Slijpen met een belgisch brok

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Die steen komt bij mij vandaan en ik heb het op Duits leisteen gelijmd. Niet de mooiste kwaliteit vandaar voor enkele euro's verkocht. Ik had jaren geleden een hele zak coticule brokken overgenomen van een Nederlandse. Ik wilde ze eigenlijk allemaal van leisteen voorzien maar m'n tegelzaag hield er mee op :D

Ik geloof dat ze vrij hard en fijn waren. Dus misschien handig er een BBW bij te nemen of een andere steen rond die korrel.
 
Laatst bewerkt:
D

DervishD

Guest
Ik slijp al jaren met een coticule. Ik heb ook veel synthetische stenen geprobeerd maar het blijft toch mijn favoriet. De snede blijft ook langer scherp als je deze met een coticule slijpt, dat is althans mijn ervaring. Ik heb 6 coticules (met de huidige prijzen zijn die denk ik €800-€900 waard) en mijn favoriete is een bijna vierkant exemplaar. Niemand weet van welke laag die komt (Maurice Celis weet het ook niet) en het is een iets zachtere steen die heel snel en heel fijn slijpt.

Ook een leuk weetje, een coticule is de enige steen die slijpt zonder een braam te vormen.
 
D

DervishD

Guest
Uhm, is gewoon bewezen hoor! Dat komt door de granaten die het slijpwerk doen en unieke slijpeigenschappen hebben. Tijdens het slijpen worden constant nieuwe granaten blootgelegd en omdat ze niet opbreken (wat bij andere stenen wel gebeurt) behouden ze hun grote. De apex van de snede stoot tijdens het slijpen constant tegen deze granaten die hun werking niet verliezen waardoor de apex wordt afgerond en dit zorgt er voor dat er geen braam wordt gevormd. Dit is ook de reden dat vele die met een open mes scheren de voorkeur geven aan een coticule (waaronder ik).
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Waar is het bewijs, DervishD, het lijkt mij ook een erg sterk verhaal, maar prima als je daar in gelooft natuurlijk.

Dikke slurrie op een snelle/grove coticule en dan kun je vast met gemak een voelbare braam zetten.

Ik heb zelf meerdere coticules (voor m'n scheermessen) waarvan eentje een natuurlijke combo met BBW van 33x8cm, deze is enkel voor de sier hoor, een maatje te groot voor mijn slijpkunsten.

Dat namen van lagen publiek bekend worden gemaakt is van de laatste tijd. "Het is onmogelijk om te vertellen waar een oude coticule
gewonnen is" (quote uit Slijpen & Wetten deel 4). Wat mij wel verteld is over de steen van Seek is dat deze steen en de rest van de brokken kwamen van een tegelgroeve waar deze coticule brokken bijvangst waren. Zegt weinig natuurlijk behalve dat ze vermoedelijk niet al te lang geleden uit de grond zijn gehaald.
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
DervishD;239285 De apex van de snede stoot tijdens het slijpen constant tegen deze granaten die hun werking niet verliezen waardoor de apex wordt afgerond en dit zorgt er voor dat er geen braam wordt gevormd. Dit is ook de reden dat vele die met een open mes scheren de voorkeur geven aan een coticule (waaronder ik).[/QUOTE zei:
Naar mijn bescheiden mening flauwe kul want de apex (lees de snede) moet juist nul zijn en niet afgerond en by the way een open (scheer)
mes slijp je ook aan beide kanten.
Maar je hebt beslist gelijk over de werking van de granaten in de slijpspurrie dat is ook een van de redenen dat een coticule zo fijn slijpt.
Het gaat er bij de coticule juist om dat de granaten makkelijk losbreken uit hun laag dat is wat een coticule een coticule maakt.
Hoe vaster (lees harder) het bindmiddel is hoe moeilijker de granaten los komen en er ontstaat een trage steen, dit heeft natuurlijk ook te maken met het aantal granaten in het bind middel.
Een fijne corticule is bij uitstek zeer zacht en kras gevoelig.
De steen van Seek mag eigenlijk geen corticule heten want het mist een belangrijke eigenschap namelijk het loskomen van de granaten, de steen is te hard en is denk ik prima geschikt voor het aanbrengen van een micro vouw of voor gutsen en draaibeitels.

Seek, als je naar de open dag van Masave komt ik ben daar ook aanwezig en heb dan diverse soorten slijp en wetstenen bij me waaronder een aantal oude en nieuwe coticules en laat je graag even slijpen en ondervinden hoe een corticle behoort te slijpen.

Groetnis, Roeland
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Weer veel geleerd hier. Bedankt voor alle adviezen. Dat van die braam is ook goed om te weten want ik begreep maar niet dat er geen een kwam. Met mijn Arkansas translucent kan ik wel een flinke braam kweken, terwijl die verder ook heel fijn polijst.
 
D

DervishD

Guest
@ Roeland:

Je hebt werkelijk geen flauw idee hoe een coticule laag wordt gevormd, hoe deze slijpt (en waarom) en wat een coticule een coticule maakt. Je haalt er van alles bij en door elkaar.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
@DervischD

Denk je?
De granaten (de kristallen die het slijpwerk doen) in de coticule laag zijn ongeveer 10 tot 13 micron (μ) groot maar dringen door de vorm van het kristal maximaal maar ongeveer 3 micron in het staal door. De diepte is afhankelijk van de druk en is meestal minder dan 3 μ. Minstens zo belangrijk voor het goed functioneren van een steen is het niet werkzame materiaal dat de granaatkorrels bindt. De uitzonderlijke kwaliteiten van de coticule zijn vooral toe te schrijven aan het perfecte evenwicht van een aantal bestanddelen.
De binding van voornamelijk mica’s en kwarts is vrij zacht, gedeeltelijk opgebruikte granaatkorrels laten gemakkelijk los zodat nieuwe korrels de taak kunnen overnemen.
De aanwezigheid van zeer fijne kwartskorrels zorgt ervoor dat de slijtage niet te snel gaat. Overigens is dit perfecte evenwicht niet altijd aanwezig.
Wat is de korrelgrootte van Coticule?
Het is een verkeerde vraag, maar omdat de vraag veel gesteld wordt gaan we proberen het toch te beantwoorden. Coticules verschillen fundamenteel van synthetische wetstenen in de manier waarop ze het te slijpen object bewerken. De indruk van de korrelgrootte is sterk afhankelijk van hoe de wetstenen worden gebruikt.
De snelheid van verspaning is variabel en het niveau van de polish is instelbaar. Hoe fijn de snede bewerkt kan worden hangt af van de slurry en de uitgeoefende druk.
Het bijzondere van Coticule is dat afhankelijk van de slurry dikte en de uitgeoefende druk de schijnbare korrelgrootte kan variëren van 1000 tot 16.000.
Snijsnelheid
* Met een dikke, pasteuze slurry: 1000 - 2000 grit.
* Met een dunnere, melkachtige slurry: 4000-6000 grit.
* Met een heel dunne mistachtige slurry: 8000-12000 grit. * Met alleen water: 16000 grit.
Gladheid van de snede
* Met een dikke, bijna pasteuze slurry ziet het oppervlak er met een vergrootglas als gezandstraald uit .
* Met een dunnere melkachtige suspensie wordt de snede aanzienlijk gladder.
* Een zeer dunne slurry (2 keer met een melksteentje over de wetsteen gaan is genoeg) geeft een snede die geschikt is voor de gevoelige huid.
* Met alleen water wordt de snede nog gladder en zeer optimaal. De snede heeft een hoge glans met het uiterlijk van korrel 15000 en de steen blijft gretig.
* De snede wordt nog gladder door in de plaats van water, talkpoeder (speksteenpoeder, babypoeder) te gebruiken.

Dit zijn citaten van Henk Bos uit zijn gepubliceerde werken die ik volledig onderschrijf.
Je kunt hier zijn paper lezen: https://bosq.home.xs4all.nl/info 20m/info_20m-73.pdf

groetnis, Roeland
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
@Derwish
Kun je met wat documentatie of verwijzingen naar technische documentatie over het slijpproces met de coticules komen? Je hebt je kennis vast niet op "horen en zeggen" gebaseerd. Ik denk dat veel forummers dat graag onderbouwd willen zien.

Fons
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
O, ik zie dat Roeland parallel aan mijn schrijven ook een reactie plaatst, met verwijzing naar documentatie, dus mijn uitnodiging aan Derwish blijft staan.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
458
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik raad jullie aan om dit PDF file van Henk Bos maar eens door te lezen Slijpen & Wetten deel 4Belgische wetstenen. https://bosq.home.xs4all.nl/info 20m/info_20m-73.pdf

Groet Pel

Ik heb het gelezen,Pel... zeer interessant!
Volgens mij heb ik vorig jaar tijdens de open dag hout in zutphen een steentje van Roeland gekocht,:rolleyes: En daar slijp ik nu mijn beitels op met een klodder spuug!
krijg ze er iig goed scherp mee... ben er zeer wijs mee.
Weer veel wijzer geworden in de wereld van slijpen!
 
D

DervishD

Guest
Naar mijn bescheiden mening flauwe kul want de apex (lees de snede) moet juist nul zijn en niet afgerond
Je denkt te groot. Dit vind plaats op microscopisch niveau.

Het gaat er bij de coticule juist om dat de granaten makkelijk losbreken uit hun laag dat is wat een coticule een coticule maakt.
Nee. Dat is niet wat een coticule een coticule maakt.

Hoe vaster (lees harder) het bindmiddel is hoe moeilijker de granaten los komen en er ontstaat een trage steen, dit heeft natuurlijk ook te maken met het aantal granaten in het bind middel.
Ik heb een harde coticule die zeer veel granaten bevat en ze moeilijk los laat. Een steen met veel granaten kan wel degelijk langzaam zijn.

Een fijne corticule is bij uitstek zeer zacht en kras gevoelig.
Nope.

De steen van Seek mag eigenlijk geen corticule heten want het mist een belangrijke eigenschap namelijk het loskomen van de granaten, de steen is te hard en is denk ik prima geschikt voor het aanbrengen van een micro vouw of voor gutsen en draaibeitels.
Nee, dat is niet de belangrijke eigenschap. De belangrijke eigenschap is dat dit specifieke gesteente granaten bevat, niet hoe makkelijk ze los komen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
DervishD,
Hoe weet jij eigenlijk dat die steen zeer veel granaten bevat? Is dat onderzocht, heb jij dat zelf onderzocht, of kan je dat op één of andere manier vaststellen?
En kan je misschien verduidelijken hoe je tot deze kennis over de coticule en slijpen in het algemeen gekomen bent.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Je denkt te groot. Dit vind plaats op microscopisch niveau.

JUIST maar geen afronding van de Apex

Nee. Dat is niet wat een coticule een coticule maakt.

De binding van voornamelijk mica’s en kwarts is vrij zacht, gedeeltelijk opgebruikte granaatkorrels laten gemakkelijk los zodat nieuwe korrels de taak kunnen overnemen.
De aanwezigheid van zeer fijne kwartskorrels zorgt ervoor dat de slijtage niet te snel gaat. Overigens is dit perfecte evenwicht niet altijd aanwezig.


Ik heb een harde coticule die zeer veel granaten bevat en ze moeilijk los laat. Een steen met veel granaten kan wel degelijk langzaam zijn.
Lezen!!! dat schrijf ik toch een harde steen zal zijn granaten moeilijker los laten of terwijl een trage steen. :)

Nope.
Dan niet

Nee, dat is niet de belangrijke eigenschap. De belangrijke eigenschap is dat dit specifieke gesteente granaten bevat, niet hoe makkelijk ze los komen.

Andere stenen bevatten ook granaten maar de manier waarop ze ingebed zijn bepaald een deel van het slijp proces en daarin is de Ardenner coticule nu juist uniek.De binding van voornamelijk mica’s en kwarts is vrij zacht, gedeeltelijk opgebruikte granaatkorrels laten gemakkelijk los zodat nieuwe korrels de taak kunnen overnemen.
De aanwezigheid van zeer fijne kwartskorrels zorgt ervoor dat de slijtage niet te snel gaat. Overigens is dit perfecte evenwicht niet altijd aanwezig.
De binding van voornamelijk mica’s en kwarts is vrij zacht, gedeeltelijk opgebruikte granaatkorrels laten gemakkelijk los zodat nieuwe korrels de taak kunnen overnemen.

Lees het stuk van Henk Bos maar! Met name Coticule slijpprincipe's.
En onderbouw je stellingen en aannames wetenschappelijk of met artikelen eo bronnen zoals Athanor al vroeg.

groetnis, Roeland
 
D

DervishD

Guest
DervishD,
Hoe weet jij eigenlijk dat die steen zeer veel granaten bevat? Is dat onderzocht, heb jij dat zelf onderzocht, of kan je dat op één of andere manier vaststellen?
En kan je misschien verduidelijken hoe je tot deze kennis over de coticule en slijpen in het algemeen gekomen bent.
Gewoon onder een microscoop bekeken. Deze steen zit bomvol met granaten. Te veel granaten is niet goed want dan klitten ze als het ware aan elkaar vast en dan gaat de werking verloren.

En onderbouw je stellingen en aannames wetenschappelijk of met artikelen eo bronnen zoals Athanor al vroeg.
Je bent niet het helderste licht, hè? Je hebt aan aantal dingen gezegd die Henk Bos in zijn artikel direct tegenspreekt of die niet worden benoemt als wat een coticule een coticule maakt. Zo zeg je bijvoorbeeld dat alleen een coticule die zacht is makkelijk de granaten loslaat een coticule genoemd mag worden terwijl Henk Bos meerdere lagen en de eigenschappen daarvan beschrijft. Toch haal je zijn artikel aan als jouw bron.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Gewoon onder een microscoop bekeken. Deze steen zit bomvol met granaten. Te veel granaten is niet goed want dan klitten ze als het ware aan elkaar vast en dan gaat de werking verloren.


Je bent niet het helderste licht, hè? Je hebt aan aantal dingen gezegd die Henk Bos in zijn artikel direct tegenspreekt of die niet worden benoemt als wat een coticule een coticule maakt. Zo zeg je bijvoorbeeld dat alleen een coticule die zacht is makkelijk de granaten loslaat een coticule genoemd mag worden terwijl Henk Bos meerdere lagen en de eigenschappen daarvan beschrijft. Toch haal je zijn artikel aan als jouw bron.
DervishD,
Waarom zo een bot antwoord? Misschien je woorden ook eens over een coticule halen maar dan om de scherpe randjes te breken. Een discussie op deze manier hoeft echt niet. Respect voor de mening van een ander is de basis van dit forum. Je hoeft het niet eens te zijn, maar dat kan ook op een andere manier gezegd worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.