insecten hotel als naambord

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik leef bij het motto "vivons heureux, vivons cachés" maar ik werk hier nu al een jaar of 7 zonder naambord aan de straatkant zodat klanten mij makkelijk zouden kunnen vinden. Omdat ik niets normaal kan doen dacht ik al een tijdje aan een insecten hotel dat tegelijk zou dienen als naambord. Bij het aanplanten van onze tuin zijn we erg bewust bezig met biodiversiteit, alle hagen zijn dus inheemse soorten gemengd onder elkaar, een kleine vijvertje zonder vissen zodat de fauna kan drinken en onze voortuin is volledig omgezet naar bloemenweide. Dat trekt dus heel veel nuttige insecten aan, we hebben zo twee kleine hotels van de bouwmarkt, maar die zijn snel te klein en hebben meermaals per jaar reparaties nodig door de goedkope constructie.

Hieronder zie je dus het resultaat, ik wilde ze oorspronkelijk van populier maken maar ik kon niet meer de dikte vinden die ik wilde, dus is het eik geworden. Ik heb de constructie ook gefilmd dus een video en gratis plannen volgen nog...

P1020874.jpg

Het dak en achterkant zijn van ceder shingles gemaakt. Ik had hem graag naar de straatkant gericht maar die moeten naar het zuiden of zuid-oosten staan dus most hij in de richting van de oprit staan. Uiteindelijk is dit toch mooier.

P1020879.jpg

Ze staan nog maar sinds een dag of 3 en meerde gaten zijn al bezet, hieronder is een bij bezig met een gat dicht te maken, en daarboven zie je al één dat dicht is.

P1020866.jpg

Voor tegen mijn werkplaats zelf heb ik een tweede gemaakt. Voorlopig zitten alle bijen in de geboorde 8mm gaten in de eiken stukken gemaakt van spint-afval. terwijl ik gelezen had dat ze lieven in groeven zaten (de blokken in de uithoeken) daar zit nog niemand...


P1020892.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Goed idee als naambord! En weeral mooi afgewerkt.
Tot voor een jaar of twee had ik nog nooit van wilde bijen gehoord, maar als je een beetje oplet merk je dat de wilde bijen veel talrijker zijn als de honigbij.
Ik heb hier sinds vorig jaar een klein hotel hangen en daar is het nu een drukte van jewelste. Er ijn veel meer gegadigden als beschikbare plaatsen met het nodige geruzie tot gevolg. Hier verkiezen ze pijpjes bamboe boven de geboorde gaatjes.
Nu nog een struik bamboe planten zodoende dat ik voldoende vers materiaal heb om het hotel bij te vullen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik wist er vroeger ook niet veel van, maar toen we die wilde bloemenweide geplant hadden keken we iedere dag naar wie er naar kwam en nu zien we ze overal. We hebben ook een bijen kas staan in de tuin met ongeveer 30.000 bijen erin maar die verkiezen blijkbaar grote bronnen zoals bloeiende bomen. Ze stijgen op en verdwijnen in de verte, in onze tuin ondanks alle bloei zijn ze amper te bespeuren. Daardoor is het juist handig om deze solitaire bijen aan te moedigen, die blijven erg lokaal rondhangen en komen veel vroeger en bij kouder weer uit, als je een koude natte lente hebt dan zijn het de enige die je fruitbomen kunnen bestuiven.

De ruimtes tussen de blokken heb ik opgevuld met stengels van frambozen, sommige bijensoorten hebben takken nodig met merg erin om een nest te maken. Niet alle soorten gebruiken kant en klare gaten.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Leuk idee!
Als je het dakje demontabel maakt kan je ook nog honing laten maken.
Wat ik me afvraag; heb je geen kans dat er wespen op af komen?
Niet alleen voor de bijen niet zo fijn maar ook voor de klanten die bij je langs komen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Solitaire bijen maken geen honing. Ze verzamelen stuifmeel dat als voedsel dient voor de larven.
Bovendien leven solitaire bijen, zoals de naam het zegt, alleen. Ze hebben geen nest waar ze in gemeenschap leven.
Wespen hebben ruimte nodig voor een nest. Toch nog nooit gehoord dat wespen een insectenhotel innemen.
Zo een bijenhotel geeft anders ook wel wat drukte. Bij mij hangt het aan de achterdeur, dus als ik er langs kom is het telkens een wolkje bijen rond mijn hoofd. Maar schrik heb ik er niet van, ze negeren me gewoon en gaan verder met ruziën of aan hun nestje bouwen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Leuk idee!
Als je het dakje demontabel maakt kan je ook nog honing laten maken.
Wat ik me afvraag; heb je geen kans dat er wespen op af komen?
Niet alleen voor de bijen niet zo fijn maar ook voor de klanten die bij je langs komen.

Solitaire bijen maken eigenlijk geen honing, die leven alleen en vullen de gaten met pollen en nectar, leggen dan een ei, maken een stop van aarde en doen zo verder tot de hele buis vol is. Daarna sterven ze.
De wesp die voor problemen zorgt gaat eerder een onderdak of zo zoeken waar ze een groot nest kunnen bouwen, er zijn soorten die alleen leven en in gaten een nest maken maar die zijn niet gevaarlijk en zelfs erg nuttig want het zijn "vleeseters" die hun larven voeden met vliegen, muggen of schadelijke larven die ze vangen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Wat leuk, ik wist ook niet dat er verschil was in die bijen. Dus zo'n hotel in de tuin heb je geen last van?
Alleen wel gemeen van die beestjes jij druk met gaten maken en hun maken ze weer dicht :rolleyes:
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wat leuk, ik wist ook niet dat er verschil was in die bijen. Dus zo'n hotel in de tuin heb je geen last van?
Alleen wel gemeen van die beestjes jij druk met gaten maken en hun maken ze weer dicht :rolleyes:

Van solitaire bijen moet je geen schrik hebben, ze hebben geen honingvoorraad of vast nest om te verdedigen dus ze zijn niet agressief, en vaak hebben ze zelf niet eens een hengel. Ik hoopte het eerste jaar op een paar bijen, maar ben vanavond nog eens gaan kijken en 4 gaten waren al gevuld, dit in één dag.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Leuk geworden! Wat voor diameter gaten zijn nodig?

Voornamelijk 8mm, alle bezette gaten zijn tot nu toe die van 8mm. Je ziet goed als ze een nieuw gat zoeken dat ze alle gaten proberen en dan uiteindelijk kiezen voor 8mm. Maar ik heb er ook van 4-6-10 gemaakt. De kleinere soorten komen mogelijk wat later in het seizoen.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Solitaire bijen maken eigenlijk geen honing, die leven alleen en vullen de gaten met pollen en nectar, leggen dan een ei, maken een stop van aarde en doen zo verder tot de hele buis vol is. Daarna sterven ze.
De wesp die voor problemen zorgt gaat eerder een onderdak of zo zoeken waar ze een groot nest kunnen bouwen, er zijn soorten die alleen leven en in gaten een nest maken maar die zijn niet gevaarlijk en zelfs erg nuttig want het zijn "vleeseters" die hun larven voeden met vliegen, muggen of schadelijke larven die ze vangen.

Ik heb het houthok vol met wespen zitten.
Al een paar honderd van die aso's doodgemaakt deze winter toen ze te koud waren om weg te vliegen maar nu zoemen ze overal rond.
Zo sympathiek als ik bijen vind, zo hufterig vind ik wespen. Had twee jaar geleden een nest in huis en daarmee hebben ze het laatste beetje goede wil vergooid bij mij..
Helaas zijn ze tamelijk volhardend.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ik heb het houthok vol met wespen zitten.
Al een paar honderd van die aso's doodgemaakt deze winter toen ze te koud waren om weg te vliegen maar nu zoemen ze overal rond.
Zo sympathiek als ik bijen vind, zo hufterig vind ik wespen. Had twee jaar geleden een nest in huis en daarmee hebben ze het laatste beetje goede wil vergooid bij mij..
Helaas zijn ze tamelijk volhardend.

Wespen overleven de winters niet, die sterven in het najaar door gebrek aan voedsel, Daarom zijn ze altijd zo lastig zo rond augustus omdat ze dan op zoetigheid af komen als je buiten zit te eten.
Alleen de koningin overleeft de winter en begint in het voor jaar weer met het maken van een mininest (een paar raten) en begint dan eitjes te leggen. Vervolgens nemen de uitgekomen wespen het bouwen over en legt ze alleen nog maar eitjes.
Je zal wat anders doodgemaakt hebben als wespen afgelopen winter......
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Wespen overleven de winters niet, die sterven in het najaar door gebrek aan voedsel, Daarom zijn ze altijd zo lastig zo rond augustus omdat ze dan op zoetigheid af komen als je buiten zit te eten.
Alleen de koningin overleeft de winter en begint in het voor jaar weer met het maken van een mininest (een paar raten) en begint dan eitjes te leggen. Vervolgens nemen de uitgekomen wespen het bouwen over en legt ze alleen nog maar eitjes.
Je zal wat anders doodgemaakt hebben als wespen afgelopen winter......

Was het maar waar! Ik heb de hele winter lang elk haardblok dat ik naar binnen haalde omgekeerd en afgeklopt. Vaak zat er dan een wesp aan de onderkant. Die was weliswaar sloom en koud maar zeker niet dood. Als ik niet goed oplette en ze mee naar binnen nam werden ze lekker warm en springlevend, met een slecht humeur vlogen ze dan keihard door de woonkamer.
Nu is het buiten warm en zie ik geregeld wespen uit het houthok kruipen die daar lekker lagen te pitten.
Deze über-eikels van het insectenrijk zijn levender dan mij lief is.:(

Ik heb mij hier overigens ook hoogst over verbaast hoor, nooit eerder gezien dat wespen die doen of kunnen.
Heb er e.a. over gelezen maar schijnbaar hebben ze voldoende beschutting tussen het hout en wellicht ook wat voedsel om de winter door te komen.
Normaliter doen alleen nieuwe koninginnen dat.
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Grappig. Ik vertel dit aan een collega bij mij op kantoor en hij zegt mij dat hij deze winter exact hetzelfde in zijn haardhout heeft aangetroffen en ook boze wespen in de woonkamer had vliegen.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Bij mijn ouders hetzelfde verhaal.. En eveneens 2 suffe wespen die door een kier in het houten plafond van de zolder gekropen kwamen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Mijn buur vind ook bijna dagelijks wespen in zijn brandhout, in zijn geval zijn het horzels, die binnen dan wakker worden in de winter. Het gaat dan steeds om jonge koninginnen van het vorige jaar die overwinteren om in de lente een nieuwe kolonie te beginnen.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Wespen overleven de winters niet, die sterven in het najaar door gebrek aan voedsel, Daarom zijn ze altijd zo lastig zo rond augustus omdat ze dan op zoetigheid af komen als je buiten zit te eten.
Alleen de koningin overleeft de winter en begint in het voor jaar weer met het maken van een mininest (een paar raten) en begint dan eitjes te leggen. Vervolgens nemen de uitgekomen wespen het bouwen over en legt ze alleen nog maar eitjes.
Je zal wat anders doodgemaakt hebben als wespen afgelopen winter......

Wespennest = brandweer bellen, zelf best niet aan beginnen want ze kunnen behoorlijk boos zijn xd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.