Eikenhouten buitentafel lakken/beitsen/oliën

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Binnenkort heb ik een mooie opdracht: het maken van een buitentafel met eikenhouten blad en een stalen onderstel. Nu wil mijn klant dat het eiken blad zo naturel mogelijk blijft qua kleur en glans, en dat het natuurlijk jarenlang goed geconserveerd blijft. Ik lees al een tijdje mee op het forum en zie veel Skylt matte blanke lak langskomen, maar als ik het goed begrijp, is deze niet geschikt voor buitentoepassingen.

Wat voor soort lak of beits heeft een vergelijkbaar (mat, kleurloos) eindresultaat, maar is wél geschikt voor buiten? Ik hoor graag jullie ervaringen!

Rick
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Ik hoop dat het een roestvrij stalen onderstel wordt want eikenhout en ijzer zijn een recept voor blauwverkleuring in het eiken. Ik verwacht dat je voor het lakken niet zo veel kans hebt, ik denk aan bewerken met epoxy en mogelijk mat polijsten.

Fons
 
Laatst bewerkt:

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Hallo Fons,

Het onderstel wordt gepoedercoat, en ik ga inderdaad RVS bevestigingsmateriaal gebruiken tegen het verkleuren.

Rick
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Ik neem aan dat het blad gaat werken, zeker buiten, met zon en water. Houden de lakken wel voldoende lang? Moet dan denken aan de boten die bijna ieder jaar weer in de lak gezet moeten worden. Vergrijzen geen optie?
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Dank voor de tip! Ik las elders op de site dat epoxy direct op eikenhout mogelijk niet goed hecht vanwege de looizuren. Is dan eerst een laag lak/Skylt aan te bevelen om het hout te sealen?
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Ik zou epoxy nemen met daarover een DD lak van de IJsel

Dank voor de tip! Ik las elders op de site dat epoxy direct op eikenhout mogelijk niet goed hecht vanwege de looizuren. Is dan eerst een laag lak/Skylt aan te bevelen om het hout te sealen?

Ik neem aan dat het blad gaat werken, zeker buiten, met zon en water. Houden de lakken wel voldoende lang? Moet dan denken aan de boten die bijna ieder jaar weer in de lak gezet moeten worden. Vergrijzen geen optie?

Ik was van plank het blad uit losse balken te laten bestaan, met een paar mm ruimte ertussen zodat het water makkelijk weg kan lopen. Het werken van het hout zal dan wel meevallen denk ik, zeker als ik alle vlakken van de balk dicht seal met de epoxy?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.