Probleem schijfschuurmachine

Cappe23

Actieve deelnemer
9 dec 2015
29
0
Hey allemaal

Ik heb een schijfschuurmachine (HBM 300) die ik gebruik om kleine stukken hout vlak te schuren.
Maar nu schuurt hij dus niet helemaal vlak meer. Ik heb ondertussen ook gezien dat er een klein beetje speling in de schijf zit, kan dit er mee te maken hebben?
En hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Alvast vriendelijk bedankt voor de antwoorden en de hulp.

Casper Michiels
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Lijkt me niet
De schijf drukt op het werk en of er nu wel of geen speling op zit, Die schijf word vlak op het werk gedrukt
Maar kun je beter omschrijven wat je bedoeld met 'niet vlak'

1. De machine maakt kuilen, je schuurt te lang op 1 plek
2. De machine schuurt maantjes, je houdt de machine niet vlak

Wellicht is het ook in beeld te brengen met een foto ?
 

Cappe23

Actieve deelnemer
9 dec 2015
29
0
IMG_0469.jpgIMG_0467.jpg Een foto van de machine en op de andere foto heb twee plankjes die met deze machine geschuurd zijn op elkaar gehouden, maar er komt duidelijk nog licht door langs beide kanten.
 

tuoh

Oud hout
Hey allemaal

Ik heb een schijfschuurmachine (HBM 300) die ik gebruik om kleine stukken hout vlak te schuren.
Maar nu schuurt hij dus niet helemaal vlak meer. Ik heb ondertussen ook gezien dat er een klein beetje speling in de schijf zit, kan dit er mee te maken hebben?
En hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Alvast vriendelijk bedankt voor de antwoorden en de hulp.

Casper Michiels

Kan je de schijf naar voor en achter bewegen, of van links naar rechts?
Rammelt het ding?

Het machinemerk in gedachte, zou ik al eerst eens naar de lagers kijken van de schijf.
Zo een schijfschuurmachine met een diameter van 300mm hoort quasi geruisloos en spelingvrij te draaien.
 

Cappe23

Actieve deelnemer
9 dec 2015
29
0
De schijf lijkt niet los te zitten, ik kan ze niet bewegen en rammelen doet het ook niet.
Het is niet veel speling dat er op zit, maar het is ook zeker niet spelingvrij.
En hoe geraak ik aan de lagers? Ik heb daarjuist geprobeerd om de schijf los te maken omdat ik dacht dat daar misschien ergens een probleem zat, maar ik vond zelfs niet hoe ik die los kreeg.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Ik heb de indruk dat je de hele breedte van de schijf gebruikt. In principe moet je alleen de linkerhelft gebruiken.
 

Cappe23

Actieve deelnemer
9 dec 2015
29
0
Nee normaal gebruik ik enkel de linkerhelft, over de rechterkant zit normaal een beschermkap maar die had ik er even afgehaald omdat ik iets tussen de schijf en de tafel had laten vallen.
 

Cappe23

Actieve deelnemer
9 dec 2015
29
0
Dat weet ik eerlijk gezegd niet... Ik heb de machine nog niet zo heel lang en de schuurschijf die er nu opzit is nog altijd degene die er opzat toen ik hem kocht.
Maar in het begin schuurde hij denk ik wel vlak, of ik heb het nooit gemerkt.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Kan ook aan jezelf liggen....
Dus niet gelijkmatig het hout tegen de schijf duwen.
Ik heb dezelfde machine al jaren en daar nog nooit een probleem mee gehad.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
De machine schuurt meer weg naarmate je meer uit het midden komt. Maar dat heb je je natuurlijk wel gerealiseerd. De lagers behoren natuurlijk spelingvrij te zijn maar speling geeft geen verklaring voor dit verschijnsel.

mvg
klaas0639
 

Cappe23

Actieve deelnemer
9 dec 2015
29
0
Naar mijn gevoel hou ik het hout vrij gelijk tegen de schijf maar ik ga zometeen nog eens proberen want het kan inderdaad aan mezelf liggen.
Ik ga met mijn hout meestal heen en weer tijdens het schuren, maakt dit een verschil als je het op één plek houd?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Naar mijn gevoel hou ik het hout vrij gelijk tegen de schijf maar ik ga zometeen nog eens proberen want het kan inderdaad aan mezelf liggen.
Ik ga met mijn hout meestal heen en weer tijdens het schuren, maakt dit een verschil als je het op één plek houd?


Ja. En zeker als je stukje hout makkelijk buigt.
 

Cappe23

Actieve deelnemer
9 dec 2015
29
0
Ik denk het niet want ik geloof niet dat ik dit probleem in het begin ook al had.
 

Cappe23

Actieve deelnemer
9 dec 2015
29
0
IMG_0477.jpgIMG_0473.jpgHet is lastig te zien op de foto maar ik denk dat de schijf zelf wel vlak is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.