Project Y

tuoh

Oud hout
@Pel, het ziet er al uit als een emmer maar is het nog niet. Moet alle duigen nog hol en bol schaven, de groef voor de bodem moet er nog in en de bodem zelf moet ook nog gemaakt worden.
Water halen zal nog niet voor direct zijn:p Vind de verhoudingen wel al geslaagd, zeker wanneer alle duigen hun definitieve vorm gaan gekregen hebben. Het geheel gaat dan iets minder robuust ogen dan nu nog het geval is.

@Willem, moet inderdaad in het slechtste geval 6 schroeven lossen om de boel te verstellen, maar ook dan duurt de hele versteloperatie maar een minuutje. Vind het goed meevallen qua steltijd, omdat er per partij duigen maar éénmaal moet versteld worden.
 
P

Pel

Guest
Dat is ook wat ik bedoelde André voor een eerste proef vind ik het heel zeker geslaagd, ook de grote van de emmer vind ik goed, als je het hol en bol schaven er even bij weg denkt. Hoe groter je zo'n houten emmer immers maakt, hoe zwaarder hij wordt, als je bedenkt dat het hout zich ook nog eens vol zuigt met water, wat bij een plastic emmer niet het geval is. Zelf zit ik er aan het denken om zo'n houten emmertje te gaan maken, maar dan een miniatuur uitvoering, een beter voorbeeld kan ik mij immers niet wensen, de emmer van van jou, de bol schaaf heb ik?

Groet Pel.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ziet er erg goed uit, André. Heb je ook nog een uitslag gemaakt van de duigen om de standhoek te bepalen?
 

tuoh

Oud hout
Heb alvorens de definitieve afmetingen vast te leggen een paar ontwerpen (enkel vooraanzicht) op papier gezet, zo kwam de ideale vorm stilaan tevoorschijn:p
Het taps toelopen mag ook niet teveel zijn, anders is er kans dat de hoepels makkelijk loskomen.
De afmetingen zijn nu onderaan 200mm diameter, bovenaan is dat 240mm, en de emmer is 270mm hoog, de doorlopende duigen voor het hengsel zijn 340mm geworden.
Met deze afmetingen krijgt de emmer een inhoud van een kleine 9liter.

Eénmaal gereed zou het een elegant model moeten geworden zijn met een relatief laag eigen gewicht.
We zullen zien of dat ook in de praktijk zo gaat uitpakken, binnen een paar weken weten we meer.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Willem, moet inderdaad in het slechtste geval 6 schroeven lossen om de boel te verstellen, maar ook dan duurt de hele versteloperatie maar een minuutje. Vind het goed meevallen qua steltijd, omdat er per partij duigen maar éénmaal moet versteld worden.

Ah nou is het me duidelijk, ik kreeg het idee dat er nog een soort stelmechanisme verstopt zat.
Dat valt inderdaad wel mee omdat je dan in één keer de hele serie maakt.
 

tuoh

Oud hout
Een goed uurtje aan het schaven geweest vandaag, de eerste duigen zijn aan de binnen- en buitenzijde in model geschaafd.
Het is wat zoeken naar de meest optimale werkvolgorde en methodiek, maar we zijn er uit gekomen;)

De holtes schaven.
IMG_0547.jpg

Dat gaat vlot zo.
IMG_0544.jpg

De bolling schaven.
IMG_0549.jpg

De korte duigen gereed voor het samenbouwen.
IMG_0551.jpg
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Goed bezig, André! Tof om te zien dat een oude ambacht nieuw leven ingeroepen wordt. Let maar op dat het geen hype wordt. Heb eens een artikel gelezen van 2 Duitse kuipers, en die konden het werk niet meer bijhouden. Doet me beetje denken aan kasseileggers: eerst waren er veel, daarna veel te veel waardoor er veel de stiel verlieten, en nu zijn er ineens te weinig en kunnen ze ook het werk niet meer bijhouden.

Ik zie dat je de schaafbok van onze vriend "Beuker" wel schaamteloos gekopieerd hebt ;)
 

tuoh

Oud hout
We zijn er bijna ,nog een bodem en een hengsel fabriceren en de eerste houten emmer is een feit:p

Alle duigen naast elkaar geeft wel een hobbelig parcours om over te rijden:p
IMG_0554.jpg

Rond geschaafd is toch een stuk verfijnder zo te zien. Ook de afmetingen van de "oortjes" wat aangepast.
IMG_0555.jpg

Diep....;)
IMG_0556.jpg

Enige foto's vergeten nemen van het bouwproces, maar hieronder is de zware sluitband te zien (midden) die ik eerst nog moest maken om de duigen strak tegen elkaar te kunnen slaan.
Daarboven zit al een eerste definitieve slagband of hoepel op zijn plaats. Was zo druk bezig met dat staal dat ik het fototoestel compleet vergeten was.

Voor elk type emmer of vat heb je minimaal één of meer op maat gemaakte zware sluitbanden nodig om dit type vat of emmer te kunnen monteren.
Dit houd ook in dat je best werkt met steeds dezelfde standaard afmetingen voor je kuipwerk, anders blijf je sluitbanden maken:rolleyes:
Die sluitband(en) worden zwaar uitgevoerd zodat ze makkelijk aan te slaan zijn, je hebt geen drijver nodig, een hamer volstaat.
De diameter ervan moet zo gekozen wordt dat ie uit de weg zit voor het plaatsen van de slagbanden. Er moet ook ruimte zijn om de plaats waar de slagbanden komen te zitten de duigen zuiver te schaven met de spookschaaf.
Eens een eerste slagband op zijn plaats kan de zware sluitband weg, de duigen blijven door die ene slagband ook al op hun plaats zitten.
IMG_0558.jpg

De slagbanden op hun plaats en de buitenzijde van de emmer proper geschaafd.
Op de foto is ook nog een komend klusje te zien, er moet namelijk nog een werkblok komen, is een zwaar gebouwd laag tafeltje met een dik deelbaar blad.
Zo kan er een uitsparing voorzien worden waar eventuele langere langere duigen tussen kunnen vallen.
Alle korte duigen kunnen dan steunen op het blad bij het aanslaan van de banden.
Op de foto is ook de sluitband en de drijver te zien, samen met het geïmproviseerde werkblok:p
IMG_0569.jpg

zover zijn we nu gevorderd, klaar voor het aanbrengen van de kroos (= groef voor de bodem) en een hengsel.
Eens de bodem op zijn plaats zit krijgen alle scherpe randen aan de emmer een facetkant, gesneden met het haalmes.
IMG_0572.jpg

De rest van het verhaal is voor binnen enkele weken, er komt komende week namelijk weer een verplicht stofvrije periode aan:mad:
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Ziet er al prachtig uit (kuiper) touh:D
Hopelijk mag je weer gauw verder gaan.
Snelle beterschap gewenst vanuit het half hoge noorden.
Mvg, :).
 
P

Pel

Guest
Ik vind het een prachtig handzaam emmertje André, beterschap gewenst.

Groet Pel.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
De magie heeft weer gewerkt uiteraard met een goed doordachte aanpak en gereedschapspark
echt genieten !
 

tuoh

Oud hout
Dit topic maar eens terug tevoorschijn gehaald, er is weer wat te melden. Na een hoop inhaalwerk de laatste weken kon ik vandaag opnieuw wat tijd vrijmaken voor de houten emmer.
Het eerste wat moest gebeuren was de binnenzijde mooi strokend schaven, idem als de buitenzijde is de emmer in wording nu ook aan binnenkant vloeiend rond geschaafd, klaar voor het aanbrengen van de "kroos" = de groef waar de bodem in gaat vallen.

Daarvoor word door de kuiper een kroosschaaf gebruikt, die dingen zijn er in vele varianten maar hebben allemaal hetzelfde doel, namelijk een groef schaven. Alhoewel het bij mijn exemplaar eerder een groef zagen is, de "beitel" is namelijk voorzien van L en R gevijlde tanden met één vlakke ruimer erachter. Boven op de "beitel" ligt een tweede stuk ijzer dat dient als verstelbare dieptestop, en de combinatie van die twee kan ook nog eens naar boven of onder versteld worden, in een paar gangen is zo gelijk welke breedte van groef te verwezenlijken. Voor deze emmer heb ik geopteerd voor een groef van 5mm breed en 6 mm diep.

Binnenzijde strokend schaven.
IMG_0628.jpg

En klaar.
IMG_0631.jpg

De kroosschaaf klaar voor actie.
IMG_0632.jpg

Zo dus.
IMG_0636.jpg

De bodem voegen.
IMG_0638.jpg

Met dit voorlopig resultaat.
IMG_0645.jpg

De verschillende stukken worden"koud" tegen elkaar geplaatst en verbonden met (homemade) Pitch-Pine deuvels.
Deuvels maken.
IMG_0643.jpg

En gaten boren.
IMG_0648.jpg

Samengesteld en klaar voor het haalmes om de verjonging er aan te snijden.
IMG_0652.jpg

Vermoedelijk morgen verder met de klus, bodem verjongen en plaatsen. Daarna kan ie voor de eerste maal gevuld worden met water, zien we of er geen lekken zijn:p


Ps: Zie dat ik foto's vergeten nemen ben van de kroos, zal die morgen posten.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.090
38
Leiden
wat een prachtig topic is dit toch, ik ben A jalours op de grote schuur en B op de hoeveelheid ervaring en vaardigheden die je hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.