Project Y

P

Pel

Guest
Houten hoepels van vers essenhout dacht ik als ik het goed heb verstaan, mooi hoe hij de sluiting maakt, maar ook wordt gekeken hoe de houtdraad loopt links of rechts draaiend. Jammer dat deze beroepen niet meer bestaan, gelukkig hebben wij André hier op forum die deze oude stiel weer oppakt.

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Houten hoepels van vers essenhout dacht ik als ik het goed heb verstaan, mooi hoe hij de sluiting maakt, maar ook wordt gekeken hoe de houtdraad loopt links of rechts draaiend.
Groet Pel.

Ja, dat hoorde ik ook maar begreep het niet. Weet iemand iets dat over links en rechts draaiend hout en de specifieke toepassingen ervan?

groeten
Ornament
 
P

Pel

Guest
Ik dacht dat het om de groei eigenschappen van de boom ging, rechts draaiende draad was voor een bepaald werkstuk goed, en links draaiende draad weer voor iets anders. Maar hoe het hout van een boom links of rechts draaiende draad krijgt of heeft, is mij ook een raadsel?

Groet Pel.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Jemig wat een vakman schap, ik ben ook jalours op de ruimte die de meeste mensen hier op het fora hebben. Maar wauw en beterschap.
 

tuoh

Oud hout
Het gebruik van links of rechts draaiend hout voor bepaalde doeleinden geraakt helemaal verloren vrees ik. Weet wel dat molenbouwers hier terdege rekening mee houden als ze het hout voor de aandrijfas (wieken of waterrad) gaan selecteren. Het juiste draadverloop bij een gegeven draairichting zorgt er voor dat de houtvezels onder belasting zich zelf vaster tegen elkaar gaan draaien. Vergelijk het met een dweil die uitgewrongen word, hoe harder je torst hoe stijver de dweil word:p

Het is doodjammer dat dergelijke oude houtkennis verloren gaat. "We" zijn er in geslaagd om op een termijn van ongeveer 60 jaar praktisch alle vergaarde kennis van een kleine 2000 jaar manueel houtbewerken over boord te gooien. Net zoals wat we nu gebruiken als grondstof (voornamelijk naaldhout) gewoon rotzooi is in de ogen van die oude vaklui. Als ik alleen nog maar vergelijk tussen het Rood Grenen nu en dat van 40 jaar geleden, dat is gewoon een "andere" houtsoort geworden, meer spint dan wat anders.

In het bovenstaande filmpje over de hoepelmaker en kuiper word ook duidelijk het verschil tussen een "witwerker", een "natwerker" en een "dichtwerker" aangehaald, het "wit" sloeg op de gebruikte houtsoorten en de daarbij horende toepassingen.
Lichte houtsoorten (zilverspar, lariks, grenen, beuk) werden gebruikt voor emmers, karntonnen, botertonnen, melkkannen etc.. Deze houtsoorten waren neutraal van smaak en sommige hadden een antibacteriële werking!
Binnenkort kan ik mij dus een "witwerker" noemen, is eens iets anders dan een "zwartwerker";)
 
P

Pel

Guest
Ja André, er is heel wat kennis verloren gegaan, gelukkig dat er nog wat is opgeschreven zoals in de hout database, maar de finesses zoals de Australische kuiper die zo tussen neus en lippen door geheimen prijs gaf die zijn voor het merendeel verloren gegaan. Begin maar eens een geschikte boom in een bos te zoeken die geschikt zou zijn voor een aandrijfas van een molen, of wat te denken van het hout voor de scheepsbouwers? ik zou echt niet weten waar ik het zou moeten zoeken of vinden.

Groet Pel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
"Verloren Kennis"? Nee dat is het niet. Wij als samenleving willen dat het heel "idee" Vak en de kennis die daarbij hoort verdwijnt en wij zetten dat ontkennising voorts in volle bewustzijn en als zoiets met bewustzijn gebeurt is er geen sprak van iets die verloren is gegaan.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Het komt deels van indrukken gekregen van weer en dag op de markt staan hakken met bijlen en traditioneel methodes ergens in de provincies en de opmerkingen en reacties die ik gekregen en gehoord heeft. Een mengsel van onbegrip, bespotting en belachelijkheid. En wat mij opviel is dat zulke reacties vooral van de vrouwen kwamen. Ik begrijp dat het problematische is enig conclusies trekken uit persoonlijk ervaringen zoals die van mij dit weekeind en het is dus meer als illustratie bedoeld.
Voor mij is het, "verdwijnen van kennis", iets wat ik vak te horen krijgen en ik vind dat die manier van kijken is een duidelijk onderdrukking van bewustzijn en een belemmering is voor beslissingen als het gaat om wat we in de maatschappij wensen. Latten wij in onze taal gebruik - ja ik hoor het nu al, "hier kijken, Ernest heeft het over onze taal gebruik..." tenminste eerlijk wezen, dat is het. "Vakmanschap is dood! Lang leven voor de vakmanschap!" riepen de Engelsen met hart uit.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Bedankt voor je toelichting Ernest!
Ik lees wel met enige verwondering je ervaringen, erg verdrietig!
Ik dacht om mij heen te ervaren (allemaal jongelingen aan het begin van een carriere) dat juist de waarde, waardering en bewondering voor de ambachten op zijn retour was (terug in de mode wellicht?). Maar dat is dan weer gebasseerd op wat ik om mij heen heb.
Ik sta overigens niet op de markt om te laten zien hoe waardevol dit soort ambachten zijn...
Helemaal in een managers cultuur als de onze!

Nogmaals bedankt, ik kom je graag een keer bezoeken tijdens een van je presentaties, ik ben altijd erg onder de indruk van wat ik van jou voorbij zie komen hier op het forum!
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Bedankt voor je toelichting Ernest!
Ik lees wel met enige verwondering je ervaringen, erg verdrietig!
Ik dacht om mij heen te ervaren (allemaal jongelingen aan het begin van een carriere) dat juist de waarde, waardering en bewondering voor de ambachten op zijn retour was (terug in de mode wellicht?). Maar dat is dan weer gebasseerd op wat ik om mij heen heb.
Ik sta overigens niet op de markt om te laten zien hoe waardevol dit soort ambachten zijn...
Helemaal in een managers cultuur als de onze!

Nogmaals bedankt, ik kom je graag een keer bezoeken tijdens een van je presentaties, ik ben altijd erg onder de indruk van wat ik van jou voorbij zie komen hier op het forum!

Ik snap het ook niet maar veel van dat cultuur waar jij het over heb gaat aan mij bijna total voorbij.
Het lijkt alsof jij in de stad woont. Wat was het Utrecht of zo? Maar ik woon en werk in de stad niet. Dus dat is een grote verschil, een heel grote verschil.
Alhoewel ik van de demonstraties zeker kan genieten het vraagt heel veel en ik weet niet of ik kan of wil doorgaan. Het is leuk maar nooit ideaal voor mij.
Nu stop ik hier in deze onderwerp ruimte die gaat in hoofdlijnen over iets totaal anders dacht ik.
 

tuoh

Oud hout
Geen probleem Ernest, er is nog niet direct een volgende update in zicht:p

Ik geef zelf regelmatig demo's met de trapdraaibank en de touwslagerij en daar moet ik soms ook nogal wat meewarige blikken bij trotseren. Blijkbaar vinden veel mensen het wel oké om een paar maal per week wat te staan trekken en sleuren in een fitness, maar een paar druppels zweet laten bij handenarbeid is not done:D Gelukkig krijg ik bij de demo's ook de nodige positieve input, het is dus niet allemaal kommer en kwel.

Wat het verliezen van de aloude houtkennis betreft, het hierboven geposte filmpje toont daar al een mooi voorbeeld van. De kuiper geeft daarin zelf al aan dat als je de duigen op de machine uitholt het draadverloop geen rol meer speelt:(
Dat aan deze teloorgang de machine aan de basis lag is wel duidelijk. Machines maakten het leven van de ambachtsman een stuk prettiger maar tegelijkertijd zorgden ze ook voor een vervlakking van de kennis bij sommige beroepen.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Geen probleem Ernest, er is nog niet direct een volgende update in zicht:p

Ik geef zelf regelmatig demo's met de trapdraaibank en de touwslagerij en daar moet ik soms ook nogal wat meewarige blikken bij trotseren. Blijkbaar vinden veel mensen het wel oké om een paar maal per week wat te staan trekken en sleuren in een fitness, maar een paar druppels zweet laten bij handenarbeid is not done:D Gelukkig krijg ik bij de demo's ook de nodige positieve input, het is dus niet allemaal kommer en kwel.

Wat het verliezen van de aloude houtkennis betreft, het hierboven geposte filmpje toont daar al een mooi voorbeeld van. De kuiper geeft daarin zelf al aan dat als je de duigen op de machine uitholt het draadverloop geen rol meer speelt:(
Dat aan deze teloorgang de machine aan de basis lag is wel duidelijk. Machines maakten het leven van de ambachtsman een stuk prettiger maar tegelijkertijd zorgden ze ook voor een vervlakking van de kennis bij sommige beroepen.

Ok, met jouw toestemming André.

Ook heb ik in het verladen de positieve opmerking gehad maar toch dat waren altijd in de minderheid.

Volgens sommig is dit teloorgang zelfs nog voor de introductie van de machine, (industrieel revolutie tijdperk) al aan de gang. Ik heb het wel gehoord dat men zijn vergeten hoe je met hout moet omgaan toen de zaag uitgevonden was.
 

tuoh

Oud hout
Dat kan wel kloppen omdat een zaag zaagt, hoe de vezels ook lopen, of hoe het hout zich ook gedraagt. Als het ding scherp genoeg en voldoende wijd getrokken is gaat het er altijd wel met een goed gevolg dooreen.
Snijgereedschappen zoals bijl, haalmes, kliefijzer, mes, etc.. zijn bij het gebruik veel gevoeliger voor het draadverloop, de houtsoort, het type bewerking etc. Om met deze tools een glad en vlak oppervlak te verkrijgen is kennis en kunde nodig. Wat ondermeer betekend dat men het materiaal hout grondig moet kennen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.