Slijpen met een belgisch brok

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Oei, oei mannen, geef elkaar de ruimte en respecteer ieders mening, kennis en achtergrond.
Zo niet, dan gaat dit escaleren en zijn er alleen maar verliezers in deze haantjesstrijd.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Je bent niet het helderste licht, hè? Je hebt aan aantal dingen gezegd die Henk Bos in zijn artikel direct tegenspreekt of die niet worden benoemt als wat een coticule een coticule maakt. Zo zeg je bijvoorbeeld dat alleen een coticule die zacht is makkelijk de granaten loslaat een coticule genoemd mag worden terwijl Henk Bos meerdere lagen en de eigenschappen daarvan beschrijft. Toch haal je zijn artikel aan als jouw bron.

Inderdaad ben maar een simpele meubelmaker! Maar de eigenschap waarom een Coticule zo bejubeld word is toch:
De binding van voornamelijk mica’s en kwarts is vrij zacht, gedeeltelijk opgebruikte granaatkorrels laten gemakkelijk los zodat nieuwe korrels de taak kunnen overnemen. Zodat je een fijne slijp slurrie bekomt

Hartelijk dank voor je compliment en je fijne en uitgebreide onderbouwing.
Wat voor een microscoop heb je trouwens ben reuze benieuwd!

groetnis, Roeland
 
P

Pel

Guest
Ik vraag mij af, waarom sommige mensen als ze tegenspraak krijgen, het niveau van hun taalgebruik ook omlaag gaat?

Groet Pel.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik vraag mij af, waarom sommige mensen als ze tegenspraak krijgen, het niveau van hun taalgebruik ook omlaag gaat? Groet Pel.

Ik heb het idee dat dat op dit forum gelukkig zelden gebeurt. Op andere fora echt schering en inslag.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Bijtel, je steen is een natuurlijke combinatie Coticule BBW. Of de BBW-kant een geschikte slijpsteen is, is altijd maar afwachten.

Ik wel even opkomen voor de harde coticules. Dit zijn ook gewoon coticules en hebben echt geen andere benaming nodig. Eventuele suggesties kun je natuurlijk naar Maurice Celis mailen als je dat wilt. Ik kan me voorstellen dat Roeland's uitspraak hierover een heftige reactie kan oproepen. Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur of je liever een zachte of harde coticule gebruikt. Je kunt ze ook combineren door achter elkaar te gebruiken.

Ik heb tientallen wetstenen verkocht aan scheermesgebruikers via een scheermesforum (de zak brokken enkel via marktplaats) en bij hun ligt de voorkeur bij de harde coticules, kon ik ook meer voor vragen. Zij zijn vaak op zoek naar een fijne coticule om op te eindigen. Ze willen dan liever niet dat de steen auto-slurriet (zelf slurrie produceert bij het wetten). Als ze slurrie willen gebruiken, maken ze dat zelf. Dan kom je bij de harde uit.

Als je meerdere stenen hebt en na een coticule door wilt op fijnere stenen is een zachte coticule wel handiger want sneller. Een zachte coticule kun je ook eerder in je progressie gebruiken.

Het is maar net wat je er mee wilt doen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Grappig. Nooit geweten. Ik gebruikte de blauwe kant altijd, omdat de witte kant niet wilde slijpen. Vanwege de mededeling hier dat coticule op leisteen gelijmd wordt en in onregelmatige brokken wordt gemaakt dacht ik er opeens aan. De Belgian Blue Whetstone lijkt wel op leisteen, maar de laagjes missen geloof ik.

Ik heb de steen lang geleden van m'n vader gekregen. Zal nog eens navragen hoe hij er aan komt. Hij is ook aardig uitgesleten (vooral de blauwe kant dus). Nu ik weet hoe je hem moet gebruiken ga ik het weer eens proberen. En vlakken.

Is er een manier om thuis de fijnheid te bepalen van slijpstenen?
 

Hout-is-machtig

Nieuw lid
7 apr 2017
24
0
...
Is er een manier om thuis de fijnheid te bepalen van slijpstenen?
In het hiervoor al eerder vermelde werk (https://bosq.home.xs4all.nl/info 20m/info_20m-73.pdf) staat onderaan blz 16 een klein stukje over hoe je de fijnheid bepaalt. Het is een onrechtstreekse methode door het resultaat van slijpen met een coticule te vergelijken met slijpen met een gekende korrelgrootte.

----------
Korrelgrootte bepaling
Het bepalen van de korrel grootte bij Coticule is niet mogelijk. We kunnen wel naar het oppervlak kijken wat we met een bepaalde bewerking kunnen realiseren.We kunnen het verkregen oppervlak vergelijken met eenstandaard. Hierdoor kunnen we een idee krijgen waarmee het geslepen oppervlak is te vergelijken. De volgende resultaten zijn verkregen met dezelfde steen door de dikte van de slurry en de uitgeoefende druk te variëren. Het bereik loopt van grit 800 tot grit 16.000!
....
---------
 
P

Pel

Guest
Over een ding ziullen de meeste forumleden het wel eens denk ik, dat het verrekte goede wetstenen zijn van onze zuiderburen, ik gebruik ze al meer als 45 jaar tot volle tevredenheid.

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Persoonlijk gebruik ik dat nooit, door te slijpen komt die slurie er vanzelf. Dat is een handeling minder. Het wetten van beitels en gutsen gaat zo snel ( na het elektrisch slijpen) , enkele streken en klaar. Maar bij jou steen, waarbij de korrels minder snel loskomen, kan dat een verschil maken; Zo'n steentje is gewoon een kleine coticule.

groeten ,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
P

Pel

Guest
Dat is een coticule standaard, en je hebt coticule selected wat het verschil is weet ik niet, ik zie alleen dat is er een prijs verschil is, ik denk dat het gewoon een coticule is, maar of hij hard of zacht is dat weet ik niet?

Groet Pel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Standaard en select heeft voor zover ik weet niks met hardheid te maken, alleen met de 'kwaliteit' van het stuk coticule (uniformiteit van de laag, insluitsels, visueel). Overigens niks ten nadele van KATO, maar een coticule of BBW zou ik toch bij voorkeur rechtstreeks bij Ardennes Coticule bestellen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Dat is een coticule standaard, en je hebt coticule selected wat het verschil is weet ik niet, ik zie alleen dat is er een prijs verschil is, ik denk dat het gewoon een coticule is, maar of hij hard of zacht is dat weet ik niet?

Groet Pel.

Dat staat toch letterlijk in de tekst bij de steen?

De Coticule heeft een geel-witte kleur met soms een rode en groene schijn. "Selected" biedt een homogene steen terwijl "Standard" enkele zichtbare schoonheidsfouten of natuurlijke verkleuringen heeft. Dit heeft verder geen invloed op de slijpeigenschappen. Echter omwille van de delicate snede adviseren wij voor het slijpen van een open scheermes de Coticule Selected-steen.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Als ik dit allemaal lees rijst bij mij de volgende vraag:
Deze stenen zijn duur, geven volgens mij een hoop troep met die "slurrie" en het klinkt allemaal redelijk ingewikkeld.
Waarom dan niet slijpen met een diamant-, of watersteen en wetten op een leren strop met pasta?
Lijkt mij een stuk praktischer...

Of heb ik toch iets verkeerd begrepen?

Groet,
Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.