Twister eco of ...? Jullie ervaringen gevraagd ...

Hout-is-machtig

Nieuw lid
7 apr 2017
24
0
Hallo allemaal,

Ook ik heb me eens laten verleiden om een cursus houtdraaien te volgen. De microbe heeft nu toegeslagen en ik ben op zoek naar een redelijke goede beginnersdraaibank waar ik veel richtingen mee uitkan. Ik heb (nog) geen grote ambities, maar verlang wel naar kwaliteit! Ik wil niet binnen een jaar (of twee) terug op zoek.

Ik zoek dus een beetje allround machine waar ik zowel kleine stukken (sleutelhanger, pennen, paddestoeltjes, ..) als grotere (40 cm diameter schaal) op aankan. In 't kort, ik zoek dus een houtdraaibank die:
  • links/rechts kan draaien;
  • stabiel is door hoog eigen gewicht;
  • frekwentie sturing heeft;
  • werkt met M33 en MK2;
  • sterke motor (750 W of meer) heeft.

Al uren heb ik zitten zoeken en dit zijn zowat de 'kanshebbers':
- midi 350-fu hier heb ik mijn eerste stappen op gezet. Klein, krachtig, prachtig. Nadelen: kop kan niet draaien, diameter is aan de kleine kant, geen eigen voet.
- twister eco (met voet) op papier de beste kanshebber voor mij. Kan zowat alles wat ik wil, is groot genoeg, etc. Helaas vind ik er nergens een review van. Zijn er hier leden die er wel ervaring mee hebben?
- Killinger 1400 of 1450 wat duurder dan de twister maar hier zijn wel wat meer referenties over te vinden ...

Heeft er iemand al wat ervaring met de twister? Of hebben jullie andere raad?

Met vriendeljke groeten,

Marc
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Op een zware draaibank kan je prima klein werk draaien. Andersom word lastiger. 40 cm wil je kunnen draaien. Is dit incidenteel? Dan kan je bijvoorbeeld eerst het blok in balans brengen. Zo heb ik om mijn jet 1442 een bord van ruim 50 cm gedraaid. Houder voor bovenfrees gemaakt en hiermee het bord rond gemaakt. Aanzetten zonder het in balans brengen resulteerde in een lopende draaibank. Bank weegt 165 kg plus nog 100 kg zand. Koop een zo zwaar en groot mogelijk exemplasr van goede kwaliteit.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb met beide banken gedraaid op de cursus bij Ronald, kan me niet heugen dat de twister geen linksom had ?
Ik zou gewoon bij ronald gaan kijken, kun je waarschijnlijk ook wel even proefdraaien op beide machines
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ronald Kane open dag 2e paasdag in Wehl bij Didam. Alle mogelijkheden om je te orienteren. Of vandaag naar De Rijp Daar is de grote demodag van Radius, de andelijke vereniging van houtdraaiers: houtdraaien.com
Vr. Gr. Jan Pranger.
Killinger 3000 en Midi. Je hoeft nooit anders.
 

Hout-is-machtig

Nieuw lid
7 apr 2017
24
0
Bedankt al voor de reacties. En ja, Ronald Kanne stond al op de planning ;-) Alleen had ik gehoopt wat ervaringen bijeen te sprokkelen over de twister vóór de 17de april.
En ja, de nieuwe versie heeft 2 wijzigingen:
- sterkere motor (2 PK)
- links/recht draaien

Een los bedieningskastje is er niet.

Bedankt alvast - en laat de reacties maar komen.
 

Hout-is-machtig

Nieuw lid
7 apr 2017
24
0
Bedankt Jurriaan.

De nieuwe uitvoering van de twister heeft een sterkere motor (2 PK) en links/rechts draaien.

Wat is een deelschijf?
 

Hout-is-machtig

Nieuw lid
7 apr 2017
24
0
Tot afsluiting van mijn zoektocht toch nog even laten weten wat het nu geworden is ...

Na de opendeur dag bij Ronald heb ik de Twister Eco en de Stratos FU-230 kunnen bekijken. Beide leken aan elkaar gewaagd maar je zag toch dat de Stratos FU-230 een streepje voor had. Daarna even Ronald aan de mouw getrokken en hij gaf de oplossing.
1. Mechanisch zijn ze grosso modo hetzelfde
2. De Twister is uit afzonderlijke componenten opgebouwd terwijl bij de 230 FU al die verschillende componenten ook nog eens op elkaar afgesteld worden.
3. De FU-230 wordt met wat meer extra's geleverd

Twister EcoStratos FU-230
4 tands meenemer
meenemer 25 mm
meedraaiend tegencenter
meedraaiend tegencenter
beitelsteun 350 mm
beitelsteun 350 mm
handleidinghandleiding
opspanplaat 150 mm
centreersysteem MK2 (voor perfect centreren van vaste en losse kop)
uitwerpstang
sleutel om de opspanplaat van de as af te draaien


Dat heeft mij uiteindelijk over de streep getrokken om voor de FU-230 te kiezen ...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.