Holle vorm.

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Gisteren een holle vorm gemaakt geïnspireerd door Liam Flynn een aimabele Ierse houtdraaier. Hij overleed op 8 april jl, veel te vroeg.
"ebonized" eiken, De Flynnt 01:

20170429_100446.jpg

20170429_100432.jpg
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
Mooie vorm en afwerking, twee vraagjes:
- hoe doe je dat: ebonizen?
- hoe en met welke beitels snij je het hout weg tussen de 2 randen en hoe diep?
Ronny
 
P

Pel

Guest
Mooi vaasje Ronald, speciale vorm, het is eigenlijk twee in een, het lijkt wel een model uit de middeleeuwen, op schilderijen zie je soms dit model op een tafel staan dacht ik?

Groet Pel.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Liam Flynn een geweldige Ierse stylist met een geheel eigen stijl. Veelal in naturel en zwart. Bekend van hem zijn ook de vazen op drie pootjes. Perfecte afwerking en fotografie.
Volgens een Duits forum is hij enkele weken geleden overleden. Op zijn site vind je echter nog geen bevestiging.
vr.gr. Jan Pranger.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Dank voor de commentaren!

Mooie vorm en afwerking, twee vraagjes:
- hoe doe je dat: ebonizen?
- hoe en met welke beitels snij je het hout weg tussen de 2 randen en hoe diep?
Ronny

Hoi Ronny,

Over het ebonizen had je al gevonden zag ik. Op vraag 2: eerst met een kleine klassiek geslepen schalenguts daarna met een smalle schraper met een ronde punt. Het stuk dat ik niet meer kan draaien heb ik met de hand (dwz een pfeil guts) weggestoken. De 2 vormen zitten alleen optisch in elkaar. In werkelijkheid is het 3 mm onder de rand alweer 1 vorm.

- - - Updated - - -

In het dialect uit de Brabantse Kempen.
Vurékkus skón Ronald.

en is dat dan een compliment of zeg je hier iets heel smerigs?! :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.