Restauratie Kity 635

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Die lager draait zo langzaam dat het nauwelijks uitmaakt.

De behuizing schilderen is wel netjes, maar als je snel klaar wilt zijn zet je de roestplekken alleen in de lijnolie. Het roest niet verder als de machine nu droog staat.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ja klopt, het is inderdaad wel zo netjes. De roest heb ik al wel behandeld maar aangezien alle andere onderdelen mooi gepoetst zijn...
Nu alleen nog de juiste kleur vinden. De meeste hamerslag groen varianten welke ik heb gezien zijn ook echt (donker-) groen.
Deze machine heeft een iets grijze tint er door heen. Zo ben ik ook de variant machine-groen tegen gekomen, wie weet is dat wat. Iemand ervaring hiermee?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Zelf zou ik hechten aan de oorspronkelijke kleur. Heb je voor hamerslagverf ook de mogelijkheid de juiste kleur (op basis van een sample) aan te laten maken?

mvg
klaas0639

PS:
Je Kity gaat er steeds mooier uit zien.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Dat doe ik ook. Ik heb me inmiddels wel laten vertellen dat er voor dergelijke machines maar een beperkt aantal RAL kleuren voor een hamerslag afwerking worden gebruikt. Alleen wil ik natuurlijk wel de juiste hebben.
Ik ga gewoon even rustig shoppen en neem dan denk ik de afdekkap mee om goed te vergelijken. Motip en Rust-oleum hebben varianten die op het eerste oog goed in de buurt komen.

Tav het schoonmaken van alle onderdelen:
IMG_20170413_215618.jpg
Dat zit er zo goed als op :)
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Voor zover ik dat van je foto's kan zien geeft je grondige restauratie een mooi resultaat.

Ik heb zelf ook een oude 635.Tweede hands gekocht maar kom voorlopig niet aan een schoonmaken/restauratie toe. Het is een extra reden dat ik je verslag (en dat van Bijtel natuurlijk) met aandacht volg.

mvg
klaas0639
 

fjaveldkamp

Actieve deelnemer
18 feb 2011
43
22
Afgelopen 10 jaar gewerkt met hetzelfde machinetje, samen met de zaagtafel, freestafel en langgatboor, allemaal op 1 motor. 'T is wat klein, maar heb er een boot van ruim 12 meter mee kunnen bouwen (zie Shpountz38-40) Het goed vet houden (siliconenspray) van de tafel bij het vandikte frezen is wel heel belangrijk anders loopt een en ander makkelijk vast. Messen stellen is lastig.
Succes met de restauratie.

Groet Ricco
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
GEEN SILICONE! Dat is de grootste vijand voor elke afwerking van hout. Zowel verf als olie hechten niet op hout waar siliconen in zit. De tafels glijden prima als je er een waxinelichtje overheen haalt. De spindels zet je in de olie, en de overtollige haal je met een doek weer weg. Een filmpje olie is voldoende om te smeren.

Ik zou voor de prijs van een lager deze altijd vervangen als hij nu toch uit elkaar ligt. We hebben het over nog geen tientje voor een lager, dat is verkeerde zuinigheid.

Hamerslag kun je ook mengen. Koop donker en lichtgroen en meng een klein beetje op kleur. Als je de goede verhouding hebt kun je de twee blikken bij elkaar mengen, daar schilder je de hele machine wel mee.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Dankje Klaas! Tot nu toe kan ik t.a.v. dit projectje al wel zeggen dat ontroesten met schoonmaakazijn echt een goede en goedkope methode is. Het kost alleen wel even wat tijd. Vooral goed schoonmaken erna en direct de werking van de azijn teniet doen. Ik heb hiervoor alles ingesmeerd met WD40 en daarna weer goed schoon geboend. De onderdelen goed sorteren is ook zeker een belangrijke (inkoppertje :D ).

Ik heb besloten om het apparaat toch van een nieuwe laag hamerslag te voorzien. Er zitten te veel roestvlekken in het zicht welke het andere boenwerk dan een beetje teniet doen voor m'n gevoel.
Mocht ik succes hebben qua merk/kleur dan zal ik dat hier laten weten.

Goed om te horen Ricco dat het zo'n betrouwbaar machientje is! Ik hoop er dan ook nog vele jaren plezier van te hebben.
V.w.b. de siliconen wat William aangeeft had ik ook al vernomen. Ik wil er inderdaad gewoon paraffine voor gaan gebruiken.

gr,
Luuk
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Even een korte update:
Ik heb intensief gezocht naar de precieze kleur en meerdere geprobeerd. Het laten mengen van hamerslagverf op de juiste kleur wordt niet gedaan, alsdus 2 verf speciaalzaken waar ik langs ben geweest. Die hoop had ik dus snel opgegeven. Dan val je terug op de verkrijgbare standaard kleuren. Hiervan viel de Hammerite af want die is echt te donker. Daarnaast een merk genaamd Air Crafts geprobeerd, deze was weer te licht en te grijs. Anderen neigden weer meer naar turqoise. Uiteindelijk terecht gekomen bij Motip/Colorworks. De kleur is ook niet helemaal gelijk maar vind ik wel erg mooi staan en inmiddels heb ik al aardig wat spuitbussen hamerslag staan ;) dus deze gaat het worden.
Vanavond alvast de te verven onderdelen in de primer gezet.
IMG_20170418_205539.jpg

Verder zijn alle onderdelen nu schoon. Daar waar nodig is een lager vervangen, evenals diverse moertjes en boutjes.

Na het schilderen kan het monteren dus beginnen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Een leuk project met een prachtig resultaat.
Ik hoop dat je ons ook van de montage en afstelling net zo op de hoogte blijft houden. Dit is één van de verhalen die het forum zo breed en leuk maken.

mvg
klaas0639
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Bedankt allen voor de mooie antwoorden!
@Spaander: die heb ik afgeplakt.

De verf is droog dus ben ik met het monteren begonnen. Als eerste het vandikte gedeelte. Dat was nogal een priegel werk omdat de plaat niet op de 4 schroefdraden gemonteerd kan worden wanneer deze al vastzitten. Daar is geen ruimte meer voor. Dus heb ik de plaat op de bodem gelegd en alle schroefdraden stuk voor stuk er op geschroefd. Ik had daarbij ook de hoop dat de vandikte gelijk goed in 1 vlak zou staan. Dat is niet helemaal gelukt maar hij is wel in hoogte te verstellen zonder iets te hoeven forceren.
Daarna heb ik de beitelkop gemonteerd. Deze loopt niet helemaal lekker. Ik denk dat er toch schoonmaakazijn in 1 van de lagers is gekomen. Dus deze heb ik weer verwijderd en daar worden gelijk beide lagers in vervangen.
Ook merk ik dat het frame iets spanning zet op deze beitelkop wanneer hij vestgeschroefd is, waardoor een en ander nog stroever draait. Dit zal wel minder worden wanneer oa de tafels zijn gemonteerd. Dus de beitelkop wordt pas aan het eind vast gedraaid aan het frame.
Met alle onderdelen welke ik er al weer op heb gehad ziet het geheel er zo uit:
IMG_20170422_112330.jpg
IMG_20170422_112353.jpg

Wat ook wat extra aandacht vraagt is het plastic vliegwiel. Doordat de 2 aanvoer assen van de vandikte iets heen en weer kunnen bewegen, kan het gebeuren dat de ketting tegen dit vliegwiel aanloopt. Op de foto hieronder is dat goed te zien.
IMG_20170422_112715.jpg
Ook hiervan hoop ik dat het minder wordt naarmate meer onderdelen op het frame zijn gemonteerd en het geheel stijver wordt.

Voor nu ga ik eerst het vandikte gedeelte goed nalopen om er zeker van de zijn dat het juist geplaatst is. Terwijl ik de eerder genoemde lagers laat vervangen (een vriend van me heeft er op zijn werk het juiste gereedschap voor :) )
IMG_20170422_115425.jpg
Monteren blijkt toch wel lastiger dan demonteren :p

Mochten jullie nog tips hebben dan hoor ik die graag!

Gr,
Luuk
 
Laatst bewerkt:

Grenslandservice

Actieve deelnemer
11 apr 2017
38
0
Silvolde
Ik zit met grote belangstelling naar je verrichte werkzaamheden te kijken, het ziet er prachtig uit.
Sinds kort ben ik lid geworden en gezien mijn voorliefde voor houtbewerkingsmachines, al veel eerder moeten doen.
Nou wil het geval dat ik met een identieke 635 aan de handel ben en naar verwachting spoedig kan overnemen.
Mijn passie is om bestaande machines geheel op te knappen en weer in topconditie te brengen, daarnaast natuurlijk om een machine te hebben die optimaal functioneert. Ik blijf je nog wel ff volgen, kan er ongetwijfeld mijn voordeel mee doen.
In het begin benoemde je de rol op de aandrijfriem, je zult wellicht de "spanrol" bedoelen, deze is ook gelagerd en behoeft ook nazicht.
Succes bij de assemblage en afstelling!
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik bedoelde inderdaad de spanrol :) de lager daarin wordt ook vervangen.
Ik ben niet helemaal thuis in de juiste terminologie als het aankomt op mechanica, machine onderdelen, enz. Mocht ik het verkeerd benoemen, verbeter me dan gerust anders leer ik er ook niks van;)

Maar wel fijn om te horen dat dit draadje mensen interesseert, dat motiveert mij weer om zoveel mogelijk te posten.

Ik ben gisteravond bezig geweest met het stellen van het bed van de vandikte. Eerst alles weer losgehaald om in alle rust eens goed te bekijken hoe ik het het beste kon aanpakken.
En mijn theorie was dat als het bed vlak op de bodem van het frame zou liggen, hij goed parallel en vlak zou zijn ten opzichte van de beitels. Waarbij ik er wel rekening mee hou dat ik hier later, als alle onderdelen er weer opzitten, nog wat moet doen qua fijnafstelling.
Met het frame ondersteboven dient dit als gewicht om alles op z'n plek te houden waarna ik de schroefdraden alle 4 gelijk kon zetten (zelfde afstand tov de onderkant van het frame) en vast kon zetten. Het plaatje mdf is om iets afstand te creëren tussen het frame en het bed van de vandikte, zodat je het schroefdraad niet gelijk helemaal vast hoeft te draaien aan het bed.
IMG_20170422_202748.jpg
IMG_20170422_202752.jpg
Dit lijkt aardig gelukt te zijn :)

O ja en de onderkant heb ik, zoals te zien is, met de donkere Hamerrite gespoten. Die zie je toch niet :p
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik vind dit ook interessant om te volgen! Ga zo door.

Misschien is het nog een idee om, voordat je de machine helemaal in elkaar zet, het blad van het vandikte gedeelte, goed in te smeren met een glijmiddel geschikt voor hout. Nu kan je er nog goed bij. Als de machine in elkaar zit, een stuk minder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.