Houtolie

GilVE

Nieuw lid
29 mrt 2015
17
0
Hallo

vraagje :

zijn er soorten houtolie? Hoe worden deze gebruikt etc etc.. is er ergens mss iemand die een site heeft met alle soorten plus hun gebruik enz?
En zeker niet te vergeten waar te kopen ? hehe ..

Grtz Gil
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Welke olie je ook uitzoekt, altijd er om denken dat je de olie aanbrengt, een 10 minuten in laten trekken en het overtollige echt goed afnemen met een schone doek. Een dag laten zitten en dan herhalen. De doeken goed uithangen, eventueel spoelen, en laten drogen. Als je ze als een prop in de kliko gooit is de kans groot dat ze spontaan gaan ontbranden! Eenmaal droog is het veilig.

Benieuwd welke olie het wordt en waar je het op aanbrengt!

jaap
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Welke olie je ook uitzoekt, altijd er om denken dat je de olie aanbrengt, een 10 minuten in laten trekken en het overtollige echt goed afnemen met een schone doek. Een dag laten zitten en dan herhalen. De doeken goed uithangen, eventueel spoelen, en laten drogen. Als je ze als een prop in de kliko gooit is de kans groot dat ze spontaan gaan ontbranden! Eenmaal droog is het veilig.

Benieuwd welke olie het wordt en waar je het op aanbrengt!

jaap

Dat is inderdaad 1 van de dingen die vaak mis gaan... Laat geen houtolie OP het hout drogen. Kijk als je een keus maakt altijd even naar het percentage oplosmiddel. Er zijn bijvoorbeeld hardwaxolien op de markt die voor meer dan 50 % bestaan uit oplosmiddelen. Over het algemeen zou je denk ik kunnen zeggen dat oliën op basis van tungolie het beste zijn. Maar als forummers een andere mening zijn toegedaan lees ik dat graag...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nadeel van tungolie - het droogt zo snel dat het vaak geen fatsoenlijke shelf life heeft. Je moet je voorraad dus snel opmaken. Lijnolie kan ik rustig voor een half jaar genoeg aanmaken...

Overigens, je kunt meer dan 1 laag per dag aanbrengen, zeker met tungolie.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Nadeel van tungolie - het droogt zo snel dat het vaak geen fatsoenlijke shelf life heeft. Je moet je voorraad dus snel opmaken. Lijnolie kan ik rustig voor een half jaar genoeg aanmaken...

Overigens, je kunt meer dan 1 laag per dag aanbrengen, zeker met tungolie.

Dan koop je een setje Vacuvin en een oude wijnfles, en je kan de olie weer zuurstofvrij(arm) opslaan.

Die oude wijnfles moet wel lukken toch? Gewoon de inhoud opdrinken!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik lust geen wijn, dus gebruik StopLossBags om de olie in te doen. Daar knijp je zoveel mogelijk lucht uit voordat je hem dicht doet.

l_stoplossbags.jpg
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Toen ik ongeveer 18 jaar geleden in Nederland, voor de winkel, op zoek ging naar Tungolie, wat ik had leren kennen via een video die ik had geleend, kende vrijwel niemand dit product. Zelfs een vertegenwoordiger van Sikkens wist niet waar ik het over had. Inmiddels is deze olie, die gewoon puur van bijvoorbeeld Verfmolen De Kat vandaan komt, een ingeburgerd product. Ik sta altijd weer te kijken als ik ergens lees dat houtolie, whatever dat dan is, oplosmiddelen, of veel oplosmiddelen zou bevatten, die bijvoorbeeld niet prettig ruiken, wat dan schijnbaar niet goed is, terwijl voor het gebruik wordt aangeraden om de olie met een oplosmiddel te verdunnen. Dat wordt gedaan met terpentijn, terpentine en zelfs met thinner, wat een klant mij vertelde die er veel mee werkte en daar zeer tevreden mee was.
Dat verdunnen bevordert het intrekken van de olie in het hout. Ik raad aan om de olie dan ook warm te gebruiken en ook in een warme situatie de olie aan te brengen. De olie stinkt niet, maar smaken verschillen, geuren ook, ze ruikt wel zeer zwaar en heftig. Overigens is het zo dat voor het afwerken van hout, afhankelijk van de eindbestemming van het gemaakt werkstuk allerlei andere producten kunnen worden gebruikt. Om een voorbeeld te noemen: afwerken van wortelnoten dashboards in oldtimers wordt meestal gedaan met Rustins heldere plastic coating. Overigens raad ik aan, om dat noten dan eerst een keer voor te behandelen met een laagje verdunde Tungolie. Dat komt de kleur ten goede. Het drogen valt wel mee. Als je het verdund gebruikt en achter elkaar aanbrengt als je ziet dat het hout het opzuigt, dan gaat dat redelijk snel. Wel goed ventileren, dat komt de droging ten goede.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
De olie stinkt niet, maar smaken verschillen, geuren ook, ze ruikt wel zeer zwaar en heftig.

Dat noemen de meeste mensen stinken :rolleyes:

Ik heb 50m2 houten plankenvloer ermee behandeld. De eerste keer volgende dag flinke koppijn en misselijk. De twee keer daarna heb ik het gedaan als ik de avond erna toch ergens anders sliep. Ik had het idee dat de terpentijn en siccatief een flinke bijdrage leverde aan het stinken. De olie zelf valt wel mee.
 

GilVE

Nieuw lid
29 mrt 2015
17
0
Hallo allemaal

ik heb ondertussen al wat informatie gevonden ivm olie nu zou ik graag nog vraagje stellen maar vergeet niet ik ben een echte leek nog ahah

het gaat over de deuren van de werkbank ik zou deze graag een kleur geven maar een oude look verkrijgen hoe doe ik dit best en gaat dit wel want de deuren zijn volgens mij uit zeer stevig geplakt plaatmateriaal met een hoogglans op moet ik dit eerst sturen alvorens ik er een kleur op aanbreng ? Het gaat om volgende werkbank image.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat noemen de meeste mensen stinken :rolleyes:

Ik heb 50m2 houten plankenvloer ermee behandeld. De eerste keer volgende dag flinke koppijn en misselijk. De twee keer daarna heb ik het gedaan als ik de avond erna toch ergens anders sliep. Ik had het idee dat de terpentijn en siccatief een flinke bijdrage leverde aan het stinken. De olie zelf valt wel mee.

Siccatief zelf ruikt nergens naar. koppijn krijg je idd van oplosmiddelen (of het nou terpentijn of terpentine of citrusolie of wasbenzine is). Of je lijnolie of tungolie (puur) vind stinken is persoonlijk. Persoonlijk ruik ik liever terpentijn dan lijnolie (dit soort olien vind ik een beetje muf/traanachtig ruiken).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.