven) alles goed op slot zien te krijgen.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Mooi om te zien! Ik ga ook even naar de ganzenmarkt in Enter (is 3km hiervandaan) om je live aan het werk te zien!
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Mooi om te zien! Ik ga ook even naar de ganzenmarkt in Enter (is 3km hiervandaan) om je live aan het werk te zien!

Voor zo ver ik het weten gaan wij daar iets nieuws dit jaar doen wat ik nooit eerder heeft geprobeerde. Van een flink stam van wilg gaan wij proberen een trog van te maken beginnende met het vlakken van de bovenkant en daarna uithollen met bijlen, dissel, schaven enzovoorts. Sluit mooi aan bij een klompenmakers dorp, denk je niet?
 
P

Pel

Guest
Mooie trog die je uitgekapt hebt Ernest, op die Duitse filmpjes van Der Letse Seine Standes, ik dacht dat ze zo heten, zie je ook een man die trogs maakte. Omdat er bijna geen vraag meer naar was, maakt hij nu miniatuur trogjes die hij met zijn vrouw op markten verkocht.

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Mooie trog die je uitgekapt hebt Ernest, op die Duitse filmpjes van Der Letse Seine Standes, ik dacht dat ze zo heten, zie je ook een man die trogs maakte. Omdat er bijna geen vraag meer naar was, maakt hij nu miniatuur trogjes die hij met zijn vrouw op markten verkocht.

Groet Pel.

hier is ie dan, geniet van de docu.

https://www.youtube.com/watch?v=gORQYCUKZw0

Uit wat hij recupereert bij het maken van een grote trog, maakt hij een kleinere trog , en herhaalt dat nog eens 2 maal.


groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.