Parf Guide te leen om MFT te boren

Manuel

Nieuw lid
6 apr 2017
9
0
Hallo allemaal,

ik en een vriend gaan samen de Paulk Workbench bauen en nu moeten wij natuurlijk het bovenblad perfect boren met 20mm gaatjes. Na een beetje uitvogelen met mallen voor de frees komen wij erachter dat dit toch iets minder accuraat is dan wij graag willen. Nu kwam ik de Parf Guide systeem van Axminster tegen, wat een mooie spul.
Helaas hebben wij niet meer de tijd en eigenlijk ook niet het geld om dit te kopen. Heeft misschien iemand deze te leen voor een dagje, uiteraard tegen vergoeding natuurlijk?
Ik hoop dat dit mag hier te vragen.

Groeten,
Manuel
 

Manuel

Nieuw lid
6 apr 2017
9
0
Wow wat leuk zeg! Ik woon in Amsterdam en dat is toch best om, twee keer rijden. Heel erg bedankt in ieder geval! Misschien is er nog een iemand dichterbij. Anders moeten wij hem toch wel gewoon kopen, zo een geweldig ding. Gebruik jij hem vaak of ligt hij te verstoffen?
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Hallo allemaal,

ik en een vriend gaan samen de Paulk Workbench bauen en nu moeten wij natuurlijk het bovenblad perfect boren met 20mm gaatjes. Na een beetje uitvogelen met mallen voor de frees komen wij erachter dat dit toch iets minder accuraat is dan wij graag willen. Nu kwam ik de Parf Guide systeem van Axminster tegen, wat een mooie spul.
Helaas hebben wij niet meer de tijd en eigenlijk ook niet het geld om dit te kopen. Heeft misschien iemand deze te leen voor een dagje, uiteraard tegen vergoeding natuurlijk?
Ik hoop dat dit mag hier te vragen.

Groeten,
Manuel

Gereedschappro in Haarlem verkoopt hem ook. Wat dichterbij.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.920
846
Oss
Hallo allemaal,

ik en een vriend gaan samen de Paulk Workbench bauen en nu moeten wij natuurlijk het bovenblad perfect boren met 20mm gaatjes. Na een beetje uitvogelen met mallen voor de frees komen wij erachter dat dit toch iets minder accuraat is dan wij graag willen. Nu kwam ik de Parf Guide systeem van Axminster tegen, wat een mooie spul.
Helaas hebben wij niet meer de tijd en eigenlijk ook niet het geld om dit te kopen. Heeft misschien iemand deze te leen voor een dagje, uiteraard tegen vergoeding natuurlijk?
Ik hoop dat dit mag hier te vragen.

Groeten,
Manuel

Is dit wel zo nauwkeurig?
Je zult dan toch de 3mm gaatjes precies verticaal moeten kunnen boren en dat lijkt me toch nog niet zo makkelijk.
 
P

Pel

Guest
Ik heb eens een manier gezien met hardboordplaat, die gaatjes zitten allemaal op precies dezelfde afstand, en dan is het een kwestie van tellen en meten.

Groet Pel.

hardboard-geperforeerd-122-244.jpg
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Is dit wel zo nauwkeurig?
Je zult dan toch de 3mm gaatjes precies verticaal moeten kunnen boren en dat lijkt me toch nog niet zo makkelijk.
Er zit een 3mm boorgeleider bij, dus dat mag het probleem niet zijn.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik heb eens een manier gezien met hardboordplaat, die gaatjes zitten allemaal op precies dezelfde afstand, en dan is het een kwestie van tellen en meten.

Groet Pel.

Daar heb ik ook eens naar zitten kijken, maar de hardboard die ik zag, waren erg onnauwkeurig. De gaten zaten lang niet allemaal goed verdeeld. Het scheelt misschien welk type je hebt, maar daar zit wel verschil in!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Of je laat de plaat CNC-en bij bv een fablab. Dat hebben wij op het werk ook gedaan. Okay, het was niet bij een fablab, maar bij een sociale werkplaats. Deze is 100 x 200 cm.

IMG_0115.jpg

IMG_0116.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je zult dan toch de 3mm gaatjes precies verticaal moeten kunnen boren en dat lijkt me toch nog niet zo makkelijk.

Dat doe je met de slangenboor die je erbij koopt.
Ik heb het indertijd op de hand gedaan met een blokhaak ernaast als ik ging boren.
Dan zie je goed of je netjes verticaal boort.
Je zet eerst lijnen uit op de mm precies en dan op de kruispunten boor je de gaten.
 

Manuel

Nieuw lid
6 apr 2017
9
0
Bedankt voor jullie reacties allemaal, wij hebben die Parf Guide inmiddels gekocht en ik ga zeker hier posten hoe het gegaan is maar ik verwacht dat het zeer nauwkeurig gaat zijn wat ik van mensen gelezen heb die erg op de 10de v/d mm kijken zijn zeer tevreden over. Wij hebben er lang over nagedacht of wij het bij een CNC doen of dat ding kopen en uiteindelijk willen wij het zelf hebben voor meerdere redenen, de belangrijkste dat je bvb heel simpel een goedkope mdf blad maken kan voor bovenop de eigenlijke tafel (die ook zo geboord is) die je kan uitwisselen en waar je niet bang moet zijn dat je erin zaagt, vind ik persoonlijk al genoeg argument :)

Wij hebben ook met zo een matras ding geprobeerd een mal te maken, en dat lukt ook maar er zijn in der daad te veel afwijkingen als dat het nuttig is.
 

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
89
26
Ljouwert
Bump.
Mocht er nog iemand in (de buurt van) Fryslân (of Groningen) zijn met zo een UJK parf systeem, dan zou ik die graag eens lenen. Natuurlijk tegen een passende vergoeding.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.