Restauratie Kity 635

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Bedankt kahlbatsch!
Als je alleen de tafel van de vandikte roestvrij zou willen maken zonder te demonteren kun je goed wat papier, gedrenkt in schoonmaakazijn er op leggen.
Het wordt wel makkelijker indien alles gedemonteerd is natuurlijk maar dan zul je zien dat je uiteindelijk ook meer werkzaamheden wilt gaan verrichten, omdat 'hij toch los ligt' :)
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Zoiets had ik inderdaad ook al bedacht. Heb al eerder iets ontroest in azijn en dat werkt idd erg goed. Ik heb op dit moment alleen 3 projecten door elkaar lopen
( een eindopdracht HMC, studeren voor mijn eindtoets HMC, een onderstel voor mijn Kity maken en de Kity afstellen en daarnaast mijn vaste baan)
en nu is er ook nog een een mogelijke aanschaf van een dubbele garagebox op mijn pad gekomen :eek:, dus ik ga me eerst even op het papierwerk concentreren de komende weken. Spannende dagen! Succes allemaal met de verdere revisie, ik hou jullie in de gaten.
 

cco

Nieuw lid
25 nov 2014
14
0
Zillebeke (Ieper)
Voor het afstellen van de messen bestaat er ook een hulpstuk van Kity (code: 2305), je kunt dat ding ook gebruiken bij het slijpen van de messen.
2009-11-23_201533_IMG_3730_800x600_800x600.jpgc3f52a1676914abcf8a74c0168977994.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Met die 0,02 mm bedoelde ik het verschil tussen de afvoertafel en de as in de lengte richting van de as. Dit is nog zonder de messen er in.

Dan begrijp ik niet wat je bedoeld. Maakt ook niet uit. Vind het wel leuk dat iedereen het op zijn manier doet (het instellen).

Deze cilinder (zijn er totaal vier):
cilinder.jpg

Waar is de hendel links op deze foto voor? Die zit niet op mijn machine.

@cco: interessant hulpstuk! Jij hebt die / (hoe) werkt het?
 

cco

Nieuw lid
25 nov 2014
14
0
Zillebeke (Ieper)
@Bijtel: ja ik heb dat ding, ik heb het nog niet gebruikt want m'n 636 moet nog worden gerestaureerd. Hoe je dat hulpstuk gebruikt, kun je in onderstaande afbeeldingen zien (4.5 mbt het afstellen van de messen, 4.6 mbt het slijpen van de messen)
rglage11.jpgrglage12.jpg
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Dan begrijp ik niet wat je bedoeld. Maakt ook niet uit. Vind het wel leuk dat iedereen het op zijn manier doet (het instellen).

Deze cilinder (zijn er totaal vier):
Bekijk bijlage 63806

Waar is de hendel links op deze foto voor? Die zit niet op mijn machine.

@cco: interessant hulpstuk! Jij hebt die / (hoe) werkt het?

Ik bedoelde het verschil tussen de 2 punten hieronder op de foto omcirkeld:
Naamloos.jpg

De cilinders welke jij aanduidt kunnen zelf niet versteld worden maar worden gebruikt om de tafel op te laten 'glijden' wanneer je deze in hoogte zou verstellen. En voor dit verstellen is dus weer de knop aan de andere kant van de uitvoertafel (bij het scharnier) bedoeld.

Die hendel op de foto is bedoeld om de parallel beveiliging te stellen. Dus afhankelijk van de dikte van het hout kun je de beveiliging hiermee in hoogte verstellen.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
@Bijtel: ja ik heb dat ding, ik heb het nog niet gebruikt want m'n 636 moet nog worden gerestaureerd. Hoe je dat hulpstuk gebruikt, kun je in onderstaande afbeeldingen zien (4.5 mbt het afstellen van de messen, 4.6 mbt het slijpen van de messen)

Met name voor het zelf kunnen slijpen lijkt me dit een heel handig hulpmiddel. Voor het afstellen vast ook, alleen ben ik wel benieuwd hoe de relatief simpele methode met de liniaal/rechte lat uitpakt :)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Ik slijp de messen op de rand van een tafel en de wetsteen in de hand. Ik heb twee sets, die verschillende breedtes hebben.

De zijdelingse instelling van de schaafas t.o.v. de tafels is niet heel relevant. Deze wordt vooral door de machine zelf bepaald. De messen zijn ook breder dan de as. En verder kan je de messen ook wat scheef in de as plaatsen, wat je ook doet als je een spijker geraaks hebt :rolleyes:

Ik had in m'n hoofd zitten dat de andere (vaste) tafel ook zulke cilinders heeft. Maar misschien vergis ik me.
Met de parallel beveiliging bedoel je vast de beschermingskap. Bij mij valt die niet in hoogte te verstellen. Ik zie bij jou dat het uit een geheel is. Luxere machine dus :rolleyes:

attachment.php
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik slijp de messen op de rand van een tafel en de wetsteen in de hand. Ik heb twee sets, die verschillende breedtes hebben.

De zijdelingse instelling van de schaafas t.o.v. de tafels is niet heel relevant. Deze wordt vooral door de machine zelf bepaald. De messen zijn ook breder dan de as. En verder kan je de messen ook wat scheef in de as plaatsen, wat je ook doet als je een spijker geraaks hebt :rolleyes:

Ik had in m'n hoofd zitten dat de andere (vaste) tafel ook zulke cilinders heeft. Maar misschien vergis ik me.
Met de parallel beveiliging bedoel je vast de beschermingskap. Bij mij valt die niet in hoogte te verstellen. Ik zie bij jou dat het uit een geheel is. Luxere machine dus :rolleyes:

Hoe doe je dat dan precies met het slijpen van de messen? en werkt dat goed? Of heb je dan een hele vaste hand nodig :)

Als je de as gelijk hebt staan met je vandikte en daarna de messen scheef in de as plaatst, heb je geen parallel resultaat meer bij het vlakken lijkt me toch?

Die andere tafel heeft inderdaad ook die staven (cilinders) met precies hetzelfde doel. Met parallel beveiliging bedoel ik inderdaad die beschermkap. Heb jij die aan de voorzijde van de machine (naast het Kity logo) gemonteerd dan? Zit hier geen stelschroef op?
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
De nieuwe aandrijfriem is binnen gekomen en dus heb ik de motor aangesloten en getest. Helaas blijkt dat bij de manier waarop ik de motor heb geplaatst, de draairichting verkeerd is.
Dus de motor er maar weer afgehaald en gekeken wat ik hieraan kon veranderen. Met dat ik de schakelaar los koppel brokkelt de behuizing van een van de kabels af welke de motor in gaat. Zo broos als de ....
Dus de motor maar helemaal open gehaald en de draad vervangen/gerepareerd voor zover mogelijk.
IMG_20170514_093431.jpg
(Chaos op de werkbank, I know...)

De motor zit weer in elkaar en hij draait weer. Maar nu dus nog steeds de verkeerde kant op. Ik heb wel wat onderzoek verricht en begrepen dat bij dit soort motoren de condensator in serie zit met een hulpwikkeling. Deze aansluiting omwisselen zou de draairichting kunnen omzetten. Dat werkt bij mij ook maar met flink verlies van vermogen en weerstand.

Dus de vraag of iemand hier weet hoe de schakeling moet lopen om de draairichting om te zetten met behoud van vermogen.
De huidige schakeling is als volgt:
IMG_20170514_154533.jpg
Links boven (U) rood naar de motor
Links midden (V) blauw naar.motor en condensator
Links onder (W) zwart naar motor en condensator
Rechts boven (Z) via brug naar X
Rechts midden (X) bruin naar de motor en met een brug via Z verbonden met U
Rechts onder (Y) blanco

Het gaat om een monofase 220 motor.


Gr,
Luuk
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Luuk, mijn motor had de zelfde afwijking, ook broze bedrading tot aan de wikkeling.
Deze wordt nu bij een wikkelbedrijf hersteld.
Ik heb een aansluitschema gevonden in de klemmenkast van mijn motor, zie bijgaande pdf.
Maar, volgens mij kunnen de schijven aan beide zijden gemonteerd worden en loopt hij dan weer correct... Leef je uit en laat maar horen!Bekijk bijlage Aansluitschema Kity 1.1 Kw.pdf
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
We hebben precies dezelfde motor. En ook precies dezelfde draad welke broos is geworden. Zal wel een vaker voorkomend euvel moeten zijn dan.

Bedankt voor het schema! Ik denk dat ik daar wel mee verder kom. Alleen even kijken hoe de rode draad naar de motor mee verhuisd
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Ik heb het euvel met de wikkelaar besproken, wij gaan de draden niet vervangen, echter zover mogelijk vrij leggen en een krimpkous er overheen plaatsen.
Je kent krimpkousen?, dunne kunststof slangetjes die je over een draad schuif, verwarmt waardoor ze krimpen en de draad weer volledig veilig isoleren.
Vervolgens gaan we de motor opnieuw "dompelen"in wikkel-lak, daarna weer opbouwen met nieuwe lagers etc. naderhand een kleurtje en is weer als nieuw.

Een voorbeeld adres voor krimpkousen; https://www.allekabels.nl/kabel_accessoires/krimpkous.html?gclid=CIjf7pzR79MCFRQSGwodgBAKBw
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Alles omdraaien heb ik rekening mee gehouden maar doe ik liever als laatst aangezien ik dan ook de montage weer iets moet aanpassen (qua uitlijning van de motor) :)

Eerst maar eens kijken of het elektrisch kan. Tot op heden helaas nog geen succes, ook niet met behulp van het schema. De draairichting blijft namelijk hetzelfde.
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Maar laat jij de aansluitingen vanuit de wikkelingen U / V / W / Z wel zitten? volgens mij moet je alleen de brug en de condensator wisselen.
Ik kan me met veel dingen redden, maar prikwerk besteed ik uit, sorry.
Misschien zijn er ander Kity leden wel bekend mee?
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ja ik heb het schema aangehouden. Ik heb nog een en ander geprobeerd maar ook weer niet te veel aangezien ik de motor ook niet op wil blazen 😁
Dus ben ik uiteindelijk maar gegaan voor het omwisselen van de poelies. Voordeel hiervan is dat ik ook makkelijker bij de schakelaar kan, hoewel ik hier nog wel een makkelijker bedienbare tussen wil zetten.
De uitlijning van de motor is iets bijgesteld, vervolgens de aandrijfriem gesteld en onder spanning gezet. Er is toch behoorlijk wat spanning nodig lijkt het, voordat de aandrijfriem stopt met resoneren/trillen.
Nu moeten alleen nog de messen geplaatst en afgesteld worden en moet de rest van het onderstel gemaakt worden.
Daarna kunnen we eens wat van schaven 😀
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Hoe doe je dat dan precies met het slijpen van de messen? en werkt dat goed? Of heb je dan een hele vaste hand nodig :)

Als je de as gelijk hebt staan met je vandikte en daarna de messen scheef in de as plaatst, heb je geen parallel resultaat meer bij het vlakken lijkt me toch?

Die andere tafel heeft inderdaad ook die staven (cilinders) met precies hetzelfde doel. Met parallel beveiliging bedoel ik inderdaad die beschermkap. Heb jij die aan de voorzijde van de machine (naast het Kity logo) gemonteerd dan? Zit hier geen stelschroef op?

Bij slijpen met de hand moet je uiteraard de wetsteen in de juiste hoek houden. Ik doe dat op gevoel en controleer regelmatig. Ook bij mijn bijtels trouwens :) Ik ben zeker geen expert op slijpgebied, maar ik ben erg tevreden met het resultaat.

Scheef betekent in dit geval iets verschoven t.o.v. elkaar zodat putjes gecompenseerd worden door het andere mes. Dus de messen staan uiteraard gewoon parallel met de tafels.

Ik geloof niet dat er bij mijn machine een stelschroef zit op de kap, om deze op hoogte te stellen. Is ook niet nodig, met het hout beweeg je de kap omhoog (middels het schuine deel) en achter je sluit deze weer.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Het is even wat rustiger geweest in de schuur maar nu heb ik weer wat tijd gehad om een en ander af te ronden.

Het onderstel is nu klaar en het apparaat is afgesteld.
IMG_20170520_153421.jpg

Uiteraard heb ik hem ook gelijk getest en het resultaat is goed! De Kity spint als een tevreden kater :)
IMG_20170520_170743.jpg

1 van de 2 messen sets lijkt een standaard 18%hss set welke ik zelf ook dus met een wetsteen kan slijpen maar bij de 2e vraag ik het me af. Deze voelden na het slijpen ook het minst scherp. Wellicht dat iemand hier weet waar het snijvlak van is gemaakt? Cobalt? Het snijvlak is in ieder geval van een ander metaal dan de rest van het mes. En tussen deze 2 metalen zit nog een goudkleurig laagje.
Ik hoop dat het op onderstaande foto's te zien is. Lastig om met de telefoon de focus op zoiets kleins goed te krijgen :)
IMG_20170523_085417.jpg
IMG_20170523_085613.jpg

Wat er nu nog op het to-do lijstje staat is:
  • vervangen van de huidige schakelaar
  • stofkap voor bij gebruik van het vandikte
  • stofkap voor gebruik bij het vlakken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.