Project Y

P

Pel

Guest
Inderdaad André een parel van een vakman, wat hij met een minimum aan elec. gereedschap boormachine en lintzaag, klaar speelt is ongelofelijk. Dit is weer een hele andere manier van kuipen als de Australische man, het viel me op dat hij de wetsteen over de beitel van de reischaaf beweegt, dus niet zoals wij het doen de beitel over de steen. Ook de hoepels die hij gebruikt door ze eerst te splijten, daarna heel veel er vanaf schaven tot er nog een dun latje over is, en tenslotte de sluiting en het stomen van de hoepels. Prachtige reportage van een vakman waar ik echt waar met open mond naar heb zitten kijken.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Niet gaan twijfelen Nico, het is inderdaad de makkelijkste manier van wetten;) Zeker voor "rare" tools zoals haalmessen, bijlen, dissels, (gebogen) messen; gutsen en draaibeitels, is deze manier van afwetten een stuk makkelijker omdat je een veel betere controle hebt.

Die mannen vroeger hadden constant een wetsteentje bij de hand om tijdens de klus de snede regelmatig eens op te frissen. Ook frappant, meer dan een draaiende watersteen en één stukje wetsteen hadden die niet nodig om het gereedschap vlijmscherp te krijgen en te houden:p
Dat herinner ik mij ook nog van bij mijn eerste werkgever zoveel jaar geleden, dat waren twee broers, telgen uit een geslacht van wagenmakers, in de hele werkplaats was één waterslijpsteen te vinden en twee stukken oliesteen voor het afwetten van de snede , deze laatste mooi verpakt in een gesoldeerd zinken doosje, en geflankeerd door een koperen oliespuitje. Dit plus een hardhouten blokje waar de snede nog even op gepolijst werd was alles wat die gebruikten voor het onderhoud van hun snijdend gereedschap.

Voor mij was het lastigste om onder de knie te krijgen het slijpen op de lichtjes ovale watersteen, dat moest uit de vrije hand, geen bestelsteun te bespeuren. Gevolg, bij mijn eerste pogingen had de vouw wel duizend facetten, en waren mouw en broek soms zeiknat door het lekkende water van de steen:eek: Op die draaiende steen slepen die mannen alles, tot hun avegaren toe, en dat allemaal gewoon op het gevoel.
Het heeft toch wel een paar maanden geduurd eer ik er in slaagde om een aanvaardbare snede over te houden na een slijpbeurt:p Het heeft nog langer geduurd eer ik een eerste maal hun gereedschap mocht (mis)handelen op die steen;)
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Dit plus een hardhouten blokje waar de snede nog even op gepolijst werd was alles wat die gebruikten voor het onderhoud van hun snijdend gereedschap.
;)

Hallo Tuoh, ik ken de manier om met een beitel in een hoekje van een stukje hout te steken en er dan de hele snede door die kref te halen. is het dat wat je bedoeld of is het een andere manier. Deden ze iets op dat stukje hout?

Nog een stofvrije film. Deze man is op 13,5 jarige leeftijd gaan werken als duigenmaker voor wijnvaten. Hij heeft toch wel enkele speciale gereedschappen en werkwijze.

https://www.youtube.com/watch?v=jsei4x9uXH4

Groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.net
 

tuoh

Oud hout
Het hardhouten blok(je) word op dezelfde manier gebruikt als een wetsteen, het enige verschil is dat op het houten blok enkel de vouw word "gewet", alhoewel "gepolijst" beter aangeeft wat er gebeurt.

Mooie film over het klieven van de duigen. Goed te zien dat de kuiper enkel vrede nam met de mooiste Eiken stammen, de meubelmaker kreeg pas de tweede keus, en al de rest moest achter in de rij aanschuiven:p
Wat mij ook altijd opvalt bij het bekijken van die oude filmpjes, zowel het splijtmes als het bredere kloofmes zijn vlijmscherp geslepen en afgewet.
Ook een vreemd model snijpaard waar de man mee werkt, maar functioneel is het wel.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
@Ornament, mooi filmpje over de duigenmaker, ik versta dan wel geen Frans, maar in grote lijnen kon ik het wel volgen, bedankt voor het delen. Inderdaad André mooi hoe hij het klemblok d.m.v. een touw en een verende tak, het half automatisch had gemaakt:)

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

tuoh

Oud hout
Dit weekend terug wat stof opgesnoven met onderstaand resultaat.

Omdat ik al een hele poos een nieuw "oud model" schaafbeitel (38mm) van E.A.Berg had liggen heb ik daar nu maar een passend jasje voor gemaakt:p
Het schaafje heeft met de relatief smalle beitel een zeer handzaam model gekregen, heel prettig om de emmers rond te schaven aan de buitenkant;)

Deze Beitel gaat het worden.
IMG_0499.jpg

Taps uitlopend naar onder toe= zwaar en stijf.
IMG_0503.jpg

Uitsparing boren voor de schroef van de keerbeitel.
IMG_0500.jpg

De eerste test van de "hardware" is altijd leuk.
Hier op een stuk Yellow Poplar.
IMG_0507.jpg

IMG_0508.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Mooie schaaf André, en zeer goed staal die beitels van E.A.Berg, op een rommelmarkt had ik een vormguts houtdraaibeitel gekocht voor een prikkie, maar had niet in de gaten waar hij vandaan kwam. Tot ik hem ging slijpen, het was ongelofelijk keihard staal, veel harder als mijn beitels en gutsen, hij was ook van de firma E.A.Berg.

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Oeps André, dat vraag om het uit te houden, even hout snuiven als intermezzo dus..... dat je daar maar vertrouwen uit mag putten! Sterkte de komende week!

hartelijke groet van Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.