Project Y

tuoh

Oud hout
Even een klusje tussendoor, een nieuw onderdeel voor een trappaal maken, het origineel is niet meer bruikbaar wegens ovaal getrokken en daardoor middendoor gebroken.

Daarom de beide helften maar even gebruiken als test om te zien of ronde stukken goed kunnen vastgeklemd worden op de nieuwe aanwinst.
Het lukt prima, de stukken zit muurvast:p De bodem van een vat of emmer bewerken word kinderspel op deze manier.
IMG_0452.jpg

Ook een tekening gemaakt van een houten emmer om te zien hoeveel duigen er gaan nodig zijn, 10 of 12 stuks?
Het gaan emmers worden met 12 duigen erin, ziet er proportioneel het beste uit. Grootste diameter word 240mm, de kleinste diameter word 200mm en de hoogte van de emmer word 270mm.
Dat word dus een bruikbare inhoud van een kleine 9 liter:p

Duigen te breed (ruim 83mm) voor wat het moet worden.
IMG_0443.jpg

Dit lijkt me een stuk beter (64mm breedte bovenaan)
IMG_0456.jpg

Heb nu een radius om van uit te gaan, nu kan ik een schaafmes gaan herslijpen om er daarna, samen met wat stukken hout, een werkende blokschaaf mee te bouwen.
 

tuoh

Oud hout
Zo, weer een puntje dat kan afgevinkt worden op mijn lijstje, de (profiel)schaaf steekt ineen en heeft de eerste krullen geproduceerd:D

Een stuk kwartiers Esdoorn en wat Amerikaans noten zijn de ingrediënten geworden van het nieuwe schaafje.
De beitel is een oude gelamineerde Marples van 50mm breed geworden. Lekker breed dat schiet goed op:p

Na wat schetswerk de buitenafmetingen bepaald en de eerste onderdelen gezaagd.
IMG_0450.jpg

Spul lijmen op een vlakke ondergrond.
IMG_0453.jpg

Tijdens het drogen van de lijm de beitel geprofileerd.
IMG_0458.jpg

Eens het schaafblok droog de zool dezelfde radius gegeven als de beitel.
IMG_0460.jpg

Kersenhouten spie gezaagd, kon ik de beitel al eens in het blok steken en een schaaftestje doen.
IMG_0462.jpg

Yep, die werkt prima, krullen alom en een mooi glad oppervlak:p
IMG_0466.jpg

Resultaat in een stukje Douglas.
IMG_0467.jpg

De Beitel op zijn plaats.
IMG_0469.jpg

En omdat het oog ook wat wil, het schaafblok maar een vloeiende vorm meegegeven.
IMG_0470.jpg

Tenslotte het hele ding maar vol gekliederd met lijnolie:p
IMG_0475.jpg
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Tjonge, ziet er mooi uit en het werkt ook nog! Helaas kan ik dat nog lang niet van mijn werkstukken zeggen, maar dat maakt het des te leuker om hier mee te kijken :) Ben benieuwd naar hoe de emmers eruit komen te zien!
 
P

Pel

Guest
Mooi schaaf André, ik heb ongeveer dezelfde maar dan van cormier hout en wat smaller, het is een Franse schaaf, de radius komt denk ik aardig overeen met jou schaaf?

Groet Pel.
Kuiperschaaf 3.jpg

Kuiperschaaf 2.jpg
 

tuoh

Oud hout
Bedankt heren;)

@ Pel: dat ziet er inderdaad zowat gelijkaardig uit van radius. Hoe breed is de beitel?
Ik heb voor de komende klus een beitel nodig met een radius van 100mm. Heb verschillende schaven staan met bolle beitels, maar allemaal te smal en een (veel) te kleine radius voor deze job.

@Janwillem: die emmers gaan alvast binnenin een fraaie curve meekrijgen:D
 
P

Pel

Guest
De beitel van de schaaf is 40 mm, er zit ook losse een keerbeitel op.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Een paar malletjes gefabriceerd, nodig voor het maken van de emmers, mal 1 geeft alle radiussen weer, hol onder en boven aan de binnenzijde, en de radiussen aan de buitenzijde onder en boven. Mal 2 geeft de radius aan de buitenzijde van de duig weer plus de hoek van de voeg(en). Daarna eens getest en even een "duig" hol geschaafd, fluitje van cent zo blijkt:p

Beide mallen gezaagd uit een stukje populieren triplex.
IMG_0491.jpg

Krullen à volonté, die oude Marples beitel levert fantastisch werk, prima stukje staal zo blijkt.
IMG_0478.jpg

Het eindresultaat na enkele halen met de profielschaaf.
IMG_0489.jpg
 
P

Pel

Guest
Tjonge André daar kun je meters mee maken, altijd mooi als dat je iets voor jezelf maakt, al is het een mal, of in dit geval een schaaf, als het ook nog perfect werkt, daar wordt een mens blij van.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
De man legt het zeer duidelijk uit hoe je een hele mooie bucket moet maken, en hoe je het gereedschap moet gebruiken als kuiper, mooi filmpje en een prachtige karakteristieke vakman. Zoals hij het uitlegt lijkt het een fluitje van een cent, maar we zullen straks wel de ervaringen van André horen of het wel zo makkelijk gaat als dat het lijkt te gaan?

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Zoals de meeste van ons wel weten vraagt een nieuwe uitdaging ook een grondige "studie" vooraf. Alvorens mij in het ongewisse te storten heb ik de voorgaande weken en maanden het onderwerp (kuipen) eens deftig doorspit. Dat "doorspitten" begint in deze moderne tijd dus met het kijken van filmpjes op Youtube;) en daarbij te proberen om het "kaf van het koren" te scheiden:p Er zit nu éénmaal een grote hoop rotzooi tussen waar je als "naslagwerk" niks aan hebt wegens totaal onkundige auteur.

Het filmpje hierboven gepost door WR.... is één van de zeldzame pareltjes die ik gevonden had op de buis, had het meteen ook bij mijn favorieten gezet. Dit is namelijk een heel informatieve film over het vak. De tips die hier tussen neus en lippen gegeven worden zijn van goudwaarde om een waterdichte emmer te produceren. Dat is de ervaring die spreekt en de tips geven de "amateur" een fikse por in de rug richting succes.
Ondermeer de tip om de bodem niet zuiver rond te maken maar te werken met een verschoven centenpunt is zo een pareltje. Hout werkt nu éénmaal en de tip anticipeert hier op, als beginner trap je hier al in een val als je dit niet weet, je verhaal eindigt dan met een lekke emmer!
Na het (ettelijke) malen herbekijken van het filmpje ben ik er quasi zeker van dat de eerste emmer die ik ga bouwen waterdicht gaat oplevert worden:D

Op mijn speurtocht over kuipen ben ik zo ook gestoten op een (Nederlandstalig) werk over kuipen, geschreven door een telg uit een geslacht van (boeren)kuipers, het boek heeft de toepasselijk titel meegekregen "Eer het vat in duigen valt" en bevat een schat aan informatie voor al wie houten vaten wil gaan maken. Ook hier weer ben ik er quasi zeker van dat ik met de gevonden informatie in het boek daadwerkelijk een vat kan gaan bouwen:D

Regelmatig eens rondstruinen op de site van Ducotools levert doorgaans ook altijd wel wat op, hier heb ik namelijk een "kroosschaaf" gevonden voor een heel schappelijke prijs. Het plaatje is dus bijna volledig compleet nu qua gereedschap.

Enig probleem dat rest, de gezondheid. Dit topic gaat een poosje noodgedwongen stilvallen, pas binnen vier tot zes weken gaat er vermoedelijk terug iets te melden zijn denk ik. Door een vierde chirurgische ingreep aan de ogen moet ik gedurende die weken absoluut elk stofdeeltje mijden, het atelier word gedurende die periode een "no go zone":(
Maar die periode gaat me wel extra "denktijd" geven, dat kan het project enkel ten goede komen.
 
P

Pel

Guest
Inderdaad André de man gaf echt veel waardevolle tips, die tip van die bodem is eigenlijk logisch, maar als leek kom je daar niet op, alleen door ervaring kom je daar achter. André ik wens je beterschap en hoop dat alles goed komt met je ogen.

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
931
Leeuwarden
Dit is weer een heel mooi project André! Wat vervelend dat je weer tijdelijk uitgeschakeld bent. Ik hoop van harte dat je er beter uitkomt! Sterkte en beterschap, misschien dat je toch passief nog met ons kunt blijven meedoen op het forum aan onze mooie houtliefde!

Groet van Fons
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Andre, alvast bedankt voor dit mooie verslag en ik wens je een voorspoedig herstel toe, we kunnen vast wel 6 weken wachten op het vervolg.

Om in de woorden van nr 14 te blijven, elk nadeel heb z'n voordeel, in dit geval in tijd die je hebt voor de gewaardeerde adviezen aan ons (eenvoudige houtbewerkers...)

groet, Marcel
 

WR1944

Oud hout
...... Het filmpje hierboven gepost door WR.... is één van de zeldzame pareltjes die ik gevonden had op de buis, had het meteen ook bij mijn favorieten gezet. Dit is namelijk een heel informatieve film over het vak. .....

Ook al heb ik geen intentie om houten vaten of emmers te maken, ik vind de verhalen van de vaklieden altijd erg interessant. Vooral als het goed wordt uitgelegd en voor gedaan. Zo heb ik in begin jaren 80 in Zuid-Frankrijk een middag doorgebracht in de werkplaats van een man die vaten en wagenwielen maakte. Hij tegelijkertijd bezig met een eiken wijnvat en een wiel voor koets. Het vat stond boven een vuur om later met een spanner in de vorm gebogen te worden en er lag een hoepel in het vuur om over het wiel te gaan. De man had allerlei hulpstukken om de handelingen in z'n eentje te doen. Ondanks m'n gebrekkige Frans heb ik er veel van opgestoken maar groeide ook m'n bewondering voor de vakmensen in handmatige beroepen.

Ik wens je van harte beterschap en hoop snel weer hout en metaal te zien veranderen in zinvolle en tevens mooi vormgegeven werktuigen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.