Home made boorstandaard

WR1944

Oud hout
Jaren geleden wilde ik een boorstandaard maken want het haaks boren ging me niet zo best af. Vrolijk fluitend begon ik aan het project. Toen viel m'n oog op een tafelboormachine van nog net geen $100 van Ryobi en het stukje huisvlijt verdween in een donker hoekje.

P1010153q.jpg
Tot deze steun was ik al gekomen.

Maar nu moet ik gaten boren en de uitlading van de boormachine is niet toereikend. Dus moet er uit de hand geboord worden. Maar lui als ik ben besloot ik het oude project weer nieuw leven in te blazen. Het steuntje werd afgestofd en ik begon restje multiplex te verzamelen. Het steuntje kreeg een bredere achterwand die in een groef moet kunnen bewegen. Die groef zit in verticale geleiders die op een voet zitten.

P1010154q.jpg
De geleiders worden gelijmd. Rechts is het steuntje al van de achterwand voorzien.

P1010155q.jpg
De lijm is nog niet droog maar dit is het idee. De steun gaat vrij stroef door de groef maar met wat kaarsvet gaat dat al beter. De bedoeling is om de boor eerst op het centerpuntje uit te lijnen en dan met de voetplaat goed aangedrukt met de hand de boormachine naar beneden te bewegen.

En nu weer terug naar de lintzaag want de standaard was voor het boren van de wielen bedoeld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.