Hulst

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.424
686
Emst
Ik krijg misschien 2 hulst bomen met een doorsnede van 25 cm
Ik heb begrepen dat ik het beste zo snel mogelijk kan verwerken.
Is het mogelijk om hier kopshouten schalen uit te halen, of is het risico van scheuren te groot?
 

Jan Hovens

Nieuw lid
21 sep 2014
18
0
Het risico van scheuren is zeer groot!
Hulst is een van de moeilijker te drogen houtsoorten vanwege dit scheuren.

Jan
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hier zie je een vaas van hulst.
Deze Hulst heb ik eerst laten drogen en inderdaad vol scheuren.
Omdat hij aan een zijde nog wel een leuke tekening had heb ik hem toch afgewerkt.
De hals-ring heb ik er echt opgedraaid om het geheel bij elkaar te houden maar het is allemaal niet erg fraai vind ik zelf.


P2170127.jpgP2170124.jpgP2170129.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ik heb van en nat stuk hust een vass gemaakt. Nog voor deze droog was in de kliko gedaan te veel scheuren. Wel heel wit hout.
 
P

Pel

Guest
Tja Rien wat moet ik er van zeggen, mooi ring die je gedraaid hebt:D jammer dat het hout zo gescheurd is, soms zie ik er nog wat artistieks in. Misschien moet je hem een beetje mishandelen zodat de scheuren erbij gaan horen. Huls gaat m.i. al scheuren als je er naar kijkt.

GroetPel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het ligt er ook een beetje aan wat voor hulst - is het een tuinboom met overal zijtakken, dan kun je er weinig mee. Is het een boom die in een bos opgegroeid is met een mooie rechte regelmatige nerf, dan kun je met dun draaien (3-5 mm) een eind komen, want het is wel stevig hout op zich, al vervormt het meer dan enige andere houtsoort die ik ken. Voor kopshout zou ik richting 'doorzichtig' gaan, 3 mm is dan nog te veel...
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Uit ervaring weet ik dat het graag scheurt, maar niet erger dan kers of zo. Ik heb in 2012 en in 2015? een paar stammen in de lengte in stukken gezaagd, kern eruit gehaald en koppen met lijm verzegeld. Met de lintzaag overigens geen leuk karwei en naderhand zit het zaaglint aan beide kanten vol met hars. Positief vind ik dat ik nog geen beestjes in het hout heb aangetroffen, hetgeen bij ander hout wel eens anders is gegaan. Minder positief is de kleur en tekening. Saai witachtig, maar ook wel grijzig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.