Project Y

P

Pel

Guest
Heeft het met touw te maken André, want je hebt ook ooit een touwslaander? gemaakt?

Groet Pel.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Is het een soort "hout-splijt-en-kap-station"? :rolleyes:
Dat je met die grote schroef (soort tail-vise) het hout kunt splijten, en met behulp van dat "ding" op de eerste foto's kun je het nog wat kleiner kappen.

Hoe dan ook: ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

Succes d'r mee!

Gr,

Atmoz
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Poeh, als ik het dus goed begrijp ga je eerst "nieuwe" tools maken cq uitvinden, bestaande zaken upgraden om uiteindelijk een product te maken wat je kan gebruiken bij metaalbewerking, hoofdzakelijk voor je aambeeld?

Is dat specifieke product waar je naartoe werkt een bestaand product of een eigen creatie? Want de meest simpele gedachte die omhoog komt is een hamer.... Maar dan aangedreven? Met voetpedaal? Ik heb werkelijk geen idee maar sowieso 10 punten voor spanning! We blijven het volgen.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Het gaat vast iets zijn met metaal. Gezien de vormvastheid en de klem mogelijkheid iets met buigen?
Mijn eerste, volstrekt nergens op gebaseerde, idee was bladveren.... Maar de winnaar is alvast gefeliciteerd! Haha
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ik zit te denken in de richting van excentrisch draaiwerk... Het aambeeld... Ga je een bijl maken? :confused:
 

tuoh

Oud hout
Ik denk een emmer... ;)

Er heeft hier iemand gespiekt dan kan niet anders;) Mark, proficiat met je (beredeneerde?) gok.
Belofte maakt nu eenmaal schuld, dus maak maar al ruimte in je bezemkast, dan kan daar een houten emmer in komen te staan eens ik zover ben om die dingen te gaan bouwen.

Dit gaat het ongeveer worden, wel met stalen banden maar inclusief houten draagbeugel.
De beugel word een gekliefd en geplooid stuk es of eik.
houten emmer.jpg

Van wal steken met een stuk varend erfgoed en dan aan boord opscheept zitten met plastiek emmers dat kan echt niet meer:p
Daarom maar een "carriere"switch maken, kuipen kan er ook nog wel bij.
Het verhaal gaat ook niet stoppen bij de emmers alleen, daarna komen de (water)vaten aan bod;)
Maar eerst moet ik de benodigde tools samen brengen en gaan experimenteren met houtsoorten, werkwijze en methodiek, dan pas kan het "echte" werk beginnen.
Dit gaat dus een lang topic worden vrees ik.

Ps: waarom was de eerste foto zo duidend?

- Niet zozeer het aambeeld was belangrijk, wel de andere getoonde gereedschappen. Een "drijver" een smishamer met korte steel en een bolklinkhamer.
De drijver dient om de stalen hoepels op hun plaats te drijven (te slaan) De smishamer word gebruikt om de stalen banden te rekken aan één kant, een vat en een emmer lopen meestal taps, de hoepels moeten deze vorm dus volgen, vandaar hamer en aambeeld. Om van een stalen band een hoepel te maken moeten de einden aan elkaar geklonken worden met klinknagels, dus is er een (bol- of peen)hamer nodig om die dingen plat te slaan.

- Een emmer draagt men meestal met één hand Pel:p Vond ik zelf toch een goeie tip:p
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Prachtig André, of moeten we je André de kuiper gaan noemen, Mark heeft alle geluk van de wereld, want hij zei m.i. emmer uit frustratie omdat hij het helemaal niet meer wist;)
Ik Ben echt benieuwd naar het vervolg van het kuipen, veel succes.

Groet Pel.
 
Haha...! Tof!

Het was niet helemaal​ een gok, hoewel ik met het aambeeld en de andere gereedschappen niet heel veel verder kwam inderdaad. Tot ik nog eens dacht: voor in huis of op de boot en te dragen in één hand. De hulpmiddelen tot zover zijn gevoelsmatig niet bedoeld om heel erg zware buig- duw- of trekkrachten mee uit te voeren , voor het slaan van touw was de lengte te beperkt. Toch leek het er wel op dat er ronde vormen gemaakt, gebogen of geklemd moeten worden, in verschillende maten.

Verder was het gewoon een gok, ik heb veel respect voor de manier waarop tuoh nadenkt over de hulpmiddelen! Zonder de één-hand-tip was ik er beslist niet op gekomen.
 

tuoh

Oud hout
De koppeling tussen oud en nieuw met een wig is ook een feit, één tik met de hamer en het complete bovendeel is zo wegneembaar. Altijd makkelijk om mee op verplaatsing te gaan:p
IMG_0424.jpg

Nog wat aandacht besteed aan de spindel, de blokkeerpen voor het losse blok is nu voorzien van een oog.
Dit alles rijkelijk overgoten met lijnolie:D Kan mooi drogen nu.
IMG_0426.jpg

Al het nieuwe hout maar een tintje donkerder gemaakt met een restje beits:p
Dus alles maar weer gedemonteerd, kan het spul vrijdag definitief samengebouwd worden.
IMG_0428.jpg
 

tuoh

Oud hout
Een werkend geheel geworden vandaag, alle spullen definitief samengebouwd en afgewerkt. Klaar voor actie!

Het spul op de grond staand geeft een beter beeld van wat het geworden is.
IMG_0429.jpg

Van de andere kant bezien.
IMG_0433.jpg

De eerste klembeurten. Met de smalle zijde omhoog.
IMG_0435.jpg

Of platliggend.
IMG_0437.jpg

Of brede(ere) stukken geklemd, gaat ook werken voor cirkelvormige stukken.
IMG_0441.jpg

De Houten stootblokken. Hier Haagbeuk met een stukje veerstaal.
IMG_0440.jpg

Nu deze tool gereed is kan ik volgende week aan een ander noodzakelijk stuk gereedschap beginnen, namelijk een schaaf met bolle zool en dito schaafmes.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
@André, het lijkt wel een uitvinding van Leonardo da Vinci, of een duivelse uitvinding van Jules Verne;)

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Voorlopig nog niet, er bestaat vandaag de dag een meer ergonomisch alternatief, namelijk " de vlakschaaf":p
Enig nadeel, kan dat ding niet meenemen op verplaatsing. Op termijn zal ik er dus wel eentje moeten bouwen als ik mobiel wil gaan opereren. Maar er zijn dingen die nu meer prioritair zijn om te bouwen.

Wat ik als eerste speciale tool ga bouwen eens ik aan de vaten begin is een (houten) "vijzel" Is nodig om de duigen van het vat "te vangen" bij het branden ervan. Bij het samensteken van alle duigen in de eerste hoepel wijzen aan het andere eind alle uiteinden nog naar buiten, die moeten middels vuur en power naar binnen, en tegen elkaar gedwongen worden. De power komt dan van een vijzel, of een windas bij de grote vaten, met daarop een touw of een staalkabel.

Op dit moment zit ik echter nog te broeden op een bijkomend onderdeel voor op het bovenstaande spul, een soortement "snijpaard module" maar dan om rechtstaand aan te werken.

De klus verveelt geen moment, er is altijd wel iets anders dat de aandacht vraagt;)
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Zag dit filmpje van een kuiper.

Groet Pel.

Dit is een beter filmpje.


 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.