ovale vorm uitzagen en frezen

louisbanens

Nieuw lid
13 feb 2012
17
0
Ik ben krukjes (+- 30cm diameter en 28mm dik uit vurenhout) aan het maken met een asymmetrische ovale vorm. Ook dienen ze te worden afgerond. Ik moet er straks een paar honderd maken en vraag me af hoe ik dat het snelst kan doen.

- Uitzagen met decoupeerzaag en met frees ronde kanten er aan frezen, nadeel is dat ik ze niet heel nauwkeurig kan uitzagen en dat dan alle oneffenheden ook met het frezen naar voren komen

- Een idee is om ze gelijk langs een mal uit te vrezen. Zou dat ook gelijk kunnen met een afrondfrees? Eerst de ene kant en dan de andere. Ik zie dat een afrondfrees niet echt in het hout kan zakken maar wellicht heb je wel van dat type frezen.

- Voorts nog andere mogelijkheden?
 
P

Pel

Guest
Eerst uitzagen daarna met een kopieer frees er langs met je hoofdmal, en daarna afwerken met een hole frees.

Groet Pel.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
een paar 100 is geen hobby meer maar goed.
je kan ze met een mal frezen
zou ze eerst zagen met de lintzaag.
dan op maat frezen met een mal en dan afronden

in 1 beweging rond en op maat frezen kan ook maar dan heb je wel een grote freestafel nodig en een frees beitel met de juiste maat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.