beschermlaag meubels Nederlandse materialen

marleenb

Nieuw lid
5 apr 2017
2
0
Goeiemiddag,

Voor mijn afstudeerproject aan de Maastricht Academy of Fine Arts and Design ben ik bezig een servies en meubels te maken waarop ik 100 jaar garantie kan geven, daarnaast worden de producten 100% transparant. Dit wil zeggen dat de koper precies weet waar de materialen en grondstoffen vandaan komen, ik gebruik namelijk enkel materialen die binnen de grenzen van Nederland voorkomen en worden opgegraven/geoogst.

Ik gebruik essen hout van hollandshout, voor mijn houten tafel en stoel ben ik nog opzoek naar een Nederlandse beschermlaag, die waterdicht is, levensmiddelen vriendelijk en langdurig.
Daarnaast wil ik natuurlijk het liefst de huidige kleur van het hout behouden.
Ik loop op het probleem dat heel veel niet uit Nederland komt, ik heb bijvoorbeeld wel ruwe lijnzaad olie en een blokken bijenwas maar terpentijn kan ik niet gebruiken.
Verder las ik dat tungolie en carnaubawas hele goede natuurlijke beschermers zijn, maar deze komen natuurlijk ook niet uit Nederland.
Ik hoop dat iemand mij opweg kan helpen.

Marleen

 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik denk dat je je eens moet inlezen hoe meubels vroeger afgewerkt werden, toen internationaal transport nog niet zo gangbaar was.
Wat zit er op de eettafels in Slot Loevestein?

Lijnolie heb je ook gekookt, dan droogt het sneller - ik denk dat dat de meeste kans heeft.

Walnotenolie is volgens mij niet waterdicht (of liever, waterbestendig).
Zeep is prachtig om te zien en gemakkelijk om te onderhouden, maar niet watervast.
Misschien kan een scheikundestudent gas uit Groningen voor je omzetten in aardolie en daarna in blanke lak? Voldoet aan al je eisen :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik zou goed duidelijk maken wat garantie in jouw geval betekend. Stuk = nieuw of alleen productiefouten. Dit scheelt een hoop onduidelijkheid. Bovendien vind ik 100 jaar niets zeggend. Zowel de koper als de verkoper halen normaal gesproken geen 100 jaar.
Zou alleen kunnen met een heel goed commercieel verhaal. Succes. Misschien maak je het jezelf een stuk makkelijker als je zegt dat we onderdeel zijn van Europa. Ik ga de problemen graag uit de weg.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
En je gaat dan ook echte Nederlandse gereedschappen gebruiken om e.e.a. te bewerken, dus zonder Zweeds staal?

Zelfs vroeger was er handel omdat niet alle grondstoffen overal in dezelfde hoeveelheden of kwaliteiten beschikbaar zijn. Denk aan dingen als Chinese zijde, Damascus staal, Vlaams linnen, etc. Een goede vakman gebruikt het meest geschikte materiaal, niet perse dat wat uit zijn eigen land komt.

N.B. Terpentijn kun je ook uit lariks winnen, en die groeit toch echt hier in Nederland. Dat is wat makkelijker als wat sommigen hier voorstellen ;)
 

marleenb

Nieuw lid
5 apr 2017
2
0
Bedankt voor de reacties en kritieken (die zijn ook altijd handig), ik zal eens gaan informeren!
Het uiteindelijke ontwerp is te bewonderen tijdens de expositie in de academy 7,8 en 9 juli :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.