Werking van hout verminderen zodat het verlijmd kan worden met plexiglas

Jop Veldpaus

Nieuw lid
4 jan 2016
2
0
Hoi

Ik ben schalen van hout in combinatie met plexiglas aan het draaien. Echter werkt (krimp etc) hout wel en plexiglas niet. Hoe kan ik het hout bewerken zodat het minder gevoelig is en het dus verlijmd kan zijn met plexiglas. tot nu toe breek te verlijming altijd na een tijdje omdat het hout krimpt . Welke lak en of methode zou ik kunnen gebruiken?

alvast bedankt

Groet Jop
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dat gaat niet, hout blijft altijd werken door vochtverschillen in de ruimte.
Misschien als het hout eerst flink gedroogd is en dan hermetisch afgesloten door lak misschien maar misschien zijn er anderen die daar iets over kunnen zeggen?
Enigste wat ik kan bedenken is dat je tussen het plexiglas en het hout rubber (rubber ring bijv) verwerkt wat dan de werking van het hout opvangt.
Een andere manier is niet verlijmen maar mechanisch aan elkaar vast te maken en zodanig dat het hout kan werken.
Mooie schroeven verzonken in plexiglas kan best mooi zijn maar het moet wel je smaak zijn natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Misschien het hout volledig/rondom behandelen met epoxy hars van bv. West Systems.
Het hout wordt dan 99% dampdicht afgesloten.
Daarna wel aflakken met een goede (blanke) UV lak.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ook plexiglas krimpt en zet uit bij temperatuur verschillen, Maar totaal anders als hout waar het afhankelijk is van vochtigheid.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.