Vraag met betrekking aanschaf opzetstuk draaibank

huge

Actieve deelnemer
15 jan 2014
50
16
32
Angerlo
www.instagram.com
Hallo,

Ik ben in het bezit van een draaibank zonder het opzetstuk voor schalen e.d (<--Hoe heet dit?). ik kan alleen 'tussen de centers' draaien.
Nu heb ik de as opgemeten op het punt waar aan de buitenzijde schroefdraad zit en ik meet als binnen maat 30mm en buiten 32 mm. Ik lees op de website de houtdraaier.nl dat 33mm een gangbare maat is. Nu vraag ik me af of ik voor het meten het schroefdraad of de groef moet meten.

Ook vraag ik me af waar ik een opzetstuk kan aanschaffen zonder de hoofdprijs uit te geven. Iemand een tip? De maat tussen mijn as en het frame is 18cm.
Het betreft volgens mij een zelfbouw draaibank.
Alvast bedankt!!

Groet Hugo
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Opzetstuk noemen ze op zijn Nederlands, 4 klauw.
Voor het meten heb je de schroefdraad nodig.
Wat voor een draaibank heb je?
Plaats eventueel een foto van de draaibank.
 
Opzetstuk noemen ze op zijn Nederlands, 4 klauw.
Voor het meten heb je de schroefdraad nodig.
Wat voor een draaibank heb je?
Plaats eventueel een foto van de draaibank.

Een vierklauw is een instrument voor een metaaldraaibank en ongeschikt voor houtdraaien.
De Engelse term is chuck en in het Nederlands noem ik het een spankop.
 
Laatst bewerkt:

huge

Actieve deelnemer
15 jan 2014
50
16
32
Angerlo
www.instagram.com
Hallo,
Hierbij een foto. Het is wel een oude foto maar het is redelijk zichtbaar.
Wat ik wil is bijvoorbeeld een schaal maken. ik wil mijn hout aan een kant opspannen zodat ik niet aan de 'zijkant' maar aan de 'kopse' kant van mijn project kan werken.
is het in eerste plaats mogelijk om hier een onderdeel op te plaatsen of kan het zowiezo al niet? ik ben een leek dus neem me niet kwalijk als het een domme vraag is;)
Sorry voor de kwaliteit maar het moet maar even zo.
IMG_0645.jpg

draaibank.jpg

Groet,
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Jan, een vierklauw volgens mij wel de goede term - de vorm van de klauwen is voor een houtdraaibank natuurlijk heel anders.

Wat ik op de foto zie lijkt me niet een standaard M33 schroefdraad. Wellicht kun je bij iemand in de buurt een M33 attribuut lenen om eens te passen? Een locatie in je profiel helpt daar natuurlijk wel bij.
Voor het correct meten van (de spoed van) schroefdraad bestaan er schroefdraadvoelers.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Een vierklauw is een instrument voor een metaaldraaibank en ongeschikt voor houtdraaien.
De Engelse term is chuck en in het Nederlands noem ik het een spankop.

Jan, als de klauwplaat vier klauwen heeft is het een vierklauw. De vorm van de klauwen bepaald of deze geschikt is voor hout of metaal, dat doet de naam niet.

Edit: Jurriaan was me voor!

Huge, als de machine zelfbouw is dan is er geen garantie dat het om de standaard M33 aansluiting gaat, die bovendien ook nog een pasrand heeft. Kijk hier even voor de exacte maatvoering van een DIN800 M33: http://www.woodworking.nl/showthread.php?19707-Nieuwe-draaibank&p=231804&viewfull=1#post231804
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Zit er een beetje raar tegenaan te kijken.
Binnenschroefdraad M 30 en dan buiten M 33 ??
Dat lijkt mij nagenoeg onmogelijk, er blijft geen materiaal over.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Jan, een vierklauw volgens mij wel de goede term - de vorm van de klauwen is voor een houtdraaibank natuurlijk heel anders.

Idd. Sterker nog, de 'basis' van een (centrerende) vierklauw voor een metaaldraaibank - en die voor een houtdraaibank is vergelijkbaar. Alleen de (verwisselbare) bekken zijn duidelijk anders. Drieklauwen zijn wel meer specifiek voor metaalgebruik.

Overigens is de algemene benaming voor zover ik weet 'klauwplaat'?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.