Slijpen met een belgisch brok

P

Pel

Guest
@Hans, het is maar net wat je gewend bent, die diamantplaten bestaan nog niet zo heel lang, daarom gebruikte iedereen natuurstenen o.a. oliestenen of waterstenen, de ene kiest water de ander kiest olie. Met de diamantplaten gebruik je ook water om het slijpsel af te voeren sommige vinden dat ook een geknoei en nemen oliestenen dat is m.i. de schoonste methode.

Groet Pel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Gereedschap slijpen gaat op vele manieren. Chenak met de jouwe is niets mis. Laten we zeggen de een houd van blond een ander van rood. Daarom is er ook zoveel discussie over.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een diamant of watersteen geeft evenzeer troep. Je moet ook spoelen met water. En bij sommige waterstenen moet je eveneens slurrie maken. De slurrie bij de coticulle (Nederlands woord voor?) gaat het verschil niet maken. Bij een leren strop heb ik me laten vertellen heb je de neiging om de vouw af te ronden, wat niet ideaal is.
Maar slijpen en wetten is een huis met vele kamers. Evenveel meningen als methodes waarbij ieder uiteraard zijn methode de beste vindt :D!
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Wat gebruiken jullie als slurrie steentje, en waar is dat te krijgen?
Ik heb twee nagura steentjes. Het ene is een natuurlijke steen, het andere van klei. Ze doen beiden hun werk. De belangrijkste eigenschap van dit steentje zal zijn dat het zelf geen slijpend of krassend materiaal achterlaat.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Heren,
Dank voor de antwoorden.
Hoef ik gelukkig toch mijn Naniwa Chosera stenen niet in te ruilen:p

Wat betreft het stroppen op leer en afronden:
Paul Sellers zegt hierover dat de afronding komt door het "doorhalen" van de beitel, waardoor je een ronde beweging maakt.
Als je de beweging korter en rechter houdt zou dit niet moeten gebeuren.
Klinkt logisch lijkt mij.

Ik heb nog nooit een microscoop op mijn beitels gezet, maar ben wel zeer tevreden over de scherpte en het gemak van stroppen op een stuk leer met pasta.

Groet,
Hans
 

Hout-is-machtig

Nieuw lid
7 apr 2017
24
0
Wat gebruiken jullie als slurrie steentje, en waar is dat te krijgen?
Ik heb twee nagura steentjes. Het ene is een natuurlijke steen, het andere van klei. Ze doen beiden hun werk. De belangrijkste eigenschap van dit steentje zal zijn dat het zelf geen slijpend of krassend materiaal achterlaat.

Hier bestaan 2 antwoorden voor ...
1. Enerzijds maakt het eigenlijk niet veel uit - zolang je 'slurrie' krijgt met een steen is het OK. Je kan dan slijpen.
2. In deze link staat er enkele goede opmerkingen ...
In 't kort: veronderstel dat je slurrie-steen veel zachter is dan de coticule, dan zal de slurrie navenant veel meer bestaan uit de stof van de slurrie-steen en veel minder uit 'echte' coticule. Als het andersom is, dan heb je meer granaten uit de coticule in de slurrie. Dit beïnvloed natuurlijk het slijpen - voor meer info moet je de link volgen (en lezen!).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Hier bestaan 2 antwoorden voor ...
1. Enerzijds maakt het eigenlijk niet veel uit - zolang je 'slurrie' krijgt met een steen is het OK. Je kan dan slijpen.
2. In deze link staat er enkele goede opmerkingen ...
In 't kort: veronderstel dat je slurrie-steen veel zachter is dan de coticule, dan zal de slurrie navenant veel meer bestaan uit de stof van de slurrie-steen en veel minder uit 'echte' coticule. Als het andersom is, dan heb je meer granaten uit de coticule in de slurrie. Dit beïnvloed natuurlijk het slijpen - voor meer info moet je de link volgen (en lezen!).
De nagura moet slurrie maken, maar toch is niet elke steen geschikt. Je zou bijvoorbeeld een andere wetsteen kunnen gebruiken, maar dan krijg je een slurrie die een mengsel is van beide wetstenen. en dat kan niet de bedoeling zijn. De nagura moet uit een materiaal zijn wat neutraal aanwezig is in de slijppasta.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Een slurrie mengsel kan prima werken. Gebruik je een zachter grover steentje dan heb je een grove slurrie met wat fijne coticuuldeeltjes. Met een harder en fijner steentje krijg je coticuul slurrie met wat fijne deeltjes van het steentje.

Gebruik je een coticuul slurriesteentje kan je nog steeds een mengsel krijgen als ze van verschillende lagen afkomstig zijn. Binnen een laag zijn ook nog niet alle stenen gelijk. Meer een probleem voor de puristen :)

Hier zijn mijn slurriesteentjes:
Slurry stones 800x600.jpg
Escher, Thuringian, Llyn Idwal, Arkansas, Dragon's Tongue, BBW's en Coticules.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Slijpen blijft een bijzonder punt van discussie altijd. In alle jaren dat ik mee lees op dit forum zijn al al diverse meningen voorbij gekomen. Het is van belang dat we open staan voor elkaars mening en we met respect reageren op de mening van een ander.

Scherp is ook een betrekkelijk iets trouwens. Metaalsoort,slijphoek en toepassing van het gereedschap.

Nou...ik ga lekker een ochtendje schaven en zagen....... met gereedschap dat ik allemaal "laat slijpen" :D
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Op mijn bbw (messen slijpen) gebruik ik een klein stukje bbw (was bijgeleverd) als slurriesteen. Op mijn synthetische waterstenen (kato/eden) gebruik ik een arkansas steentje (zoeen die je vroeger in leren hoesje in buitensportzaken kon kopen - en waar ik nooit fatsoenlijk een mes op kon slijpen; daarvoor heb ik nu een fjallkniven saffier/diamant combi in mijn zak zitten...)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.