Eenvoudig bed/verhoging maken

Vonne

Nieuw lid
23 apr 2017
7
0
Hallo,

Komende zomer wil ik in Uganda, voor een aantal ouderen die nu hoogstens op een matras liggen, eenvoudige bedden maken. Eigenlijk een soort verhoging wat het opstaan voor hen gemakkelijker maakt.
Hoe kan ik dit het beste en eenvoudigste doen? Wie kan mij tips geven?

Alvast bedankt! Groetjes, Vonne
 
P

Pel

Guest
Het ligt er maar aan welk hout je voorradig hebt, van plankjes van 9 x1,5 cm kun je makkelijk een verhoogd bed maken, als je maar zorgt dat je er schuine schoren in zet voor de stabiliteit. Ook als je rondhout hebt wat terplaatse groeid ongeveer 5 cm dik kun je een verhoogd bed maken, als je er ook maar voldoende schuine schoren in zet, veel succes.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Er zijn vele wegen die naar rome leiden, als je dit wil uitvoeren is de voorbereiding (denk ik) het belangrijkste
Ik heb geen idee hoe handig je met hout bent, ik neem aan de je niet op een hele cursus zit te wachten maar gewoon op een simpele manier een acceptabel bed in elkaar wilt zetten

Daarom zou ik me vooral toeleggen op de bevestigings materialen, de schroeven en houtlijm
Een zaag is onmisbaar

Probeer eens te achterhalen aan wat voor hout je kunt komen
zijn dat planken of is dat rondhout (takken/stammen) dan weet je wat voor plan/voorbereiding je moet treffen
 
P

Pel

Guest
Als je op sites van verkenners gaat kijken, die maken bedden met hout en touw, ik denk dat je wat Toxiq ook al zegt je goed informeren, en misschien een handig iemand die je wegwijs maakt. Ik denk dat de mensen ter plaatse ook wel weten hoe ze daar bedden maken van materialen die voorradig zijn. Als je aan pallets kunt komen dan ben je ook zo klaar, maar meestal kan iedereen die wel gebruiken in zulke landen.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vonne

Nieuw lid
23 apr 2017
7
0
Dank jullie wel voor de reacties.
Ik heb nooit eerder met hout gewerkt, daarom ben ik op zoek naar een eenvoudig te maken bed/verhoging. We wonen in een dorpje in de buurt van een grotere plaats waar planken te koop zijn. Als iemand een soort werktekening heeft dan ben ik daar heel blij mee.

Groet, Vonne.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk dat dit je wel aardig op weg helpt
https://www.youtube.com/watch?v=nKjBP73UX8w

De poten kunnen gewoon recht blijven, daar hoef je natuurlijk niet van die schuine randjes aan te maken
indien mogelijk zou ik die wel met houtlijm én schroeven aan elkaar vast zetten, dat is veel sterker

De maten zijn afhankelijk van afmeting van het matras
Kun je hier wat mee ?
 
P

Pel

Guest
Vonne, ik heb een schetsje van het bed met planken gemaakt, als de plankjes 9 cm breed x 1.5 cm dik zijn is voldoende, iets dikkere planken is beter, maar ik denk dat je misschien ook aan je budget moet denken? ik hoop dat je begrijpt, anders gewoon vragen. Als je de planken erop hebt gespijkerd, dan moet je aan de onderkant ook nog schoren zetten schuin van kopplank naar de zijplank.

Groet Pel.
bed 3.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vonne

Nieuw lid
23 apr 2017
7
0
Vonne, ik heb een schetsje van het bed met planken gemaakt, als de plankjes 9 cm breed x 1.5 cm dik zijn is voldoende, iets dikkere planken is beter, maar ik denk dat je misschien ook aan je budget moet denken? ik hoop dat je begrijpt, anders gewoon vragen. Als je de planken erop hebt gespijkerd, dan moet je aan de onderkant ook nog schoren zetten schuin van kopplank naar de zijplank.

Groet Pel.
Bekijk bijlage 63142


Dank je wel voor de duidelijke tekening. Zijn de planken van de zijkanten en hoofd/voeteind van dezelfde afmeting als de plankjes die bovenop komen?
 
P

Pel

Guest
Bedoel je de dikte en breedte van de plankjes, ja die is allemaal hetzelfde, je zult eerst het matras moeten meten, aan de hand van die maat moet je het bed maken. Als je het kopstuk en het voeteneind klaar hebt, daarna de zijkanten, dit spijker je op de hoeken tegen elkaar. Dan meet je de planken die er boven op komen, een matras is meestal 90 cm breed en 180 cm lang. Veel succes Vonne. Vergeet niet op elke hoek aan de onderkant ook een schoor te zetten, deze zul wel schuin af moeten zagen, eerst erop spijkeren daarna de punt eraf zagen.

Groet Pel.

Ik heb de schoren er voor de zekerheid met stippellijnen ingetekend zodat je weet wat ik bedoel.
Bed met schoren.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vonne

Nieuw lid
23 apr 2017
7
0
Bedoel je de dikte en breedte van de plankjes, ja die is allemaal hetzelfde, je zult eerst het matras moeten meten, aan de hand van die maat moet je het bed maken. Als je het kopstuk en het voeteneind klaar hebt, daarna de zijkanten, dit spijker je op de hoeken tegen elkaar. Dan meet je de planken die er boven op komen, een matras is meestal 90 cm breed en 180 cm lang. Veel succes Vonne. Vergeet niet op elke hoek aan de onderkant ook een schoor te zetten, deze zul wel schuin af moeten zagen, eerst erop spijkeren daarna de punt eraf zagen.

Groet Pel.

Ik heb de schoren er voor de zekerheid met stippellijnen ingetekend zodat je weet wat ik bedoel.
Bekijk bijlage 63186

Ja, nu is het me heel duidelijk. Dit is dus wat ik zoek. Dank je wel! Groetjes, Vonne.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
mooie tekening maar hoe zitten de poten aan de ligger vast?
Gezien de weinige ervaring met hout van de ts.
 
P

Pel

Guest
Vonne het valt mij nu in omdat je een leek bent, zorg dat je er voldoende spijkers inslaat, en de spijkers moeten helemaal door de planken heen gaan, die sla je aan de anderenkant krom en plat op de plank, dit is een extra versterking. De krom geslagen spijkers zitten dan aan de binnenkant en zie je later niet meer als het matras erop ligt.

Groet Pel
 

Vonne

Nieuw lid
23 apr 2017
7
0
Vonne het valt mij nu in omdat je een leek bent, zorg dat je er voldoende spijkers inslaat, en de spijkers moeten helemaal door de planken heen gaan, die sla je aan de anderenkant krom en plat op de plank, dit is een extra versterking. De krom geslagen spijkers zitten dan aan de binnenkant en zie je later niet meer als het matras erop ligt.

Groet Pel

OK, dank je voor de tip!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.