Shooting board / futselplank

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Ik heb dit weekend een shooting board gemaakt.
Had er veel gezien, maar de meeste stonden me niet zo aan: tot ik die van Tico Vogt tegenkwam.
Dit ontwerp integreert een aantal mooie eigenschappen:
1. Schuin aflopend werkblad (helpt bij het shcaven, houdt je werkstuk makkelijker in positie en gebruikt meer van het ijzer - langer scherp blad)
2. Verstelbaar "zero clearance fence" waardoor je niet de hele afstelling steeds over hoeft te doen
3. POM (zeer glad plastic, a la Teflon, maar niet hygroscopisch) zodat de schaaf lekker schuift
4. POM tegen de zool van de schaaf, waardoor de afstand niet door je blad projectie hoeft te worden "ingeschaafd" (werlkt dus mooier met diverse schaven en vooral instellingen)
5. Simpel en snel te monteren 45 graden hulpstuk
6. Simpel en snel te monteren 45 graden lengte hulpstuk

- die beide laatste staan niet op de foto's: moet ik nog maken ;-))

Nou ja, dat werd het dus....beuken omlijsting, berken mulitplex en wat 3mm dik POM (heet ook wel Delrin).

20170417_182004.jpg20170417_180835.jpg20170417_150730.jpg20170417_174722.jpg20170422_095842.jpg20170423_112143.jpg20170423_112025.jpg20170423_112012.jpg20170422_164154.jpg20170423_111823.jpg20170423_112136.jpg20170417_174706.jpg20170417_174731.jpg

en een link naar het google album.

Wellicht brengt het iemand op een idee ;-)

Groet, Guido
 
P

Pel

Guest
Met zo'mooi shootingboard, moet je eigenlijk ook een shootingboard schaaf hebben Guido:)

Groet Pel.

thumbnail,w_500,h_500,m_a.jpg
thumbnail,w_500,h_500,m_a (1).jpg
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Ziet er mooi uit !!!!!!! Wil ook nog steeds een mooi futselplankje maken.
Kun je die pom makkelijk krijgen ?
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Ziet er mooi uit !!!!!!! Wil ook nog steeds een mooi futselplankje maken.
Kun je die pom makkelijk krijgen ?

Dank, altijd fijn om te horen!
Ja, ik kocht het online, op elke maat gezaagd, bij kunstofplaten.nl - snelle levering en heel betaalbaar.

Groet, Guido
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
POM (polyoxymethyleen) is ook wel, en beter, bekend als Delrin (officieel een merknaam van, ik meen, Dupont). Delrin, een polyacetaal, is een tamelijk harde, 'zelfsmerende' engineering plastic - een kunststof die goed te verspanen is en erg vormvast. Maar minder glad en chemisch inert dan teflon. Wat je bedoelt met
(zeer glad plastic, a la Teflon, maar niet hygroscopisch)
is me niet duidelijk. Teflon is absoluut niet hygroscopisch, het neemt hoegenaamd geen water op en is ook nauwelijks gevoelig voor maatveranderingen onder invloed van water (zie b.v. https://www.chemours.com/KIV/zh_CN/assets/downloads/Chemours_Teflon_FEP_Film_Tech_Bulletin_K26942.pdf).
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Zie ik het verkeerd, of is de helling de verkeerde kant op? Ik dacht dat dat tijdens het schaven deze van beneden naar boven zou moeten lopen, zodat het werkstuk naar beneden wordt gedrukt tegen de plank aan. Hier wordt deze juist opgelicht lijkt me.

Edit: Filmpje gekeken. Voight gebruikt een shooting board plane waar de beitel onder een hoek staat, dus dat is een andere situatie dan als je een gewone schaaf gebruikt.
 
Laatst bewerkt:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Thymen, je hebt 100% gelijk.

De schaaf moet je bewegen naar het hoogste punt van de futselbank toe. Het risico op splintering door de opwaartse beweging van de schaaf is nu veel groter en zoals je zegt, het te schaven object wordt van de plank gelicht.
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
POM (polyoxymethyleen) is ook wel, en beter, bekend als Delrin (officieel een merknaam van, ik meen, Dupont). Delrin, een polyacetaal, is een tamelijk harde, 'zelfsmerende' engineering plastic - een kunststof die goed te verspanen is en erg vormvast. Maar minder glad en chemisch inert dan teflon. Wat je bedoelt met

is me niet duidelijk. Teflon is absoluut niet hygroscopisch, het neemt hoegenaamd geen water op en is ook nauwelijks gevoelig voor maatveranderingen onder invloed van water (zie b.v. https://www.chemours.com/KIV/zh_CN/...ours_Teflon_FEP_Film_Tech_Bulletin_K26942.pdf).

Beste Henk,
Ik weet het ook niet heel precies, maar ik print met Nylon op 2 3D printers. En het Nylon is zeker hygorscopisch: ik moet maatregelen nemen om het te kunnen printen (qua opslag). Kunstofplaten zegt dit :
[h=2]Specificaties Nylon kunststof[/h][FONT=&quot]Nylon, ook wel Polyamide genoemd, is een van de oudste kunststoffen die in massaproductie geproduceerd wordt. Nylon is door zijn vormvastheid en slijtvastheid uitermate geschikt voor mechanische toepassingen, in veel machines en apparaten zijn de bewegende delen uit Nylon gemaakt. Omdat Nylon zeer drukbestendig is, wordt het ook gebruikt als lagering voor zwaarbelaste assen. Nylon is gevoelig voor vocht, voor onderdelen die in een vochtige omgeving gebruikt worden is het materiaal minder geschikt, met name wanneer een nauwkeurige maatvoering vereist is. Onze nylon platen zijn leverbaar in een maximale maat van 2000*1000 millimeter, de plaatdikte varieert van 3 tot en met 20 millimeter, de plaat is naturel van kleur. Onze nylon volstaf is eveneens naturel van kleur en leverbaar in diameters van 10 tot en met 250 millimeter. De maximale lengte voor volstaf tot 100 millimeter is 3 meter, volstaf in de diameters 200 en 250 mm is maximaal 1 meter lang.

Dus mijn ervaring is wel dat het hygorscopisch is, en vindt je ook terug op Internet.

Mhg, Guido[/FONT]
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Thymen, je hebt 100% gelijk.

De schaaf moet je bewegen naar het hoogste punt van de futselbank toe. Het risico op splintering door de opwaartse beweging van de schaaf is nu veel groter en zoals je zegt, het te schaven object wordt van de plank gelicht.

Dat Thymen en Jos,

Tico (en vele anderen) gebruiken schuine shootingboards met schaven met een recht geplaatst ("normaal geplaats) beitel. Het heeft meer voordelen, die ik ook noem onder punt 1.
Ik merk niets van het omhoog duwen van het werkstuk, ik vindt het juist beter en stabieler werken dan mijn vorige, vlakke, futselplank.
Zijn er shootingboards die andersom zijn, dus die oplopen? Ik heb ze nog nergens gezien, maar wellicht niet goed gekeken....

Mhg, Guido
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Klopt. Maar nylon is geen teflon.

Klopt Henk - ik zie nu pas dat ik Teflon een beetje loop uit te maken voor Nylon.....In die zin: in mijn originele bericht (en in mijn reactie) had ik Nylon in mijn hoofd, maar schreef Teflon.
Excuus voor de verwarring - ik wordt oud :confused::p

- - - Updated - - -

Klopt. Maar nylon is geen teflon.

Klopt Henk - ik zie nu pas dat ik Teflon een beetje loop uit te maken voor Nylon.....In die zin: in mijn originele bericht (en in mijn reactie) had ik Nylon in mijn hoofd, maar schreef Teflon.
Excuus voor de verwarring - ik wordt oud :confused::p
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Guido,
in bijlage een shootingboard dat naar beneden loopt maar de schaaf volgt de neerwaartse beweging en door de hoek van de schaafbeitel duwt deze de bovenste laag vezels naar beneden (het hout in) om zo splintering van de bovenste vezels te voorkomen.
Heb je jou futselplank al veel gebruikt ? Mischien heb je het probleem niet omdat je de beitel mooi scherp hebt...
Jos



011248018_01_veritas-shooting-plane-main.jpg
 
Laatst bewerkt:

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Die plank is gewoon recht, hij ligt nu schuin door de aanslag die je tegen je werkbank duwt.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Die plank is gewoon recht, hij ligt nu schuin door de aanslag die je tegen je werkbank duwt.

idd. Hoe dom kan een mens zijn...:eek:

ik heb een schets gemaakt,
In de bovenste schets duwt de schafbeitel de bovenste vezels het hout in.
Bij de onderste duwt de schafbeitel de bovenste vezels het hout uit en dat kun je best voorkomen want dit kan splintering veroorzaken.
Dit zal geen probleem geven bij het schaven in de lengterichting van de vezels, maar wel bij kops schaven.
Jos

Schets.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.