Project Y

tuoh

Oud hout
Omdat ik al een "project X" gehad heb (2014) word dit nieuwe project dus "Y". Hier vind je het bewuste project X terug: http://www.woodworking.nl/showthread.php?10393-Project-X&highlight=project
Om toch voor wat verwarring te zorgen het volgende, project X gaat hier ook opnieuw aan bod komen en word zelfs serieus uitgebreid.

Iedereen zal wel al eens gehoord hebben van het gezegde "goed gereedschap is het halve werk"
Dit indachtig ga ik eerst werk maken van het benodigde gereedschap om nadien de klus te kunnen klaren.
Er gaat namelijk nogal wat speciaal gereedschap nodig zijn om één afgewerkt product op te leveren.
Sommige tools ga ik zelf bouwen, andere zijn oudjes die een tweede leven krijgen, en soms moet ik bestaande projecten aanpassen.

Als eerste ging deze week een deel van de "metaalafdeling" op de schop, met onderstaand resultaat:p
IMG_0380.jpg

IMG_0383.jpg


Deze krijgt binnenkort ook een (belangrijke) taak toebedeeld.
IMG_0384.jpg
 

tuoh

Oud hout
De aanzet bij het aanpassen van "project X" is ook gegeven vandaag:p De eerste nieuwe stukken komen (al voorlopig) op hun plaats te zitten. Bouwmateriaal van dienst zijn een paar kurkdroge stukken fijnnervig Grenen.

Twee stel tegen elkaar gelijmd (pvac D3) om de benodigde dikte te halen.
IMG_0385.jpg

Hartkanten naar buiten zorgt voor blijvend dichte lijmnaden.
IMG_0390.jpg

Een eerste koppeling tussen oud(er) en nieuw.
IMG_0387.jpg

Het achtereind in de bestaande situatie (demontabel) inpassen zal voor morgen zijn denk ik.
IMG_0388.jpg
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Ga dit zeker even volgen, vooral vanwege het gereedschap :) maar op die laatste foto is dat een schraag? Want vind hem wel heel gaaf er uit zien :D

Edit: Ok nvm, moet even vorige topic bestuderen :rolleyes:
 

tuoh

Oud hout
Vandaag weer verder gegaan met de "verbouwing" Eerst de spindel maar eens onder handen genomen, die krijgt namelijk een andere taak toegewezen dan waar ie oorspronkelijk voor gemaakt was.
De spindel moet anders gaan werken, hij gaat nu op druk belast worden inplaats van op trek. Dat vraagt een andere manier van inbouwen, en ook een gewijzigde layout.

Voor de klus zag ie er uit zoals hierboven al getoond.

Hier tijdens de werken.
IMG_0391.jpg

En klaar voor de nieuwe taak. Tevens de "moer" geplaatst en gelijmd.
IMG_0403.jpg

Het "bed" ook al wat verder afgewerkt. Je begint hopelijk al te zien wat het gaat worden?

Groeven voor de leibanen gezaagd.
IMG_0393.jpg

Leibanen uit restjes Trespa ingelijmd, rare kleur maar het werkt wel:p
Ook flink wat gaten geboord, de kleine gaan dienen om de achterste klos te kunnen blokkeren op verschillende afstanden, de grote gaten spreken voor zich vermoed ik:p
IMG_0398.jpg

Gaten zijn doorgaand geboord in beide bedbanen en de klos.
IMG_0400.jpg

En hier het bewijs dat we niet stilgezeten hebben vandaag;)
IMG_0396.jpg
 

tuoh

Oud hout
En weer verder met de klus.

De koppeling tussen klos en spindel in voorbereiding.
IMG_0405.jpg

De spindel op zijn plaats, mee in beeld de (Trespa) koppelstukken die de verbinding gaan maken tussen klos en spindel.
IMG_0406.jpg

Eens op proef monteren.
IMG_0408.jpg

Nog een paar bouten erin, is later makkelijker te demonteren bij onderhoud.
IMG_0410.jpg

Weer een stapje verder.
IMG_0412.jpg
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Mijn eerste ingeving is een "wagon vice". Een wagon bankschroef (beste gok?).

Waarschijnlijk het dat zo omdat het blok dat niet aan de spindel vast zit als een wagon over de rails glijdt (die gaten aan de zijkant zijn om dat blok vast te zetten?)?
 

tuoh

Oud hout
Leuk, dat wordt weer een raden maar project?:)
Net als de trapdraaibank indertijd.

Ik kan niemand verbieden om al te proberen een tipje van de sluier op te lichten, maar het zal niet meevallen deze maal;)
Al het getoonde tot hier toe zijn maar hulpgereedschappen die ik ga nodig hebben om het eigenlijke project te kunnen bouwen.
Een straffe gast die uit deze mikmak de juiste conclusie kan trekken.

Om het wat spannender te maken misschien het volgende: De eerste die het te maken project raad krijgt van mij er ook één gratis thuis gestuurd!:D:D:D
Maar de juiste oplossing moet hier voor 1 mei gepost zijn!!!

Voor alle duidelijkheid ook nog eens herhalen, alle getoonde items in dit topic zijn slechts de hulpmiddelen die ik ga gebruiken om het uiteindelijke project te maken.
 

tuoh

Oud hout
Mijn eerste ingeving is een "wagon vice". Een wagon bankschroef (beste gok?).

Waarschijnlijk het dat zo omdat het blok dat niet aan de spindel vast zit als een wagon over de rails glijdt (die gaten aan de zijkant zijn om dat blok vast te zetten?)?

Het heeft inderdaad wat gemeen met een kopbankschroef, maar ook wat met een haaks- en verstekblok, het is een kruisbestuiving geworden.
Heb thuis vroeger veel jaren op zo een stel schragen gewerkt, had die dingen toen gebouwd om raamvleugels, deurbladen en andere houtconstructies makkelijk te kunnen opsluiten.
Had toen wel stalen spindels gebruikt:p
Die schragen hadden een lengte van 2400mm en waren bovenaan voorzien van een dubbele horizontale ligger met daartussen een verstelbare klos, net als wat ik nu als korte versie gebouwd heb.
Niks nieuws onder de zon dus:p
 
P

Pel

Guest
Zit er al een uur op te broeden André, maar heb geen idee welke kant dit op gaat, ik denk wel wat je nu boven hebt, dat wordt de voorkant van een grote notenkraker???;)

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
Ik vind dat je maar karig bent met hints "je kunt het in een hand dragen"??

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
gisteren nog wat verder geklooid, de koppeling tussen oud(er) en nieuw is bijna een feit.
Had nog wat droog populier staan dat kon dienen hiervoor.

De twee uitgezaagde vulblokken staan wat naar binnen, zo omsluiten ze mooi de centrale pen van de staander. bijkomend voordeel, de gaten voor de stootblokken blijven open langs onder.
Let niet op de verbrande plekken bij de zaagsnede, dit is GEEN botte zaag, wel een iets te krappe radius voor het zaaglint van dienst; de rug van het lint kreeg het er even warm van:p
IMG_0415.jpg

Moderne verbindingstechniek in een klassiek ogend ontwerp.
IMG_0419.jpg

Zo komt het er finaal uit te zien.
IMG_0420.jpg


Morgen nog een doorgaande wig fabriceren om oud en nieuw onwrikbaar aaneen te klinken en klaar.
Verder ook een stel ronde stootblokken draaien en van een stalen veer voorzien, zodat deze vlot in en uit de gaten gaan, maar er niet uit eigen beweging vandoor kunnen gaan;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.