Cursus meubelmaken / houtbewerken in Roosendaal

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Gisteravond weer een cursusavond en eens iets totaal anders.
Ik heb voor de eerste keer in mijn leven iets met de houtdraaibank gedaan.
Erg leuk om te doen en ik snap goed waarom vele mensen het houdraaivirus te pakken hebben gekregen.
DSC_0776.jpg

DSC_0777.jpg
Het hout is rhododendron en nog redelijk nat.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Het was ook best makkelijk om mee te beginnen. In het begin was ik beetje bang dat het hout ging happen, maar dat viel reuze mee.
Ik heb wel een beetje spijt dat ik het geprobeerd heb. In mijn hobby-hok heb ik amper plek voor een draaibankje, dus is het lastig om de ideeen uit mijn hoofd te zetten.
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Klaasjandiederik,

je schrijft dat de boven- en onderrand even hoog zijn. Ik begrijp dat je dat doet, maar omdat je eigenlijk nooit met je ogen midden voor de kist staat, is het mooier (en gangbaar) om de bovenkant iets minder hoog dan de onderkant te doen. Misschien 7 en 8 cm, of zelfs 6,5 en 8,5. Dan krijg je een harmonieuzer geheel.

Desalniettemin vind ik het een erg mooie kist geworden, mooie uitsparing heb je gemaakt. Misschien "leen" ik dat idee nog wel van je.
 
Laatst bewerkt:

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hierbij een foto-serie van mijn gereedschapskist die gereed is.
Er zullen nog wel wat toevoegingen gedaan worden om gereedschap te kunnen opbergen, maar dat is voor een andere keer.
In gesloten toestand
DSC_0846.jpg

DSC_0848.jpg
Bovenste tray
DSC_0849.jpg
onderste tray
DSC_0851.jpg
De bodem
DSC_0854.jpg

DSC_0855.jpg

Op de bodem achteraan/links kan men nog een glimp opvangen van mijn laatste project wat ik op de cursus gedaan heb.
Maar die moet nog worden afgemaakt
 
Laatst bewerkt:

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Mooi geworden zeg. Leuk dat je de randen nog schuin hebt gemaakt, dat maakt het geheel een stuk "lichter" Ook door de naad in de bovenste rand, lijkt die wat minder massief dan de onderkant. Ook de binnenkant ziet er al lekker gevuld uit. Beitels, kruisstaal, (hamerkop), deklatten, schaven. Een goed begin!

Alles bij elkaar echt een mooie kist!
 
P

Pel

Guest
Een heel mooie kist KlaasJan, daar kun je m.i. overal mee binnen komen, in het reglement van de LTS vroeger (ik heb het vaak genoeg over moeten schrijven;)) stond geschreven, "waar herkent men de vakman aan". Antwoord "aan zijn gereedschap" nu heb ik dit altijd al een hele rare idiote regel gevonden, want de grootste kneus kan immers met de duurste schaven of ander top gereedschap binnen komen, daardoor ben je m.i. nog geen vakman. Maar als iemand met zo'n kist binnen komt, dan kun je er wel vanuit gaan dat je met een vakman te maken hebt.

Groet Pel.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Dankjuliewel voor de complimenten. Met de kist ergens aan komen zetten gaat denk ik niet zo vaak gebeuren. Buitenwerks istie 65x35x35 cm, en weegt denk ik zo'n 30+ kg :D
Het handige van deze kist is dat deze je aanzet tot nadenken wat de volgende aankoop zal zijn. Hij zit alweer bijna vol.
 
P

Pel

Guest
Die van mij was vroeger denk ik nog wel een maatje groter denk ik, ± 80 x 45 x 40. Hij werd op de vrachtwagen met het overige materiaal naar de bouw gebracht, daar bleef hij in de keet staan tot de volgende bouw, of weer terug naar de werkplaats.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Volgens mij wel klaasJan, een kist is een kist, de grote maakt m.i. niets uit, maar Jaap of Pieter weten dat zeker.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.