Advies demontage

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Hoi,

Ik wil onze voordeur "restaureren"... Ze is er behoorlijk slecht aan toe maar ik ben hoopvol dat ik ze een 2e leven kan inblazen...

Vooral aan de "glaslatten" aan de buitenkant is ze flink beschadigd en die zou ik dus graag verwijderen & vervangen. Ik heb al eens even gekeken hoe dit bevestigd is maar kom er niet uit. Wellicht helpt het als ik begrijp hoe de constructie in elkaar zit.

1e vraag: wat is de correct naam van de "glaslat" aan de buitenkant? Er zitten glaslatten aan de binnenkant (logisch) om het raampje er uit te halen.
2e vraag: hoe kan ik deze het beste verwijderen? Ik ben van plan om nieuwe te maken hiervoor dus ze mogen stuk (maar de rest van de deur niet)

Verder:

nog tips om het houtwerk aan te pakken? Ik wilde ze afbranden, opschuren & opnieuw schilderen met een elastische verf (staat op het zuiden en dat wordt flink warm in de zomer)

Bedankt!

IMG_20170405_172802.jpg
IMG_20170405_172827.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Je glaslat is in dit geval een deel van de sponning. Als je gaat branden gebruik dan vlijmscherpe krabbers. Zorg dat ze iets rond geslepen zijn. Dit voorkomt krassen die je later weer moet wegwerken. Ik probeer zelf om zo min mogelijk te hout kaal te maken omdat het veel meer werk is. Soms gaat het niet anders. Verfafbijt kan ook een mogelijkheid zijn.
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Je glaslat is in dit geval een deel van de sponning. Als je gaat branden gebruik dan vlijmscherpe krabbers. Zorg dat ze iets rond geslepen zijn. Dit voorkomt krassen die je later weer moet wegwerken. Ik probeer zelf om zo min mogelijk te hout kaal te maken omdat het veel meer werk is. Soms gaat het niet anders. Verfafbijt kan ook een mogelijkheid zijn.

Enig idee of ik deze kan verwijderen? (en hoe). Het lijkt me dat dit geen gefreesde sponning is (zoals meestal) maar wel dat ze gemonteerd is in de voordeur?

Overigens is de foto langs binnen van het enige raampje dat open kan. De anderen hebben daar dus glaslatten zitten langs binnen.

Groet,

Estivie
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Inzagen en eruit breken. Als ik het goed zie op de foto is het een eenvoudige constructie: latten zijn in verstek gezaagd en in de rechthoekige opening vastgezet. Waarschijnlijk zijn die vastgespijkerd. Een tweede set is over de deur en de latten heen gemonteerd om alles af te dichten.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Zijn ze echt beschadigd of is het alleen de verf die afbladderd en slecht is. In het laatste geval zou ik ze laten zitten, en goed aanpakken met verfwerk. Eventueel met een goede 2 componenten plamuur de beschadigingen opvullen. Ik heb vorig jaar zo mijn jaren 30 grenen kozijnen weer in orde gemaakt. Daar zaten ook kleine verrotte stukjes in en wat beschadigingen die in de loop van de jaren erin zijn gekomen.
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Zijn ze echt beschadigd of is het alleen de verf die afbladderd en slecht is. In het laatste geval zou ik ze laten zitten, en goed aanpakken met verfwerk. Eventueel met een goede 2 componenten plamuur de beschadigingen opvullen. Ik heb vorig jaar zo mijn jaren 30 grenen kozijnen weer in orde gemaakt. Daar zaten ook kleine verrotte stukjes in en wat beschadigingen die in de loop van de jaren erin zijn gekomen.

goh, sommige zijn flink verweerd & het hout is zacht geworden door rot & UV. Daarnaast denk ik dat het sneller is om ze er uit te halen zodat ik de deur goed kan schuren (is dan mooi vlak). Nieuwe latjes frezen en monteren gaat volgens mij ook sneller zijn dan te zitten klooien met plamuur & schuurpapier. (maar dat weet ik pas als ik het gedaan heb natuurlijk...
 

tuoh

Oud hout
Toch eerst maar eens goed kijken hoe de kaderprofielen in de deur zitten alvorens de zaag erin te zetten.
Als het volgens "de regels der kunst" gedaan is worden er namelijk eerst aparte kaders gemaakt van de profielen (verstekken met met valse veer of pen + lijm)
Deze kaders worden dan op hun beurt in de deurkader opgesloten met een rondgaande tand en groef verbinding zonder lijm ertussen. De bedoeling hiervan is om ten alle tijde het werken van kaders en deurframe toe te laten zonder dat de cruciale verstekken open kruipen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Ik ben het met Tuoh eens dat je eerst de constructie goed moet bekijken. Dus haal eerst de opdeklatten maar eens weg, en ga dan kijken hoe de binnenste set eraan toe is en of je de bevestiging kunt zien. Als die latten ook rot zijn zit er ongeacht de huidige constructie niets anders op als de zaag erin te zetten. Je kunt alleen niet in alle gevallen eenzelfde constructie terugplaatsen.
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Het lijkt me dat er geen opdeklat gebruikt is, maar wel een gefreesd profiel, kan dat?

voordeur.jpg

Valt dat op één of andere manier te controleren?

Ik begrijp ook uit de reacties dat het sneller/beter is om de bestaande kaders te restaureren dan wel te slopen & opnieuw te maken?
 

tuoh

Oud hout
Het zou me sterk verbaast hebben als die profielen uit twee delen bestaan hadden. Niemand wil een verticaal lopende (lijm)voeg in een horizontaal liggend stuk hout waar water op kan blijven staan als het niet echt nodig is.

Krab aan de buitenzijde de verf eens weg, zie je direct of het profiel uit één stuk is of niet.

Als de kaders te slecht zijn is vervangen beter dan restaureren, je moet je er enkel van bewust zijn dat vervangen een serieuze klus kan worden.
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Lijkt me inderdaad een erg logische verklaring. Dat wil zeggen dat het geen "opdeklatten" zijn (of heet dat die kader dan alsnog zo?) Ik probeer ook even goed te begrijpen hoe die dingen heten & wat de gangbare constructies zijn. Ervaring heeft geleerd dat de basis goed begrijpen véél verschil kan maken :)

Stel dat ik ze wil vervangen, waar zit dan het (mogelijke) werk? Uitbreken zou mee moeten vallen denk ik (een paar uurtjes?). Nieuwe profielen frezen & zagen is wel wat werk maar dat moet toch ook in een paar uurtjes te doen zijn? Tenslotte de profielen in verstek zagen & tegen de deur nagelen? Of is dat geen goed plan? Dat is naar inbraakveiligheid niet echt top, maar een inbreker gaat eerder het (enkel) glas stukslaan dan die profielen verwijderen?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het is een beetje vloeken in de kerk misschien maar ik heb indertijd bij m'n vorige huis de dorpels bij de slaapkamers die verrot waren met wat ze noemen twee componenten hout opgelost.
Ik had het eerste jaar veel te doen aan het huis en buiten de tijd speelde ook de portemonnee een rol.
Ik heb toen weggehaald wat verrot was, wat hout gezaagd zodat de boel opgevuld was en dichtgesmeerd met dat spul en geschilderd.
Na een jaar of vier nieuwe kozijnen gemaakt omdat ik toen de tijd, geld en know how had maar die dorpels hadden nog jaren meegekund.

Als je besluit om het toch in één keer goed te doen dan wordt het zoals Tuoh al zegt een beetje slopen en kijken wat je tegenkomt.
Meet het op en kijk of het standaard kozijnwerk is, dat koop je dan gewoon, je zaagt de onderkant weg en je zet een nieuw deel erin.
Zo niet, maak een goede tekening met maatvoering, alleen dat helpt je al om een goed idee te krijgen van hoe je te werk gaat.
Tijdens het maken van schetsten, ga je erover nadenken en dat helpt je om het alvast voor je te zien en een werkplan te hebben.
Des te beter je voorbereiding met stappenplan, des te makkelijker wordt het als je aan de gang gaat met minder kans op fouten omdat je het proces al een paar keer in gedachten hebt doorlopen.
Je koopt wat merantie en freest op een freestafel de profielen, zet ze erin en schilderen maar.
Als je het spul in huis hebt en op maat dan is het niet veel werk meer.

Keek wat later nog even naar de foto's maar wat ik zie valt het eigenlijk wel mee.
Ook de foto van het binnenwerk ziet er nog goed uit.
Als alles nog goed is behalve het bovenste deel van je dorpel dan zou ik het kozijn lekker laten zitten en alleen de top van je dorpel weghalen met de beitel.
Netjes strak maken en schuren en een plaatje hout er bovenop verlijmen zodat het netjes aansluit.
Schuren en schilderen en je ziet er niets meer van.
Is echt een stuk minder werk dan allemaal nieuwe kozijnen maken en goedkoper ook.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Het meeste werk kan je al vooraf doen zoals de kaderprofielen maken (frezen) en de kaders samensteken, daarna de nieuwe kaders al in de grondverf zetten.
Het plaatsen is dan maar kwestie van de oude latten eruit slopen, deurblad schuren waar de profielen zaten, een laagje grondverf erop en dan de nieuwe kader monteren in de natte verf.
Dit laatste is dan enkel maar de kader in de opening plaatsen en vastspijkeren (spijkers doordrijven en opstoppen) GEEN lijm gebruiken bij het plaatsen, enkel spijkeren zo kan het hout blijven werken.
Wanneer alle nieuwe kaders op hun plaats zitten, en de grondverf droog is aan de buitenzijde, kan je de kitvoegen opspuiten met een overschilderbare kit voor buitengebruik. Daarna verder aflakken.

De afmetingen van de nieuwe kaders kan je al opmeten zonder breekwerk, maak de nieuwe kaders een paar mm kleiner (2mm) dan de opening zo passen ze later zonder problemen.
Lijm de verstekken met een watervaste kit en klop er nadien kruiselings geplaatste spijkers door, of draai er telkens twee kruislings geplaatste schroeven in.
Als je nieuwe profielen maakt pas dan de profilering aan, het binnenste profiel MOET afwatering krijgen (min. 10°) Nu is dit zo te zien vlak, en dat heeft zo zijn gevolgen (afbladderen) voor de verf!

Bijgevoegd een schetsje van wat het zou moeten worden. Op de schets heb ik in rood ook eens de ideale constructie aangegeven (is nu niet meer mogelijk omdat het deurblad al verlijmd is)

Scan.jpg
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Heel erg bedankt voor alle input! Op basis van jullie adviezen heb ik besloten om de kaders voorlopig niet te vervangen... Gisteren dus een dagje flink in de weer geweest met de schuurmachine & afbrander...

IMG_20170409_181814_1.jpg
IMG_20170409_184453.jpg

Er is dus 1 deel (wat achter een afdekpaneel zat) flink gerot maar de deur is wel nog stevig.Moet/kan ik hier nog iets aan doen?
 

tuoh

Oud hout
Zou een stopstuk steken, alle rot verwijderen en op het goede hout het nieuwe stuk hout lijmen. Het mdf aan de binnenzijde heeft ook al wat vochtproblemen zo te zien.

Dat "afdekpaneel" noemen we een deurplint.
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
Belangrijkste is om al het rotte hout te verwijderen. Dit zou anders weer uitbreken als je er een nieuw stuk in lijmt.
Zelf heb ik voor in een kozijn ook een stuk uitgezaagd dat je op goed droog en stevig hout zit, hier een stuk hout passend op gemaakt en daarna de naden gevult met een 2K houtvuller (houtreparatiemassa). Hierna schuren, in de grond zetten en daarna aflakken. Je ziet er niets meer van en het kan er weer een hele tijd mee door!.

Voor de verlijming zou ik een vullende lijm gebruiken aangezien je toch moeilijk alles 100% glad krijgt en door het vullende vermogen van de lijm hecht het wel gewoon goed.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Je kan je stukjes hout ook monteren met de middelen van repaircare. Niet goedkoop wel erg goed. Wel een voeg aanhouden van min 5 mm en het voorstrijkmiddel gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.