Kumiko uitprobeersel

Geck0

Actieve deelnemer
Kwam tijdje geleden een filmpje tegen van finewoodworking over kumiko. -> https://www.youtube.com/watch?v=NSGmPd1vzGA&t=131s
Gelijk enthousiast over al die patronen en het vakmanschap en de rust die het algeheel plaatje uitstraalt, en ook zie ik hier wat leuke deksels in voor een kistje e.d. :p

Gekke is dat ik niet heel veel info over Kumiko vind.
Dus met beetje kennis van internet en een paar filmpjes op youtube ben ik zelf wat gaan uitvogelen.


Heb eerst 3 blokken gemaakt met 5 vaste hoeken erin + afstandhoudertjes (gaat om 22,5 - 30 - 45 - 60 - 67,5 graden)
kwam ook soort shootingboards met deze hoeken tegen.., maar daar zaten geen afstandhouders aan! en geloof mij die afstandhouders zijn ideaal ;)

Nu met deze blokken ben ik begonnen aan een makkelijk patroon met houtjes van 4x7mm en vakjes van 40 x 40mm
Frame maken ging redelijk snel, ik had alles in 1 keer gezaagd.
Eerste vakje was even uitproberen maar daarna met de afstandhouders gaat de rest erg soepel.

Ik had nu om de houtjes te snijden een gewone steekbeitel gebruikt van 20mm ., achteraf zou zo'n oiri nomi beitel van rond de 30-40mm makkelijker in gebruik zijn.

Al om al erg leuk., zat al te fantaseren over meerdere houtsoorten te gebruiken om sommige delen meer naar voren te laten komen :)
Smaakt naar meer! en er komt ook zeker een kistje mee binnenkort

Indien iemand nog wat meer over kumiko weet of ooit iets gevonden als een boek., :D laat het even weten.

kumiko blok 2.jpg

Kumiko blok 1.jpg



PAPH6057.jpg

SWPM1569.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Martijn het is een verstekzaag. Zonder electra. Zelf heb ik en verstekstans. Meestal gebruik ik mijn futselplank. Nee ik heb bewondering voor iedereen die dit met de hand kan doen. Ik heb nu eenmaal een tic voor mooi gereedschap.
 

Geck0

Actieve deelnemer
thnx ! voor alle sites, boeken en filmpjes

Zit zelf nog met 2 dingen.
Vooral die japanse beitels., want ik komen steeds meer merken,makers van of "vage" staal soorten tegen. 't is puur voor de latjes van 7&14 mm strak te snijden.
Heb nu wel een gewone kirchen beitel maar moet wel beetje in stijl en wil toch een bredere beitel dan 20mm
Laatste is welk papier gebruiken ze voor als achtergrondjes? rijstpapier (als in tekenzaak product?)
:)
 

Geck0

Actieve deelnemer
Wederom bedankt voor de linkjes
Ook best leuk papier met patroontje voor bij grote werkstukken

Ben gelijk met wat kleine houtjes begonnen om een klein kistje te maken :)

Zo enthousiast over dat kumiko,. wie weet ga ik ook zo'n kamerscherm maken X_X., maar één ding tegelijk en eerst meer patroontjes oefenen.


HSRH0982.jpg

QUBY5735.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.