Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 23
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ferdydesmet Bekijk Berichten
    ...Ik ben nu op huwelijksreis in Zuid-Afrika....
    Hahaha, en wat kun je dan beter doen dan op het woodworking forum zitten!

Anyhow, veel geluk samen en met de haard!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bosquet Bekijk Berichten
    Hè... wat vervelend allemaal... Van harte gefeliciteerd met beide grootse gebeurtenissen !!!

We zijn benieuwd naar het vervolg...
    Bedankt! Echt super vervelend haha, morgen vertrekken we nog voor een weekje naar Mauritius..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansB Bekijk Berichten
    Hahaha, en wat kun je dan beter doen dan op het woodworking forum zitten!

Anyhow, veel geluk samen en met de haard!
    Haha, ik moet het forum wel trouw blijven lezen! Anders wijk ik teveel af van mijn dagelijkse bezigheden

Bedankt!

Zo we zijn begonnen met het projectje!

IMG_2635.jpg

IMG_2634.jpg

Voor het onderste deel van de schouw moet ik wat zwaarder geschut in gaan zetten, echt een draak om te slopen dat ding. Vroeger bouwde men nog voor de eeuwigheid.

Het rookkanaal laat ik zo ver mogelijk zitten en ga hier een nisbus in zetten. Daaronder komt dan een inbouwhaard te staan. Dit leek mij in dit geval de beste oplossing. To be continued..

Voordat je de hele haard er onderuit slaat wel even controleren of de schoorsteen er niet op rust. Zou vervelend zijn als die opeens naar beneden komt;-)
    Die constructie is misschien niet voor niets zo zwaar uitgevoerd. Schoorstenen werden (en worden?) vaak doorgemetseld tot op de fundering!

Groet,
    CC

Voordat je de hele haard er onderuit slaat wel even controleren of de schoorsteen er niet op rust. Zou vervelend zijn als die opeens naar beneden komt;-)
    Die constructie is misschien niet voor niets zo zwaar uitgevoerd. Schoorstenen werden (en worden?) vaak doorgemetseld tot op de fundering!
    Het is wel erg stil ineens.. zou hij het op tijd gelezen hebben, denk je ???
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Ik hoop het van harte!

Groet,
    CC

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bosquet Bekijk Berichten
    Het is wel erg stil ineens.. zou hij het op tijd gelezen hebben, denk je ???
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ccrider Bekijk Berichten
    Ik hoop het van harte!

Groet,
    CC
    Sorry heren, lees het nu pas!

De schoorsteen hangt nog hoor haha, ik had hem al tijdelijk opgevangen bij het plafond. Ik moet nog wel een definitieve oplossing maken. Ik zat aan een raveling met een hoeklijn te denken. Er komt een nisbus in de schoorsteen dus ik verwacht weinig hitte op de plek van de raveling.

Ah Gelukkig!

Vwb de raveling: daar zouden de constructeurs onder ons zich eens over moeten uitspreken. Ik weet dat er in mijn eigen huis een gemetselde boog tussen de balken zit waar de schoorsteen op rust. Hoogstwaarschijnlijk met ankers naar de muur. De begane grond was ooit een poort, vandaar dat de schoorsteen nooit helemaal naar beneden door heeft gelopen.

Groet,
    Cc
    Laatst gewijzigd door ccrider; 20-06-17 om 19:41. Reden: spelfout

Ondertussen gaat de verbouwing gestaag verder. Tevens heeft de raad van bestuur (mijn vrouw) me weten te overtuigen van een gaskachel in plaats van een houthaard. Dat ik dat hier durf te schrijven, wel vloeken in de kerk zeg haha.

In de toekomst wil ik nog een buitenruimte maken, daar zal dan een houthaard komen om gezellig te stoken. Ik wil dan ook geen houtopslag meer zoals bedacht, dat zou nogal vreemd staan naast een gashaard. Eigenlijk kan dit draadje dus dicht, tenzij jullie nog benieuwd zijn naar de verdere vorderingen haha.

IMG_0343 kopie.jpg
    Laatst gewijzigd door ferdydesmet; 19-08-17 om 19:46.

Ik ben eigenlijk naar iets soortgelijks op zoek...

Wij gaan een houthaard plaatsen en willen het hout dat we gebruiken in een kast/of lade onder de haard stokeren.
    Maar zo een uitzicht op mooi geklieft hout is best wel mooi.
    Dus wil ik in de zijwand zo een "muurtje" van geklieft hout steken, als sier en dus niet om te gebruiken.
    Kan ik dit gewoon met mooi droog hout stapelen en zo jaren laten staan?
    Of misschien met iets behandelen zodat ik er nooit meer naar moet omkijken en het ook minder vuil en stof geeft?
    Of maak ik me gewoon teveel zorgen om niks?

Forum Rechten