Verspuiten: stofvrij/stof arm werken?

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Zoals hier te lezen valt zit ik midden in een keuken spuit avontuur en afgezien van enige opstart perikelen, gaat dat nu ergens op lijken. Nu is stofvrij schilderen en zeker spuiten altijd een uitdaging, maar met de XVLP techniek waarbij erg veel lucht verplaatst, wordt nog meer denk (en vrees) ik.

Nu vraag ik me af welke maatregelen jullie nemen om zoveel mogelijk stof te vermijden op je te spuiten werkstukken?

Ik werk in een garage va 7x4 en heb daarin een ruimte van 4x3 dmv folie afgedekt om te voorkomen dat de overspray, nevel is er nauwelijks, niet de rest van mijn garage mee kleurt.

Voorafgaand heb ik alles, plafond en vloer gezogen, de objecten ontvet en kort voor het spuiten met een kleefdoekje voorzichtig afgewreven.

Wat doen jullie nog meer...de boel nat maken? spuitoveralls etc...

Iedere tip is welkom...
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Als ik echt stofvrij wil werken, bijvoorbeeld met een nieuw beschermlaagje op het beeldscherm van mijn telefoon, ga ik in de badkamer zitten :p

Maar daar zie ik mezelf niet echt de meubels spuiten/verven/oliën.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je kan als in een operatie kamer zorgen voor een positieve luchtdruk, een ventilator die schone buitenlucht naar binnen blaast en zo de vuile binnenlucht naar buiten dringt. Of een luchtfilter bouwen of kopen. Bij de Jet's die ik heb zet ik er nu altijd koolstoffilters op, om stof en schadelijke stoffen als formaldehyde uit te lucht te halen.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Als je een afdakje hebt of een partytent, dan kun je op een regendag daaronder lakken/spuiten. Er is dan vrijwel geen stof in de lucht en ook geen of nauwelijks insecten die je werk aantasten.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Gezien de veelheid van objecten is het vooral een kwestie van goed voorbereiden, zodat ik in één keer kan doorwerken. Alles klaar hebben staan, alles stofvrij gemaakt en de vloer misschien wel de avond ervoor vochtig maken. Er komt een enorme berg fijn stof vrij bij het tussenschuren vd grondlagen, ondanks dat mijn schuurmachine (Festool delta) op een stofzuiger zit.

Ik lees ook het ea over antistatische spuitoverals (maanpak ��) En antistatische spuitcabines, ik zou juist zeggen dat iets wat statisch is juist stof vasthoud zodat het niet dwarrelt...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.