Restauratie Kity 635

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Het afstellen daar kom ik nu wel bijna aan toe. Ik heb al eens eerder een vlak vandikte afgesteld en ik hoop dat de toen opgedane ervaring me dat bij deze kan helpen. Het is sowieso wel een tijdrovend klusje, helemaal wanneer je alles af moet stellen.
Ik start voor het afstellen met 1 vast, niet veranderend referentiepunt; de beitel as. Ten opzichte​ van deze as ga ik eerst de vandikte tafel afstellen. Als dat gelukt is dan ga ik de uitvoertafel afstellen weer ten opzichte van de beitel as. Daarna de aanvoertafel. Hierbij gebruik ik als referentie de uitvoertafel. De methode die bij het genoemde voorbeeld van The Woodwhisperer wordt gebruikt kan hier wel worden toe gepast. Op dit apparaat zitten geen mooie stelknoppen maar wel 4 moertjes waarmee je de aanvoertafel kan stellen.
Als dat eenmaal gelukt is dan richt ik me op de messen.

Eerst maar eens de vandikte tafel. Alleen moet hiervoor wel eerst de verf droog zijn van het stelwiel wat ik hiervoor heb gemaakt. Dit wiel, evenals de kappen voor de afzuiging ontbraken helaas. Voor de geïnteresseerden: een 8mm 12 kants dop past perfect!

Ik heb ook een vervangende aandrijfriem gevonden bij een Frans bedrijf: https://www.probois-machinoutils.com/en/
Met een totale omtrek van 1180 mm moet het met de bedachte opzet gaan lukken.

En ten aanzien van de messen denk ik dat ik deze zelf ga wetten. Heeft iemand hier nog handige (zelf te maken) hulpstukken voor in gedachten?

@klaas0639: dat moet dan haast wel die knop bij het scharnier zijn lijkt me?


Uiteraard zal ik de voortgang hier weer posten!

Gr,
Luuk
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Dag Luuk, je stappenplan lijkt me de juiste, ik heb het identiek gedaan.
Gisteren de machine afgemonteerd, op een detail na gereed. Ik zit ff te zoeken hoe ik een foto aan een reactie kan koppelen voor een sfeerimpressie...
 

cco

Nieuw lid
25 nov 2014
14
0
Zillebeke (Ieper)
Hallo,

Iemand op een Frans forum had als strategie om de vandikte tafel omhoog te brengen tot ie net de beitelas omhoog duwde, op dat moment zijn de beitelas en de dan parallel en spande hij het blok met de beitelas vast. (ik meen me te herinneren dat hij dan wel 2 stutblokken nodig had). Het lijkt mij, als leek, op zich geen slechte manier van doen.

mvg,

Carl
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Jos: het 2e icoontje rechts van de enveloppe. Een afbeelding van een boompje :)
Ben benieuwd hoe die er uit ziet!

Carl: dat lijkt me op zich wel een goed idee alleen moet je vandikte bed niet te scheef zitten anders zit je later met een scheve montage van de tafels lijkt me.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
@klaas0639: dat moet dan haast wel die knop bij het scharnier zijn lijkt me?


Uiteraard zal ik de voortgang hier weer posten!

Gr,
Luuk

Ik heb het betreffende stukje uit de gebruiksaanwijzing gekopieerd.

Kity_01.jpg
Kity_02.jpg

Dit komt uit een gebruikshandleiding van 1974. Ik hoop dat het ook op jouw type van toepassing is.

mvg
klaas0639
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik heb het betreffende stukje uit de gebruiksaanwijzing gekopieerd.

Dit komt uit een gebruikshandleiding van 1974. Ik hoop dat het ook op jouw type van toepassing is.

mvg
klaas0639

Dat is inderdaad ook op mijn type van toepassing. Inmiddels heb ik de uitvoertafel er al wel opzitten en die knop (nog) niet nodig gehad. Moet er nog wel wat in verstellen, dus wie weet. Bedankt!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het zou inderdaad fijn zijn om geen verschillende machines door elkaar te plaatsen. Kan een mod het splitsen?

Ik heb het betreffende stukje uit de gebruiksaanwijzing gekopieerd.
Dit komt uit een gebruikshandleiding van 1974. Ik hoop dat het ook op jouw type van toepassing is.

Ik zou dat graag eens bij een machine willen bekijken. Bij die van mij zit die knop er niet. En ik heb bij de demontage-poging e.e.a. beschadigd.

Deze bouten heb ik gebruikt om de tafels te stellen:
bout.jpg

Ik heb niet gekeken naar de schaafas. Dat kwam later wel bij het stellen van de messen. Bedenk me nu dat dit waarschijnlijk de reden is dat het vandikte gedeelte niet helemaal parallel is :(
Dat stellen van de tafels vond ik een vervelende klus. Heb het ook een tweede keer moeten doen omdat eerst alles te hoog stond. De messen moesten daardoor zo ver uitsteken, waardoor deze tegen een tafel aankwamen.
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Ja, klopt. Het was inderdaad bedoeld als preview. Mijn topic volgt spoedig. Ik was er al aan begonnen maar op vreemde wijze ineens alles weg... Moed verzamelen en opnieuw beginnen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Dat wil wel eens gebeuren, er zit een time out optie op het maken van een topic waardoor de koppeling naar foto's vervalt geloof ik... heeft Jaap al eens iets over gezegd. Soms kun je nog gebruik maken van de knop "restore saved content" die onderin het tekstvenster van je bericht oplicht. Je mag het verplaatste topic wel gebruiken als start, ik wil de titel nog wel naar je wens aanpassen hoor!


Succes! Fons
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Inmiddels heb ik alles bijna afgesteld en wel in de volgende volgorde:
- beitelkop helemaal in de behuizing laten zakken en vastzetten;
- vliegwiel om spanning op de ketting te zetten voor het vandikte gedeelte losgekoppeld;
- het vlakbank bed gelijk en in 1 vlak zetten met de aanvoer- en afvoer rol (hoeft niet 100% accuraat) door elke stuk schroefdraad afzonderlijk te verstellen;
- beitelkop los gemaakt en er een blok van consistente dikte onder geplaatst. Dit omdat de beitels iets hoger liggen dan de rollen;
- vlakbank bed omhoog gedraaid tot deze de beitel as iets optilt (uiteraard de ketting weer vast gezet) en dan de beitelkop vastgezet;
- daarna de uitvoertafel er op gezet en deze gelijk gezet met de beitelkop. Ik heb niet getracht het nauwkeuriger te krijgen dan een verschil van 0,02 mm. Dit lijkt me meer dan genoeg;
- vervolgens de aanvoertafel gemonteerd. Middels een lange rechte lat zowel vooraan, achteraan als diagonaal deze tafel gelijk en in 1 vlak gezet met de uitvoertafel. Deze stap was het meeste priegel werk aangezien het verstellen van 1 hoek effect heeft op alle drie andere hoeken.

Nu rest alleen nog het monteren van de messen en de motor. Met de messen ga ik morgen aan de slag. En deze controleer ik door een liniaal op de uitvoertafel te leggen en te kijken of de messen deze over de breedte van de tafel met eenzelfde afstand (max 5 mm) verplaatsen.

Ik hoop deze week de aandrijfriem binnen te krijgen want dan kunnen we dit weekend eens kijken of hij een beetje wil schaven en vlakken :)

Hier nog wat foto's .
IMG_20170509_224052.jpg
IMG_20170509_224142.jpg

Oud VS nieuw:
IMG_20170406_071957.jpg
IMG_20170509_224105.jpg
 

WR1944

Oud hout
Het lijkt me veel voldoening te geven als zo'n oude roestbak straks weer als fabrieksnieuw (of zelfs beter) z'n werk doet.
Mijn probleem in Amerika is dat veel oud gereedschap opgekocht wordt door antiekhandelaren en het voor dikke prijzen weer verkopen. Oud-industrieël is erg populair als ornament in de huiskamer. En de oude nog degelijk gemaakte Amerikaanse machines gaan ook voor belachelijk hoge prijzen de deur uit. Je moet het geluk hebben om toevallig op een yard- of garage sale iets te vinden. Soms houdt een kerk een bazar en valt er iets te scoren. Maar ik zie me nog geen tijd vrijmaken om de krant hierop na te pluizen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
- daarna de uitvoertafel er op gezet en deze gelijk gezet met de beitelkop. Ik heb niet getracht het nauwkeuriger te krijgen dan een verschil van 0,02 mm. Dit lijkt me meer dan genoeg;
- vervolgens de aanvoertafel gemonteerd. Middels een lange rechte lat zowel vooraan, achteraan als diagonaal deze tafel gelijk en in 1 vlak gezet met de uitvoertafel.

De messen moeten iets boven de uitvoertafel uitsteken. Helemaal gelijk is niet goed.

Gebruik je ook de bouten die ik had aangeduid?
Er zijn ook nog die langwerpige cilinders. Hebben die ook nog een instelfunctie?

@mod: bedankt.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Wat een overload aan info weer, heel fijn! Zo gauw ik mijn vakopleiding HMC heb afgerond (eind mei) ga ik eens stoeien met de uit -en aanvoertafel. Mijn Kity is op zich nog in prima staat, heb hem overgenomen van iemand die hem al 20 jaar had en niet vaak heeft gebruikt. Een algehele revisie is niet nodig, er zit echter wel wat roest op de vandiktetafel. Maar dat haal ik tzt ook wel weg met alle info die hier verspreid is. Wellicht ook even demonteren en goed schoonmaken/smeren. Nu ben ik nog bezig met het onderstel. Het afstellen zal wel zomervakantiewerk worden denk ik. Ondertussen blijf ik dit topic nauwlettend volgen.
De gereviseerde Kity's zien er beiden geweldig uit!
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Het lijkt me veel voldoening te geven als zo'n oude roestbak straks weer als fabrieksnieuw (of zelfs beter) z'n werk doet.
Mijn probleem in Amerika is dat veel oud gereedschap opgekocht wordt door antiekhandelaren en het voor dikke prijzen weer verkopen. Oud-industrieël is erg populair als ornament in de huiskamer. En de oude nog degelijk gemaakte Amerikaanse machines gaan ook voor belachelijk hoge prijzen de deur uit. Je moet het geluk hebben om toevallig op een yard- of garage sale iets te vinden. Soms houdt een kerk een bazar en valt er iets te scoren. Maar ik zie me nog geen tijd vrijmaken om de krant hierop na te pluizen.

Dat geeft zeker voldoening! Het is alleen jammer dan ik nog even moet wachten voordat hij daadwerkelijk draait :)

Valt er op de Amerikaanse variant van Marktplaats ook niks te vinden dan? Craigslist oid? Wel zonde dat de functionaliteit van de machines veranderd in die van een meubelstuk (eigenlijk dan ook nog niet eens functioneel ook)
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
De messen moeten iets boven de uitvoertafel uitsteken. Helemaal gelijk is niet goed.

Gebruik je ook de bouten die ik had aangeduid?
Er zijn ook nog die langwerpige cilinders. Hebben die ook nog een instelfunctie?

@mod: bedankt.

Met die 0,02 mm bedoelde ik het verschil tussen de afvoertafel en de as in de lengte richting van de as. Dit is nog zonder de messen er in. En ik heb dezelfde bouten gebruikt als jij had aangeduid. De messen zullen een fractie hoger komen dan de uitvoertafel, dat is wat ik dan meet in de stap waarbij ik de liniaal gebruik.

Welke langwerpige cilinders bedoel je precies?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.