Restauratie Kity 635

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Set hardmetalen messen. Ik zou ze wegbrengen om te laten slijpen. Langere standtijd in kalkhoudende houtsoorten. Niet gebruiken voor hout waar nog metaal in kan zitten.
 

cco

Nieuw lid
25 nov 2014
14
0
Zillebeke (Ieper)
Het is even wat rustiger geweest in de schuur maar nu heb ik weer wat tijd gehad om een en ander af te ronden.

Het onderstel is nu klaar en het apparaat is afgesteld.
Bekijk bijlage 64301

....


Op de eerste foto lijkt het me dat je niet de originele aanslag gemonteerd hebt. Kun je daar wat meer details/fotos van geven van hoe je dat hebt opgelost? (bij mijn Kity was er geen aanslag bijgeleverd, vandaar m'n vraag)

mvg,

Carl
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou Zky, ik herinner me nog hoe de machine eruit zag toen je 'm kocht en nu weer zo netjes en hij schaaft ook goed.
Klasse hoor, m'n complimenten!
 

towa

Nieuw lid
28 feb 2017
22
1
Op de eerste foto lijkt het me dat je niet de originele aanslag gemonteerd hebt. Kun je daar wat meer details/fotos van geven van hoe je dat hebt opgelost? (bij mijn Kity was er geen aanslag bijgeleverd, vandaar m'n vraag)

Ik zie ook op de foto's in de eerste post dat de originele aanslag er wel bij zat. Ik ben ook benieuw waarom je de andere gebuikt? Ik moet zelf ook nog wat werk maken van mijn kity 635 en mijn aanslag ziet er ongeveer in dezelfde staat uit zoals bij jou op de foto, maar met iets minder roest.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Ik denk er een aluminium rei in te herkennen. Dit idee had ik namelijk in mijn hoofd om de aanslag te vergroten bij mijn Inca.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Dank allen voor het positieve commentaar!

Tav de messen: deze heb ik al laten slijpen maar ze voelen niet zo scherp als de hss messen. Of is dat een kenmerk van hardmetalen messen?

@towa en cco: Ik gebruik wel de originele aanslag. Op de foto staat inderdaad, zoals ArjenH al aangeeft, een aluminium afrijlat. Die staat er op omdat ik hem heb gebruikt om de tafels af te stellen:)

@Bert: dat is inderdaad wat ik zoek. Dat filmpje heb ik al meerdere malen bekeken :) is goed zelf te maken volgens mij.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Een beetje laat, maar beter laat dan nooit! Toevallig kwam ik op dit Franse forum een mooie handleiding met foto 's tegen hoe de tafels van de Kity parallel aan elkaar af te stellen. Als je de op de website bent, even Google laten vertalen. Je krijgt dan wel raar Nederlands maar je komt er aardig wijs uit met wat die Fransen bedoelen. Het wordt een aardige handleiding zo, dit forum!

http://www.metabricoleur.com/t3211p75-un-service-une-revision-completepour-ma-kity-635
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Ja, al eens gezien.
Uiteindelijk komt allemaal op hetzelfde neer, vlak in lengte en diagonaal, of het meest haalbare.
Als je de machine rustig bekijkt en de stelmogelijkheden (her)kent en je neemt de tijd, komt het goed. Wel een goede rei en evt. voelermaatjes of klok gebruiken.
Bedankt voor de link!
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de resultaten van Zky? Alles klaar en mooie machine verkregen?
Ik moet mijn verhaal nog maken en plaatsen, maar ik ben de 635 al kwijt.
Eindresultaat overtrof mijn eigen verwachtingen, maar er waren ook geen kosten of moeite gespaard.
Nu alweer in bezit van een 636, maar dit project wordt minder groot. Schoonmaken, smeren en afstellen. Op termijn een keer op de kop.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Inmiddels mijn Kity ook gesmeerd en afgesteld. Ik heb nog twee vraagjes aan jullie:

- Hoe hebben jullie de aluminium tafels gereinigd/geschuurd/gepoetst/gepolijst? een middeltje gebruikt?
- Ik ga de Kity motor en poelies vervangen door een 3pk motor met V-snaar. Ik plaats dit op het originele onderstel van de Kity. Moet de lengte van de V-snaar die ik ga bestellen dan hetzelfde zijn als de lengte van de originele platte riem? Of is dit dan net net andere lengte omdat een V-snaar dikker is dan een platte riem? Ik heb van Beitel in een ander draadje over de Kity 636 al keurig de boodschappenlijst voor de poelies ontvangen, dus daar heb ik geen verdere info over nodig.
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Ik heb mijn tafels ontvet, geschuurd met k180, k250, k320 en aansluitend met scotch brite (3m) of schuurvlies vd action (groen,rood,zwart) en met commandant no5 nageschuurd. Alles in de lengte van het blad, van links naar rechts en terug. Tussendoor stofvrij maken, en na de polusch gied intvetten. Daarna met Bison glijmiddel invetten en in laten trekken/drogen. Afpoetsen en een vlieg breekt zijn poten zo glad!

Qua aandrijving zou ik de genoemde stap niet willen maken.
Een grotere motor zegt niet alles, omstandigheden des te meer.
De impact van pulleys en riemen is niet gering. De huidige vlakke riem kan hoge toeren en kleine diameters aan, een v-riem niet of minder. Als je naar v-riem gaat, neem dan sowieso een Z of een A profiel in getande uitvoering, XPZ of XPA. Getand kan kleinere diameters aan.
Riemlengte moet je assemblageopstellin opnieuw opmeten, neem de mee naar de leverancier de schijfdiameters en de hartafstand beitelas en motoras en de stelweg ( opspannen) dan komt het goed.
Maar je invoerollen lopen op een diameter van 15 mm met riem 6 mm, daar heb je met 3 Pk geen moer aan!
Ook hier zou je een aanpassing moeten doen, want de invier rollen gaan gewoon stilstaan en riem zal slippen.....

Ik ben voor origineel, je moet van een 2cv4 geen racewagen willen maken.
Anders ben je gewoon toe aan een echte profimachine.

Overweeg je keuze en succes!
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Grenslandservice,

Bedankt voor het delen van zoveel kennis! Ik ben absoluut een leek op het gebied van dit soort zaken, dus hartstikke fijn dat je dit advies geeft. Ik ga het dan toch eerst maar met de Kity motor proberen.
Het probleem wat ik echter heb, is dat de platte riem aanloopt tegen de rand van de tafel/het onderstel. De motor meer naar voren schuiven gaat niet, omdat de sleuven in het tafelblad van het onderstel (waar de bouten doorheen gaan en de motor op zijn plek houden) niet ruim genoeg zijn om de motor verder naar voren te kunnen schuiven. De poelie verder naar voren schuiven op de as van de motor vind ik ook niet zo'n prettig idee. En de vraag is of de uitlijning dan nog klopt met de beitelas.
De enige twee opties die ik denk ik heb zijn:
1. De sleuven in het tafelblad van het metalen onderstel te verruimen. Maar dit moet wel heel precies gebeuren, met een decoupeerzaagje gaat dit niet helemaal netjes lukken denk ik. Maar dan klopt de uitlijning misschien niet meer.
2. Een uitsparing zagen in het tafelblad. Lijkt me de meest handige optie, maar ja, dit gaat weer ten koste van dat mooie originele onderstel....

Ik heb gisteren een Inca vlakbank te koop gezet met de Kity motor erbij, maar die zal ik meteen even wijzigen.....
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Ik had die belangstelling voor die Kity motor, maar je keuze is de juiste.

Uitlijnen motor en riem;
Als pulley echt kort langs het blad loopt, mag je hem best een 3-5 verplaatsen.
Monteer de motor en vlakbank, leg de riem over de pulleys, span de riem licht aan en draai per hand de motor. Verschuif de machine dusdanig dat de riem "midden" op de bolle schuiven loopt. Een vlakke riem zoekt het hoogte punt op bolle schijf.
Kan best dat het iets onder een hoek staat maar dat is ok. Riem goed opspannen, nogmaals per hand controleren en dan proefdraaien.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Klinkt niet zo moeilijk, gaat goed komen. Ik denk dat ik de sleuven in het tafelblad dan maar ga verruimen met een metaalboor met de juiste diameter van de sleuf. Daarna uitzagen met een decoupeerzaag en een aanslag om recht te blijven.

Waarmee ontvet je de tafelbladen voor dat je gaat schuren? Wasbenzine of ammonia oid?
 

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Het bevreemd me dat je gaten moet aanpassen. Af origineel moet het kloppen. Verschuif de pulley toch iets op de as, maar geen cm's. Ontvetten met wasbenzine, thinner oid. Naderhand weer invetten met het glijmiddel.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Ik heb een aantal foto's gemaakt van hoe de situatie nu is. Ik heb de motor helemaal naar voren geschoven en daarna op 2 manieren de poelie op de as gezet en een foto's gemaakt. Naar mijn idee zit die poelie echt niet ver genoeg op de as! Op deze manier heeft de vorige eigenaar nog doodleuk plankjes staan vlakken.....
Je kunt nog brandplekken zien op de plek waar de vlakke riem tegen de rand van het onderstel heeft aangeschuurd. De oude riem was gerafeld, ik heb al een nieuwe riem in huis.

IMG_20170814_134509823.jpgIMG_20170814_134333302.jpgIMG_20170814_134327240.jpgIMG_20170814_134459832.jpgIMG_20170814_134849533.jpgIMG_20170814_134859770.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.