Hinge extension dining table

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Een moeilijke titel voor een klaptafel :)

In oktober stap ik in het huwelijksbootje, en voor die tijd moet er natuurlijk een huisje worden ingericht.
Aangezien ik graag werk met hout en metaal leek het maken van een eet- en salontafel een mooie uitdaging. Ik heb ook ondersteuning van de vrouw, erg belangrijk. :rolleyes:

Bij het bedenken / ontwerpen van een tafel komen er een aantal aspecten aan bod:
We weten nu nog niet waar we gaan wonen, en dus ook niet hoe groot de ruimte is die de tafel mag innemen. Wel weten we dat het een huurwoning gaat worden voor de eerste tijd, en dus zal het niet direct al te groot zijn. daarnast zijn we het grote deel samen, maar kan er zeker ook bezoek komen (ouders, familie, vrienden).

Een tafel die bij bezoek vergroot kan worden is ideaal. Alleen ik heb een beetje een hekel aan aanzetstukken, uitschuifstukken etc. Bewegende delen aan een tafel is slijtage en slijtage is shit.
Daarom via Pinterest op de volgende tafel uitgekomen:
SOBU_HINGE_TABLE_OAK_LORES_3.jpg

De SobuSobu hinge extension dining table: scharnierend vergrotende eet tafel.

Dit concept spreekt mij erg aan. Het is een groot deel wat erbij komt, en dit is eenvoudig te realiseren. Het scharnierende zou ik dan aan 1 kant willen uitvoeren. Als poten zou ik stalen kruispoten willen (schijnt hip te zijn maar ik vind het constructief een goede constructie) en het blad gemaakt uit eiken vloerdelen.
Waarom eiken vloerdelen? Omdat ik deze al heb liggen: 11 stuks van 17,8cm breed, 185-190cm lang en 20mm dik. Ze moeten nog gevlakt worden om de laklaag eraf te krijgen dus daar blijft een mm of 17-18 over. Door deze om-en-om te verlijmen, allemaal in dezelfde richting en met sleufgaten aan de poten te bevestigen, hoop ik het werken van het hout op te vangen. Aangezien het hout allemaal evenveel werkt en in dezelfde richting kan het koud verlijmd worden toch? Ik acht de constructie met eikenhout en Titebond III sterk genoeg hiervoor.
De stalen kruispoten laat ik via het werk bestellen en lassen (trailerbouw) en mogelijk ook spuiten, anders spuit ik ze zelf. Onder de poten komt kurk ter bescherming van de vloer.

Dan komt wellicht het meest spannende deel van het geheel: het scharnierpunt. Zoals het hier is uitgevoerd is het plank-om-plank langer en korter gemaakt, en aan de tafelzijde een bolling om het soepel te laten verlopen.

SOBU_HINGE_TABLE_OAK_LORES_7.jpg

SOBU_HINGE_TABLE_OAK_LORES_8.jpg

Door het in dit geval massieve eiken wordt een pin (staal/messing??) gestoken voor het scharnieren. In mijn geval heb ik geen massief eiken maar 2 gelijk van dikte delen. Is dit een probleem? Ik zou zelf zeggen als het compleet verlijmd is, dat een dergelijk gat van 10-12mm prima moet kunnen. Maar dan moet je wel een langgatboor hebben die dit zuiver aankan, hier zit ik nog een beetje mee...

De ondersteuning van het uitklapdeel komt uit een stalen plaat die uitzwenkt onder dit deel, zie de volgende foto:
SOBU_HINGE_TABLE_OAK_LORES_2.jpg

De constructie hiervan met een stalen poot moet ik nog bedenken, waarschijnlijk iets van een schaarconstructie die onder het uitschuifdeel schaart, of een stalen lat die uitvouwt.
Hoe dan ook wordt de complete tafel opgetekend in Solidworks en handberekeningen voor de doorbuiging en spanningen worden gemaakt:cool:.

Voor de salontafel geldt alles hetzelfde, echter dan zonder het uitklapdeel. Een kleine X-poot en tafelblad maakt het het kleine broertje :p.

Ik wil in dit Topic dan de progressie van het bouwen laten zien en jullie input voor de bouw een plek geven, die waardeer ik zeer. De start van de bouw is nog onbekend, wellicht dat het hout volgende week over de vlakbank gaat, anders later. Ik wil eerst het ontwerp goed klaar hebben en duidelijk zodat er met een goed plan gebouwd kan gaan worden:eek:.

Alvast bedankt voor het kijken en reageren ;)
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat hij de gaten apart door de latten voor de messing pin geboord heeft en daarna het blad verlijmd, dus eerst alles op maat en passend gemaakt? Want je kunt dit met een lang boor onmogelijk recht houden.

Groet Pel
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Ik denk dat hij de gaten apart door de latten voor de messing pin geboord heeft en daarna het blad verlijmd, dus eerst alles op maat en passend gemaakt? Want je kunt dit met een lang boor onmogelijk recht houden.

Groet Pel

lijkt me inderdaad dat die persoon de gaten eerst geboord heeft en daarna gelijmd. Dit is ook gemakkelijk aangezien hij dan waarschijnlijk de inox stang (scharnier) die de 2 bladen bijeenhoudt er tijdens het verlijmen heeft ingestoken om alles perfect uit te lijnen...

@SjoerdvR: ik maak me nog even een bedenking, heb je al eens nagedacht wat er zou gebeuren als er op de tafel een bakje koffie wordt omgestoten, alle koffie in de scharnieren enz....? ofwel moet die inox stang er nog kunnen uitgehaald worden, ofwel altijd zien als er iets gemorst is dat je de zijkanten openklapt en toch eens bekijkt of daar niets is achtergebleven :p


succesmetbouwen!

groetjes,

christophe
 
P

Pel

Guest
Christophe, ik denk dat het wel meevalt met die koffie, het blad zal of in de olie, of vernist worden, iig een behandeling krijgen denk ik.

Groet Pel.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Bedankt voor de reacties heren!

Ik denk dat hij de gaten apart door de latten voor de messing pin geboord heeft en daarna het blad verlijmd, dus eerst alles op maat en passend gemaakt? Want je kunt dit met een lang boor onmogelijk recht houden.

Groet Pel

Ik denk het ook. Wellicht zou dat dan ook voor mij een oplossing zijn, maar dan moet ik wel kijken hoe het werkt in combinatie met het om- en om verlijmen.
Stel dat je van twee kanten boort, dan zou je maximaal een halve meter diep moeten boren. Zou dit niet op een goede draaibank haalbaar zijn?



lijkt me inderdaad dat die persoon de gaten eerst geboord heeft en daarna gelijmd. Dit is ook gemakkelijk aangezien hij dan waarschijnlijk de inox stang (scharnier) die de 2 bladen bijeenhoudt er tijdens het verlijmen heeft ingestoken om alles perfect uit te lijnen...

@SjoerdvR: ik maak me nog even een bedenking, heb je al eens nagedacht wat er zou gebeuren als er op de tafel een bakje koffie wordt omgestoten, alle koffie in de scharnieren enz....? ofwel moet die inox stang er nog kunnen uitgehaald worden, ofwel altijd zien als er iets gemorst is dat je de zijkanten openklapt en toch eens bekijkt of daar niets is achtergebleven :p


succesmetbouwen!

groetjes,

christophe

Inderdaad vergemakkelijkt het wel het lijmproces met de stang, echter dan is het van belang om alle zaken direct op maat te hebben, wat wel een uitdaging vormt.
Ik ga er nog even over brainstormen en hoor graag van jullie!
Oh, en we drinken beide geen koffie en het blad zal zeker worden ingesopt met olie (skylit hoor ik hier goede ervaringen over?) dus daar maak ik me nog geen druk om.


EDIT:

Nu bedenk ik me net, zou het te frezen zijn? Stel dat ik het blad wel in breedterichting verlijm maar niet in hoogterichting (dus twee bladen van elk 17-18mm dik) en dit met een hol/bol frees frees, zoeen bijvoorbeeld:
https://www.ecotools.nl/hm-holprofielfrees-r6-3/

Als dit dan op exact de juiste afstand gebeurt houdt je aan het einde een rond gat over na het verlijmen :-D
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Alvast een hele mooie tafel om te maken. Nog nooit gezien, maar wel prachtig en goed uitgedoktert!
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Het proces gaat langzaam verder maar gestaag.
Het hout is inmiddels aan een zijde gevlakt, en aan de andere kant gezaagd zodat het zekersteweten vlak is.
Volgende week gaat het nog door de vandiktebank om de zijkanten vlak te hebben, vervolgens nog een keer door de vandiktebank om de laklaag eraf te krijgen.

Daarna is het sorteren en lijmen. Uitgangspunt is om hem nu zo groot mogelijk te maken en dan in te frezen.

voor de stalen poten wordt er druk gezocht naar de juiste staalleverancier. De lasser en tekeningen zijn inmiddels gevonden en gemaakt.

34469258941_efae9f853e_b.jpg

De zaag in kwestie.

34469259921_62c2dfb054_b.jpg

Het hout over de vlakbank

34469260301_5a1b541ce9_b.jpg

Hout voor andere projectjes

Ik werk hierbij samen met een vriend van mij welke meubelmaker is en een grote werkplaats heeft. Dit werkt toch een stuk fijner als thuis in de schuur rommelen.

EDIT:
nog een impressie van de tekenkunsten:

34469525771_b82b0599d8_b.jpg


34438005992_0e95caa1b2_b.jpg


34214138040_254c3faf29_b.jpg


Ondersteuning van het klapdeel gebeurt door twee duimhengen (poorthengen) met een blokje eiken erbij ter verspreiding van de krachten.
Het geheel is doorgerekend op doorbuiging in het hout: zo'n 20mm bij 600 kg belasting. Dat lijkt me afdoende.
 
Laatst bewerkt:

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
laat je de scharnieren nog de optredende doorbuiging schuin omhoog staan?
dan is hij netjes vlak... hij zal iets gaan doorbuigen maar door hem iets schuin te zetten komt hij vlak.
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Gave tafel. Al zou ik het voorbeeld volledig kopiëren. (2 delen uitklapbaar en rechte poten) Maar dat is natuurlijk een smaak.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
laat je de scharnieren nog de optredende doorbuiging schuin omhoog staan?
dan is hij netjes vlak... hij zal iets gaan doorbuigen maar door hem iets schuin te zetten komt hij vlak.
f

Hoe zou ik dan het scharnier omhoog moeten zetten? het stalen scharnier (duimheng poortscharnier) is sterk zat dus dat zal niet doorbuigen.
De 20mm waar ik over sprak is in het midden van de tafel tussen de poten.

Gave tafel. Al zou ik het voorbeeld volledig kopiëren. (2 delen uitklapbaar en rechte poten) Maar dat is natuurlijk een smaak.

HAha, inderdaad smaak :)
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Gisteravond weer lekker een avondje in de werkplaats gewerkt.
Begonnen met het hout sorteren per tafel (lange blad, klapdeel en salontafel) en vervolgens alles per set door de vandikte bank.
Eerst op de zijkant zodat die vlakken volledig parallel zijn. Kost wat extra tijd, moeite en messen maar het resultaat is er wel naar!

34325666090_06e2c760f0_b.jpg

Voor de vandiktebank. Ik werk met pallets: Pallet voor de vandikte bank en achter. Zo is het nog een beetje transporteerbaar te houden.

34325666810_6198323421_b.jpg


34325668050_a45876a26a_b.jpg

En zo komt het weer uit de vandikte bank. Overgrote deel op een breedte van 162mm, een aantal delen op 81mm en een aantal delen op 110mm.
De structuur is prachtig, karakteristieke noesten hier en daar maar ook de vandikte bank heeft zijn werk gedaan: weinig tot geen uitbrekers!

Vervolgens alle planken voor het grote blad uitgelegd en 6 planken uitgezocht voor het bovendeel, dat is het volgende geworden (foto voor het uitzoeken):
34325669000_59187acb8a_b.jpg


Na het uitzoeken alvast het scharnier uitgelegd voor de delen die 'ingenomen' worden, en deze zuiver in 1 lijn gelegd. Vervolgens overal lijntjes gezet en domino gaten gefreesd.

Volgende keer: Starten met lijmen van dit bovendeel en vervolgens het onderdeel samenstellen en domino's schieten. Tussendoor de niet vloeibare maar ook niet hard geworden lijm afkrabben zodat dat zoveel mogelijk lijmvlekken scheelt. Daarna het onderdeel in de lijm zetten en starten met het klapdeel samenstellen.
Ik ben erg tevreden met het resultaat, nog nooit met zo'n groot werkstuk en zulk mooi hout gewerkt maar wat werkt dat fijn!

Ik ben nog aan het overwegen of het stalen kruispoten worden of massief eiken poten. Dit is nu nog meer een keuze op financiële basis; het eiken zal goedkoper zijn.
Nog maar een paar nachtjes over slapen denk ik.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Ik ben nog aan het overwegen of het stalen kruispoten worden of massief eiken poten. Dit is nu nog meer een keuze op financiële basis; het eiken zal goedkoper zijn.
Nog maar een paar nachtjes over slapen denk ik.

Waarom maak je dat eiken niet zwart maar wel dat je de houtnerf blijft zien. En nou ga ik even gokken want kon je bereiken met azijn en staalwol, wie bevestigd corrigeert dat even.. Er is ergens iets over die behandeling hier op het forum te vinden.

Je kan ook van vier plankjes in verstek en wat plakband prima holle poten maken. Als je ze zwart maakt ziet niemand dat meer. Scheelt ook een best aantal kilo's............
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Waarom maak je dat eiken niet zwart maar wel dat je de houtnerf blijft zien. En nou ga ik even gokken want kon je bereiken met azijn en staalwol, wie bevestigd corrigeert dat even.. Er is ergens iets over die behandeling hier op het forum te vinden.

Je kan ook van vier plankjes in verstek en wat plakband prima holle poten maken. Als je ze zwart maakt ziet niemand dat meer. Scheelt ook een best aantal kilo's............

Hier ben ik inderdaad wel over aan het denken.
Nu is het zo dat ik vrijdag ga kijken voor staal en een leuke prijs. Gewicht maakt niet heel veel uit, per poot zal het zo'n 25kg zijn, dat valt wel mee.
Ik dacht eraan om anders massief eiken te nemen en zwart te schilderen of te branden, maar azijn en staalwol is ook goed.
Zou dan liever voor massief gaan als moeilijk doen met verstek etc. Ook makkelijker te verbinden in een kruisvorm :)
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
We gaan rustig verder.
Intussen staal gevonden voor de poten, hier bijvoorbeeld de 100x100 kokers op maat gezaagd:

binnenkort maar eens aan elkaar bakken, afbramen, slijpen en spuiten.

Verder is deel 1 verlijmd!





We hebben maar 2 sergeant klemmen dus met twee spanbanden en een zaaggeleider kom je toch nog een heel eind.
De volgende keer het onder-deel lijmen. Daarna de groef infrezen voor het scharnier en het boven- en onder- deel aan elkaar lijmen. Kopse kanten strak zagen en er is een hoofdblad!
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
We zijn inmiddels weer wat verder, ik hoop dat het jullie nog interesseert :)

Meer verlijmen..
35165030805_f1c617f96a_b.jpg


Voorraad bladen wordt steeds groter:
34999921692_deffa70551_b.jpg


Tot ze daar dan alle 4 staan:
34999921752_80cd759d2c_b.jpg
, on Flickr
Deze vier worden aan de onderzijde goed gladgeschuurd en dan weer op elkaar verlijmd.
Na het verlijmen worden de kopse kanten gezaagd op de gewenste lengte, en dan moet alles in elkaar passen.
Anders zijn er voldoende festool speeltjes om het passend te krijgen...

Daarnaast zijn de poten gelast:
34320026734_6545ed48da_b.jpg

inmiddels hebben deze een behandeling met de rotex gehad en staan ze in de primer. Van het weekend maar bedenken of ze zwart of grijs worden.
Als iemand nog suggesties heeft voor wat er onder de poten moet ter bescherming: altijd welkom!
Ik denk nu aan vilt, maar er is weinig vlees om het aan te plakken.

Tot de volgende!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ten eerste, mij intresseerd het enorm zulke projecten. Leuk idee, en leuk om te zien hoe het gemaakt word.

Wat betreft de bescherming van de poten op de vloer. Ik zou, nu het nog kan, de onderkant dicht lassen met een plaatje. Of in ieder geval een gedeelte, zodat je daar je vilt op kan plakken.
En ik weet niet hoe vlak de vloer is waar de tafel op komt te staan? Maar je zou er ook nog een moer in één van de poten kunnen lassen om later de tafel stabiel te kunnen zetten.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ten eerste, mij intresseerd het enorm zulke projecten. Leuk idee, en leuk om te zien hoe het gemaakt word.

Wat betreft de bescherming van de poten op de vloer. Ik zou, nu het nog kan, de onderkant dicht lassen met een plaatje. Of in ieder geval een gedeelte, zodat je daar je vilt op kan plakken.
En ik weet niet hoe vlak de vloer is waar de tafel op komt te staan? Maar je zou er ook nog een moer in één van de poten kunnen lassen om later de tafel stabiel te kunnen zetten.

Bedankt voor de reactie! Ja, een plaatje zou eigenlijk ideaal zijn. Stom dat ik daar nu pas aan denk. Liefste ga je natuurlijk in 1x door met maken.
Waar ik ook nog aan dacht is om in de stalen poten een eiken blok te doen wat zo'n 5mm onder het staal uitsteekt, en daar dan vilt op plakken.
De poten staan inmiddels in de primer dus ik weet niet of daaraan lassen een slim idee is....
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Een eiken blokje is ook een optie, alleen hoe wil je dat dan vast gaan zetten. Met alleen klemmen, denk ik, dat het door het gewicht meer naar binnen gedrukt word, en je poten alsnog op de grond gaan komen.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Een eiken blokje is ook een optie, alleen hoe wil je dat dan vast gaan zetten. Met alleen klemmen, denk ik, dat het door het gewicht meer naar binnen gedrukt word, en je poten alsnog op de grond gaan komen.

Door een gedeelte IN de poot te steken (zeg 50mm) en een dikte van zo'n 5mm uit de poot tegen het stalen ondervlak aan steekt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.