Bouw van een Benchtop bench (met Moxon vice)

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Ten eerste mijn excuses voor het gebruik van wat engelse termen. Door het vele googlen naar voorbeelden zijn de engelse termen blijven hangen en kom ik met moeite op de correcte nederlandse terminologie

Zoals gemeld deze week in "Nieuwe tools topic" heb ik deze week alles ontvangen/afgehaald om aan mijn nieuwe "benchtop bench" te beginnen. Een paar maanden geleden had ik met afvalstukken al een benchtop bench gemaakt en die is zo goed bevallen dat ik toe ben aan een verbeterde versie. De ideeen heb ik vooral opgedaan op Fine Woodworking en bij Luckensmeyer.

Na lang zoeken heb ik gekozen voor big leave maple (dank je wel Rick voor de mooie stukken) en de York vices.
In bijgevoegde foto's de stand van zaken na een paar avonden nadenken en een middag knutselen.
20170413_205420.jpgalle onderdelen
20170413_205515.jpgde top samen met de buitenste claw, met wenge als slijtstuk

vraagje: is het voldoende om alles te verlijmen of zou ik ook hout verbindingen moeten voorzien voor de sterkte ? Veel krachten gaan er niet komen op de poten of onderstel denk ik. Deze benchtop is meer voor het fijnere werk zoals zwaluwstaarten of kleinere stukjes schaven.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
na een weekendje werken

20170416_155308_resized.jpg
- ik heb de kanten afgewerkt met Wenge, niet functioneel maar wel mooi (al zeg ik hetzelf)
- dog holes aangebracht
- 20cm hoog, ideaal vind ik

nu deze week nog hier en daar kantjes afronden, schrapen/schuren, olien en eventueel PU lakken
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik sluit mij aan bij mijn voorgangers,
Ziet er prima uit.
Fijn dat je dit post, ik was ook van plan zo iets te gaan maken na het artikel in FWW, maar het was me weer ontschoten.
Ik wacht even jouw definitieve ervaringen af en ga er dan ook een maken.

Succes verder.
Groet,
Hans
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
t-track erin en ingeolied (lijnzaadolie)
20170417_145103_Richtone(HDR)_resized.jpg

en nu wachten totdat het droog is om er een paar lagen PU op te zetten
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
264
154
Nijmegen
Mooi project. Wordt het met een PU coating niet te glad? Vind het zelf wel fijn als het werkblad wat stroever is.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
projectje is af en ik ben er heel blij mee; de ideale hoogte, 2 aparte vices, handig met T-track, ...
2 x ingeolied, geen PU coating (goed voorstel) en aan een kant voorzien van (zwarte) suede
20170516_191526_resized.jpg20170516_191611.jpg
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Heel mooi gebouwd, maar in mijn kortzichtigheid zie ik het nut er nog niet geheel van in... Zou graag wat uitleg/voorbeelden zien over hoe je hiermee werkt.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Mooi gemaakt, maar wat is het nut van zo'n werkbank(je)?
Ik lees dat je dit hebt behandeld met lijnzaadolie.
Persoonlijk vind ik dat er dan lang zo'n (minder aangename) geur blijft hangen aan het behandelde project.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Heel mooi gebouwd, maar in mijn kortzichtigheid zie ik het nut er nog niet geheel van in... Zou graag wat uitleg/voorbeelden zien over hoe je hiermee werkt.


  1. het brengt het werkstuk op een betere hoogte in vergelijking met de normale werkbank, en dat niet alleen voor het maken van zwaluwstaartverbindingen maar ook voor het fijnere werk. Je hebt veel beter zicht en het is beter voor je rug.
  2. ook de grotere afstand tussen de klemmen laat toe om grotere werkstukken gemakkelijk in te klemmen

maar vooral de extra hoogte was voor mij doorslaggevend

extra literatuur over Moxon werkbanken zijn te vinden in FW, geschreven door Christopher Schwarz, oa hier
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.